گزارش متخصص فلز

گلایه مردم از گرانی بلیت پروازهای اربعین، در نرخ بلیت تجدیدنظر شود

گلایه مردم از گرانی بلیت پروازهای اربعین، در نرخ بلیت تجدیدنظر شود

به گزارش متخصص فلز باآنكه متولیان حمل و نقل هوایی ثبات قیمت بلیت پروازهای اربعین امسال را یك امتیاز ویژه برای زائرین اربعین معرفی می كنند اما بسیاری معتقدند با عنایت به كاهش قیمت ارز، نرخ بلیت باید كاهش می یافت.



به گزارش متخصص فلز به نقل از مهر، از نیمه های شهریور امسال از جانب انجمن شركت های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی كشوری به دستور وزیر راه و شهرسازی نرخ بلیت پروازهای اربعین بر مبنای تفاهم نامه ای كه میان شركت های هواپیمایی به امضا رسید، برای پروازهای تهران-نجف-تهران ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و برای پروازهای مشهد-نجف-مشهد ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شد.
«مِنّتی» كه ایرلاین ها بر زائرین اربعین حسینی نهادند!
بر اساس اعلام مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شركت های هواپیمایی، باآنكه بر مبنای قانون، تعیین نرخ پروازهای خارجی كاملا آزاد بوده و ایرلاین ها می توانند بر مبنای بازار عرضه و تقاضا، نرخ بلیت را تعیین كنند، اما به دستور وزیر راه و شهرسازی و برای رفاه حال زائرین اربعین، امسال هم مانند سال قبل نرخ مشخصی برای فروش بلیت در روزهای دهه دوم ماه صفر (۲۰ تا ۳۰ مهر) تعیین شد.
بسیاری از مردم و كارشناسان معتقدند رقم مذكور (۲.۲ میلیون تومان) برای پروازهای اربعین رقم بسیار بالایی است چونكه بر مبنای اعلام عباس جمشیدی، معاون بازرگانی ایران ایر، كلیه پروازهایی كه از ایران به نجف عزیمت می كنند، در فرودگاه امام خمینی (ره) برای هر دو پرواز رفت و برگشت مبادرت به سوخت گیری می كنند و درنتیجه بخش مهمی از هزینه های ایرلاین های ایرانی در فرودگاه نجف (تحت عنوان خدمات فرودگاهی)، حذف می شود.
دبیر انجمن آژانس ها: من هم نمی توانم با این قیمت بلیت پرواز اربعین تهیه كنم
به عنوان نمونه رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات گردشگری و مسافرت هوایی از بالا بودن قیمت ۲.۲ میلیون تومانی بلیت پرواز رفت و برگشت تهران نجف تهران گلایه كرده و گفته است: خرید بلیت پروازهای اربعین با این قیمت حتی منِ آژانس دار نمی توانم بلیت تهیه كنم چه رسد به مردم عادی!
عضو هیئت رئیسه مجلس: نرخ بلیت و ۳ شب اقامت تفلیس كمتر از پرواز نجف
احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس هم به تازگی در صفحه شخصی خود د رفضای مجازی نوشته: هزینه بلیت رفت و برگشت تفلیس یا آنكارا (۳ تا ۴ ساعت زمان پرواز) همراه با ۳ شب اقامت حدود ۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان است اما هزینه بلیت صرفا پرواز یك و نیم ساعته نجف بدون اقامت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است!

۵۵ درصد هزینه های ما ارزی است!
شركت های هواپیمایی و مسؤلان سازمان هواپیمایی كشوری، علت بالا بودن قیمت بلیت پروازهای اربعین امسال را ارزی بودن بین ۵۰ تا ۶۰ درصد هزینه های خود عنوان می كنند.
قیمت بلیت پروازهای اربعین (تهران نجف تهران) پارسال هم ۲.۲ میلیون تومان بود.
علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی كشوری در نشست پاییز سال قبل در كمیسیون عمران مجلس كه با مبحث افزایش افسارگسیخته قیمت بلیت هواپیما برگزار شده بود، علت گران بودن بلیت ها را ارزی بودن ۵۵ درصد هزینه های شركت های هواپیمایی دانسته بود.
این در حالی است كه در پاییز سال قبل قیمت دلار در بازار آزاد تا حدود ۱۷ هزار تومان رسیده بود ولی امسال از آغاز تابستان تا كنون نرخ دلار در بازه كمتر از ۱۲ هزار تومان ثابت مانده است! معلوم نیست چرا هزینه های ارزی ایرلاین ها همچنان با نرخ ارز پارسال محاسبه می شود!؟
این مبحث نشان داده است ایرلاین ها سال قبل هم توانسته بودند سود خوبی از فروش بلیت پروازهای اربعین كسب كنند. اما با عنایت به آنكه هیچ گاه شركت های هواپیمایی حاضر به شفاف سازی هزینه-درآمدهای خود نبوده اند، معلوم نیست سود فروش ایرلاین های ایرانی از پروازهای نجف و بغداد پارسال چه رقمی بوده است.
بهانه ایرلاین ها: تورم بالا، افزایش حقوق پرسنل، نرخ دلار، تردد یك سر خالی هواپیماها...!
مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شركت های هواپیمایی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره علت گران بودن نرخ بلیت اربعین اظهار داشت: سال قبل نرخ بلیت های اربعین را با نرخ دلار ۸ هزار تومان تعیین كرده بودیم دولت در آن تاریخ قرار بود دلار نیمایی به شركت های هواپیمایی پرداخت كند.
وی اضافه كرد: بر همین مبنا سال قبل نرخ بلیت پروازهای اربعین را بر مبنای دلار ۸ هزار تومانی تعیین كردیم كه نهایتا به رقم ۲.۲ میلیون تومان (تهران نجف تهران) و ۲.۸ میلیون تومان (مشهد نجف مشهد) رسیدیم.
بهانه اول: نرخ دلار
اسعدی سامانی افزود: در سال جاری، هم رقم دلار نیمایی و هم نرخ دلار بازار آزاد در دامنه ۱۱ هزار تومانی در نوسان است؛ از جانب دیگر در جهت سیاستی كه وزیر راه و شهرسازی اعمال كرده و شركت های هواپیمایی از آن راضی نبودند، ایرلاین ها توافق كردند تا همان نرخ سال قبل را برای پروازهای اربعین امسال اعمال كنند.
بهانه دوم: تورم عمومی و افزایش حقوق و دستمزد پرسنل
وی با اشاره با تورم اعلامی بانك مركزی كه بیشتر از ۴۰ درصد است و همینطور افزایش حداقل دستمزد نیروی انسانی در شركت های هواپیمایی اظهار داشت: شركت های هواپیمایی امسال با افزایش هزینه ها در همه بخش ها نسبت به سال قبل مواجه بوده اند اما صرفا برای همراهی با دستور وزیر و رفاه حال زائرین اربعین، بر سر نرخ سال قبل توافق كردند.
بهانه سوم: هواپیماها یك سر خالی تردد دارند
دبیر انجمن شركت های هواپیمایی درباره گرانتر بودن قیمت بلیت پروازهای نجف نسبت به تفلیس و آنكارا علیرغم كوتاهتر بودن مسیر عراق نسبت به تركیه و گرجستان، تصریح كرد: در پروازهای نجف حد فاصل ۲۰ تا ۳۰ مهر كه مقرر است شركت ها قیمت بلیت را ۲.۲ میلیون تومان عرضه كنند، ایرلاین ها مجبورند در نیمه نخست این دهه، پروازهای برگشت را خالی تردد كنند و در نیمه دوم آن، هواپیماها مسیر رفت را خالی تا فرودگاه نجف می روند. ازاین رو باید این مورد را هم در نظر گرفت.
آژانس ها و ایرلاین ها: صندلی خالی نداریم! / مردم: در قیمت بلیت اربعین تجدید نظر شود
به گزارش متخصص فلز به نقل از مهر، در حالیكه نمایندگان شركت های هواپیمایی از پرواز یك سر خالی هواپیماهای عملیات اربعین این شركت ها خبر می دهند و آنرا عامل بالا بودن قیمت بلیت اربعین ذكر می كنند، اما بررسی ها و مشاهدات میدانی نشان داده است كه امسال بر خلاف سال قبل با عنایت به حذف روادید عراق و افزایش استقبال مردم از زیارت اباعبدالله الحسین (ع) در روزهای اربعین و همینطور برخی اتفاقات داخلی عراق، مسافران عتبات عالیات تلاش در تقسیم روزهای زیارتی خود به یك هفته زودتر از بازه زمانی مورد نظر ایرلاین ها كرده اند.
به گونه ای كه خیلی از پروازهایی كه به مقصد نجف انجام می شود، در بازگشت هم مسافر دارد و این ادعای تردد یك سر خالی هواپیماها چندان صحیح نیست. همینطور در بررسی میدانی خبرنگار مهر از آژانس ها و دفاتر فروش بلیت هواپیما، كارشناسان این دفاتر مرتبا از كمبود بلیت در همه ایام منتهی به اربعین چه برای پروازهای رفت و چه پروازهای برگشت خبر می دهند.
سایت های فروش اینترنتی ۱۲ ایرلاین ایرانی كه مجوز برگزاری پروازهای نجف و عملیات اربعین از سازمان هواپیمایی كشوری دریافت كرده اند، حدودا از پُر بودن صندلی های همه پروازهای رفت و برگشت حكایت دارند.
به نظر می رسد دستگاه های نظارتی باید جلوی سوءاستفاده ایرلاین ها از بازی برد-باخت به نفع خود و به زیان مسافران جلوگیری كرده و آن به یك اقدام برد-برد برای همه ذی نفعان خصوصا مردم و زائرین تبدیل نموده و در قیمت بلیت اربعین تجدید نظر كنند.


منبع:

1398/07/17
14:29:58
5.0 / 5
13
تگهای خبر: بازار , بازرگانی , حقوق , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
متخصص فلز Metal Pro
متخصص فلز Metal Pro
metalpro.ir - حقوق مادی و معنوی سایت متخصص فلز محفوظ است

متخصص فلز

فلزکار متخصص فلزات