تصادفات جاده ای، مهمترین عامل مرگ و میر یوزپلنگ آسیایی

تصادفات جاده ای، مهمترین عامل مرگ و میر یوزپلنگ آسیایی

متخصص فلز: معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: قبول داریم حداقل تصادفات جاده ای یوزپلنگ ها را می توان كنترل كرد ولی نیاز خیلی جدی به همكاری وزارت راه داریم متاسفانه به نظر می آید وزارت راه اولویتی در حوزه محیط زیست ندارد.



حمید ظهرابی در روز جهانی حفاظت از یوزپلنگ در گفت و گو با ایسنا درباره تاثیر وضعیت جاده ها بر افزایش تلفات یوز آسیایی اظهاركرد: یكی از اشكالات طرح های راه سازی این است كه آنها از ابتدا مطالعات زیست محیطی نداشتند. در این شرایط منابعی در حوزه محیط زیست برای آنها پیش بینی نشده است.

وی اضافه كرد: وزارت راه نهاد بی پولی نیست كه برای فنس كشی یك محدوده ۱۰ كیلومتری گرفتار مشكل شود. بخش عمده طرح های اجرا شده در گذشته پیوست زیست محیطی نداشته یا ارزیابی زیست محیطی آن دقیق انجام نشده است و به همین علت حالا ما با این مسایل و مشكلاتی مواجه هستیم بدین سبب لازم است ضوابط زیست محیطی و تامین منابع مالی برای آنها در طرح ها مورد توجه قرار گیرد.

ظهرابی با اشاره به اینكه ما هزاران كیلومتر جاده در ایستگاه یوز داریم، اظهار داشت: اصلا توانی مالی نداریم كه همه آنها فنس كشی نماییم.در یك نقطه حدودا ۱۶ كیلومتری از عباس اباد تا دوراهی زیدر در منطقه خارتوران بیشترین تعداد تلفات یوز را دشتیم و در این محدوده آغاز به فنس كشی كردیم.

وی اشاره كرد: ابتدا با وزارت راه و شهرسازی توافق كرده بودیم تا این نهاد فنس كشی كند اما این قدر تعلل كرد كه خودمان مجبور به شروع این كار شدیم ودر آخرین پیگیری انجام شده مشخص شد كه پیمانكار چهار كیلومتر از دو طرف جاده را در حال فنس كشی است حتی میله های آن كاشته شده است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وقوع دو فقره تصادف یوز در جاده ها طی سال جاری اظهار داشت: دو مورد تصادف یوزپلنگ های ایرانی با خودروها طی امسال در این محدوه رخ داد؛ یكی حدود ۴۰ كیلومتر جلوتر از این نقطه و دیگری در محور دیگری در استان سمنان به سمت خراسان شمالی صورت گرفت.

وی با اشاره به اینكه بیشترین عامل مرگ و میر یوزپلنگ های آسیایی در ایران تصادفات جاده ای است، اظهاركرد: ما دو كار باید انجام دهیم؛ یكی خودداری از ساخت جاده در زیستگاه های حساس و دیگری ایمن سازی جاده های تولید شده است. لازم است ساخت زیرگذر برای عبور حیات وحش، نصب تابلوها و احداث موانعی مثل فنس به منظور پیشگیری از ورود حیات وحش به جاده ها در دستور كار قرار گیرد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به خصوصیات رفتاری یوزپلنگ اظهار داشت: یوزپلنگ حیوانی است كه در مسیرهای طولانی جابجا و پراكنده میگردد. این خصوصیت رفتاری موجب افزایش میزان تلفات آن در جاده ها میگردد این در حالیست كه پلنگ خیلی جابجا و وارد جاده ها نمی گردد.




1397/09/13
17:00:39
5.0 / 5
12
تگهای خبر: تولید , خودرو , سازمان , كالا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
متخصص فلز Metal Pro
متخصص فلز Metal Pro
metalpro.ir - حقوق مادی و معنوی سایت متخصص فلز محفوظ است

متخصص فلز

فلزکار متخصص فلزات