آزادراه تهران-شمال از افتتاح تابستانه فاز ۱ تا وضعیت قطعات ۲ و ۳

آزادراه تهران-شمال از افتتاح تابستانه فاز ۱ تا وضعیت قطعات ۲ و ۳

به گزارش متخصص فلز قطعه یك آزادراه تهران-شمال تابستان سال ۱۳۹۸ به بهره برداری می رسد، هرچند بر مبنای لایحه بودجه باید این پروژه در سال ۱۴۰۰ به اتمام برسد اما آنگونه كه مسئولان برآورد می كنند این طرح در سال ۱۴۰۲ آخر خواهد یافت.


به گزارش متخصص فلز به نقل از ایسنا، آزادراه تهران - شمال پروژه بزرگ راه سازی در كشور است كه در چهار قطعه ۳۳، ۲۱، ۴۷ و ۲۰ كیلومتری شهر تهران را به شهرهای غربی استان مازندران متصل می كند. مسیر آزادراه از تقاطع غیر همسطح با بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره كن بعد از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه كوهستانی توچال عبور كرده، سپس توسط تونل بلند تالون به طول ۴۸۵۰ متر این رشته كوه را قطع كرده و در دامنه های شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانك قرار می گیرد.
از آن پس مسیر به موازات جاده قدیم كرج-چالوس امتداد می یابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول ۶۴۰۰ متر شده و در پل زنگوله خارج، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود كرج-چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یك تقاطع غیر همسطح به كمربندی چالوس-تنكابن متصل می شود. باید تصریح كرد كه قطعه چهارم این آزادراه حدفاصل سه راهی دشت نظیر مرزن آباد-چالوس به طول حدود ۲۰ كیلومتر است كه دارای دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و در قسمت های فراز، یك خط كندرو به مسیر اضافه می شود، در حالیكه اجرای این قطعه از سال ۱۳۷۵ شروع شد و در سال ۱۳۹۱ به بهره برداری رسید.
قطعه یك آزادراه؛ افتتاح در تابستان ۹۸
طول منطقه یك آزادراه تهران-شمال ۳۲ كیلومتر است و از پروژه های بزرگ عمرانی در كشور به شمار می آید و تمامی فناوری های روز جهان در این پروژه استفاده شده است، پروژه ای كه عملیات اجرایی آن به صورت مشترك بین وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مستضعفان و همینطور پیمانكاران داخلی به صورت هماهنگ و یكپارچه اجرا می شود. بهره برداری از منطقه یك آزادراه تهران-شمال به طول ۳۲ كیلومتر سبب كاهش ۶۰ كیلومتری مسیر و ۲۰ دقیقه ای زمان تا سه راهی شهرستانك خواهد شد و بهره برداری آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.
این در شرایطی است كه طبق گفته محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی قطعه یك آزادراه تهران-شمال در تابستان سال ۱۳۹۸ به مرحله بهره برداری می رسد. شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل هم در مورد قطعه یك این آزادراه اعلام نمود كه پروژه مذكور با پیشرفت فیزیكی ۹۴ درصدی همراه بوده و فقط بخش كمی از عملیات اجرایی آن باقی مانده است.
علل طولانی شدن مدت ساخت آزادراه
در مورد عوامل تأثیرگذار كه باعث طولانی شدن مدت اجرای آزادراه تهران-شمال شده است، باید اعلام نمود كه طبق گفته وزیر راه و شهرسازی عوامل ركود زیادی بر این پروژه تحمیل شده است و معارضین متعددی بر این پروژه وجود داشت. علاوه بر این آزادراه تهران-شمال در سال های گذشته در اولویت پروژه های عمرانی دولت قرار نداشت و در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ یك دوره فعالیت چشمگیر صورت گرفت كه منجر به راه اندازی و بهره برداری از منطقه ۴ شد، اما با روی كار آمدن دولت یازدهم و دوازدهم عملیات اجرایی بر روی منطقه یك و ۲ بدون وقفه از سال ۱۳۹۳ شكل گرفت كه با مشاهده روند اجرایی پروژه هیچ یك از نقاط تعطیل نبوده است.
از پیشرفت قطعات ۲ و ۳ چه خبر؟
در مورد مناطق ۲ و سه آزادراه تهران-شمال هم باید بیان كرد این دو منطقه از پل ها و تونل های بزرگ و متعددی تشكیل شده اند و به منظور راه اندازی آنها بر مبنای پیش بینی های انجام شده حدود چهار سال زمان و ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز است.
منطقه ۲ این پروژه الان از ۲۶ درصد پیشرفت فیزیكی برخوردار و ۵۵۰ میلیارد تومان هم در این منطقه هزینه شده است. در مورد منطقه سه آزادراه تهران-شمال هم باید اعلام نمود كه ساخت این منطقه به قیمت روز به سرمایه ای بالغ بر ۴، ۷۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد اما با عنایت به مدت پنج سال زمان مورد نیاز برای اجرای آن، سرمایه ای نزدیك به هفت میلیارد تومان برآورد كرده اند كه در مجموع سرمایه مورد نیاز برای بخش ۲ و سه به ۱۰ هزار میلیارد تومان می رسد و در مجموع حدود ۳، ۶۰۰ میلیارد تومان برای مناطق یك، ۲ و چهار هزینه شده است.
در مورد نحوه جذب فاینانسور منطقه سه این آزادراه هم باید اعلام نمود كه چند شركت ایرانی و چینی آمادگی خویش را برای سرمایه گذاری در منطقه سه آزادراه تهران-شمال اعلام نموده اند كه مناقصه مربوطه هم با همكاری وزارت راه وشهرسازی تا پیش از آخر سال جاری تنظیم و برگزار می گردد تا وضعیت فاینانسور منطقه ۳ در نیمه اول سال آینده مشخص شود.
لایحه بودجه ۹۸ در مورد آزادراه چه می گوید؟
در حالیكه راه اندازی آزاد راه تهران-شمال از سال ۱۳۷۶ شروع شده است، بر مبنای برآورد صورت گرفته در لایحه بودجه سال آتی، این پروژه در سال ۱۴۰۰ تمام می شود. هرچند كه نمی توان همین فاصله زمانی ۲۴ ساله را هم قطعی تلقی نمود و طبق گفته مسئولان این احتمال وجود دارد كه پروژه مذكور تا سال ۱۴۰۲ طول بكشد.
راه اندازی آزادراه تهران-شمال به طول ۱۲۱ كیلومتر كه از سال ۱۳۷۶ كلید خورد و قرار بر این است كه بر مبنای برنامه زمان بندی شده در سال ۱۴۰۰ آخر یابد. گفتنی است برای این پروژه در طول برنامه پنجم توسعه و پیش از آن یك هزار و ۱۹۸ میلیارد و ۸۶۷ میلیون تومان هزینه شده است.
بر مبنای لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، بودجه این طرح كه به شركت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور اختصاص می یابد در سال ۱۳۹۸ رقمی معادل سه میلیارد و ۴۷۱ میلیون تومان برآورد شده است؛ این در شرایطی است كه پارسال رقمی معادل ۱۴ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تخصیص داده شد. هرچند در سال ۱۳۹۷ رقمی معادل پنج میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان برای این پروژه مصوب شد اما رقم ابلاغی برای این پروژه معادل چهار میلیارد و ۴۲۵ میلیون تومان است.
در قانون بودجه سال ۹۷ موعد زمانی اتمام راه اندازی آزاد راه تهران-شمال سال ۱۳۹۹ تعیین شده بود كه در لایحه بودجه سال ۹۸، سال ۱۴۰۰ بعنوان سال پایانی راه اندازی پروژه در نظر گرفته شده است.
ویژگی های آزادراه تهران – شمال
آزادراه تهران - شمال در مجموع ۱۲۱ كیلومتر طول، ۱۷۹ دستگاه تونل به طول ۱۰۱ هزار و پنج متر و ۹۴ دستگاه پل بزرگ به طول ۱۲ هزار و ۶۳۳ متر خواهد داشت. در مورد مشخصات كلی آزاد راه تهران - شمال هم باید تصریح كرد كه چهار منطقه به طول ۳۳، ۲۱، ۴۷ و ۲۰ كیلومتر با اتمام این پروژه مدنظر قرار می گیرد و ۴۲ درصد از كل مسیر آزاد راه به صورت تونل و پل خواهد بود.
تعداد تونل ها در منطقه یك برابر ۳۹، در منطقه دو برابر با ۴۴، در منطقه سه برابر ۹۲ و در منطقه چهار برابر با چهار تونل خواهد بود و كل آزاد راه در نهایت با ۱۷۹ تونل مورد بهره برداری قرار می گیرد. طول تونل ها هم به ترتیب در مناطق چهارگانه برابر با ۳۳ هزار و ۴۰۰ متر، ۳۲ هزار و ۷۶۵ متر، ۳۳ هزار و ۵۲۰ متر و ۱۳۲۰ متر خواهد بود و در مجموع كل آزاد راه ۱۰۱ هزار و پنج متر تونل خواهد داشت.
آخرین وضعیت درصد حفاری تونل ها به گونه ای است كه منطقه یك به صورت ۱۰۰ درصدی حفاری تونل شده است و در منطقه ۲ معادل ۵۲ درصد و در منطقه چهار ۱۰۰ درصد حفاری تونل صورت گرفته و در مورد كل آزاد راه باید اعلام نمود ۵۱ درصد حفاری تونل ها صورت پذیرفته و این درحالی است كه منطقه سه تا كنون حفاری تونل نداشته است.
تعداد پل های بزرگ در منطقه یك برابر ۲۵، در منطقه دو معادل ۲۷، در منطقه سه برابر با ۳۸ و در منطقه چهار برابر با چهار دستگاه است و كل آزاد راه از ۹۴ دستگاه پل بزرگ برخوردار خواهد بود. همینطور طول پل های بزرگ در منطقه یك، دو، سه و چهار به ترتیب برابر ۳۱۳۷، ۲۵۳۵، ۶۴۳۵ و ۵۲۶ متر خواهد بود و در مجموع كل آزاد راه ۱۲ هزار و ۶۳۳ متر پل خواهد داشت.
در مورد خلاصه وضعیت منطقه یك آزاد راه تهران شمال هم باید تصریح كرد كه تا سال ۱۳۹۳، ۱۰۰ درصد عملیات اجرایی در این منطقه توسط شركت های خارجی انجام شد و از آن سال به بعد ۸۰ درصد توسط شركت های ایرانی و ۲۰ درصد توسط شركت های خارجی انجام شده و الان كمتر از ۵ درصد حجم كار در بخش مشاوره به شركت های خارجی واگذار شد و ۱۰۰ درصد عملیات اجرایی توسط شركت های ایرانی در حال انجام می باشد.
تفاوت های آزادراه تهران-شمال با جاده تهران-چالوس
با اتمام پروژه آزادراه تهران-شمال شاهد كوتاه شدن ۶۴ كیلومتری مسیر، كاهش ۳ ساعته مدت زمان سفر و صرفه جویی ۶۰۰ میلیارد تومانی سالانه مصرف سوخت در قیاس با راه تهران-كرج-چالوس خواهیم بود. طول مسیر آزادراه تهران-شمال ۱۲۱ كیلومتر خواهد بود و در حالیكه طول مسیر راه تهران-كرج-چالوس ۱۸۵ كیلومتر است، با آخر این پروژه شاهد كوتاه شدن ۶۴ كیلومتری مسیر مربوطه خواهیم بود كه در نهایت باعث خواهد شد به میزان سالانه ۶۰۰ میلیارد تومان در مصرف سوخت صرفه جویی شود.
سرعت طرح آزادراه تهران-شمال ۱۰۰ كیلومتر بر ساعت است، در حالیكه سرعت طرح راه تهران-كرج-چالوس ۵۰ كیلومتر بر ساعت است. علاوه بر این زمان سفر در آزادراه تهران-شمال یك ساعت و ۳۰ دقیقه پیش بینی شده است، در حالیكه زمان سفر در راه تهران-كرج چالوس معادل چهار ساعت و سی دقیقه است.



1398/01/01
10:56:57
4740
5.0 / 5
تگهای خبر: بودجه , دستگاه , دولت , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
متخصص فلز Metal Pro
متخصص فلز Metal Pro
metalpro.ir - حقوق مادی و معنوی سایت متخصص فلز محفوظ است

متخصص فلز

فلزکار متخصص فلزات