ضرورت همكاری شركت های دانش بنیان و خودروسازان،

ورود دانش بنیان ها به صنعت خودرو لازم است

ورود دانش بنیان ها به صنعت خودرو لازم است

متخصص فلز: در امتداد بررسی لزوم همكاری خودروسازان با شركت های دانش بنیان، دبیر كل سازمان ملی كارآفرینی ایران معتقد می باشد كه اعتماد به شركت های دانش بنیان بایستی در یك مسیر دو سویه صورت گیرد و خودروسازان بایستی برای واگذاری قسمتی از كارهای خود به شركت های دانش بنیان اقداماتی انجام دهند. با ورود دانش بنیان ها و حمایت نهادهای تسهیل گر و بالادستی، می توان دریچه های جدیدی در صنعت خودرو ایجاد كرد.


به گزارش متخصص فلز به نقل از ایسنا، در ادامه سلسله مراتب بررسی و طرح موضوع " لزوم همکاری شرکت های دانش بنیان و خودروسازان" و اعلام آمادگی نخبگان، شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها برای همکاری با خودروسازان و ساخت قطعات راهبردی خودرو، احسان جهانی- با اعلان اینکه طی سال های اخیر صنعت خودرو در دنیا دستخوش تغییرات و تحولات عظیمی شده است، اظهار نمود: این مساله را در ورود خودرو های الکتریکی، خودرو های خودران و به کارگیری هوش مصنوعی و IOT در این صنعت برای بهبود تجربه رانندگی، رضایت مشتریان و همین طور حفظ محیط زیست می توان دید.
دبیر کل سازمان ملی کارآفرینی ایران با اشاره به اینکه، آنچه که در دنیا نقش شایان توجهی در سرعت بخشیدن به ورود این صنعت به دنیای نوآورانه داشته، ارتباط سازنده با افراد و شرکت های تکنولوژیک، دانش بنیان و درگیر کردن آنان در حل مسائل بوده است؛ اشاره کرد: در ایران نیز ورود شرکت های دانش بنیان به حوزه خودرو ضرورتی است که نه فقط نهادهای نظارتی و تصمیم گیر، تردیدی در آن ندارند، بلکه بعنوان یک گردنگیر نیز از آن یاد می کنند. اساسا استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان بواسطه کوچک بودنشان چابکتر و پویاتر عمل خواهند کرد و از تصمیمات بروکراتیک کمتری برخوردار می باشند.
وی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و تکنولوژی پایه بعنوان موتور محرک و نوآوری صنعت در لایه های مختلف استفاده می شود و عملا شرکت های بزرگ با بررسی جامع شرکت های چابکتر و با پیشینه خوب یا وارد سرمایه گذاری در آن مجموعه می شوند یا به صورت کامل آنرا خریداری نموده و تحت مالکیت خود قرار می دهند؛ این مساله را در شرکت های خودروسازی مختلف از قبیل هیوندای، کیا، فولکس واگن و سایر برندها می توان دنبال کرد.
جهانی با اعلان اینکه در سال های گذشته اکوسیستم فناوری و نوآوری نتوانسته در کنار کارخانجات خودروسازی به درستی شکل بگیرد؛ اشاره کرد: این بدین معناست که نیاز واقعی صنعت به بخش دانش بنیان به درستی منتقل نشده و متقابلا توانمندی های شرکت های دانش بنیان برای بخش صنعت مشخص نشده است. این ارتباط نیازمند آشنایی بیشتر و بهادادن به شرکت های دانش بنیانی است که با وجود اینکه سابقه فعالیت کمتری نسبت به خودروسازان کشور دارند اما باتوجه به انگیزه، پشتکار، دانش و نیروهای توانمند خود می توانند مسیرهای جدید نوآوری را ایجاد کنند.
دبیر کل سازمان ملی کارآفرینی ایران تصریح کرد: طی دو سال اخیر تلاش شده است این دو گروه بتوانند به یک گفتمان مشترک دست یابند و حتی مدیران ارشد خودروسازان نگاه مثبتی به برقراری این ارتباط دارند؛ اما یکپارچگی و انسجام عملکردی میان این گروه ها نیازمند ایجاد ساز و کار اجرایی مستحکم برای پیشبرد بهتر این مساله است؛ فضایی که بتوان به صورت عملیاتی شرکت های خودروساز و قطعه ساز را در کنار شرکت های دانش بنیان قرار داد و نیاز صنعت به تفکیک و دسته بندی مشخص در اختیار شرکت های دانش بنیان توانمند قرار گیرد.
او در آخر اشاره کرد: اعتماد به شرکت های دانش بنیان، مسیری است که اساسا یک روزه حاصل نمی گردد بلکه در یک مسیر و همکاری دو سویه، صورت خواهد پذیرفت. بدین جهت خودروسازان برای واگذاری قسمتی از کارهای خود به شرکت های دانش بنیان باید اقداماتی را انجام دهند. با ورود شرکت های دانش بنیان و حمایت نهادهای تسهیل گر و بالادستی می توان دریچه های جدیدی در صنعت خودرو ایجاد کرد. امید است خودروسازان با اتکا به توان داخلی و ظرفیت شرکت های دانش بنیان بتوانند در تحقیق و توسعه، طراحی محصولات و تولید قطعات گام های روشنی بردارند.

ایجاد همکاری و انگیزه برای دانش بنیان ها؛ مانع وابستگی به شرکای خارجی
همین طور دراین زمینه، مصطفی طاهری- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس- نیز معنقد است که از آنجائیکه کشورهای مختلف همکاری خودرویی خود با ایران را به صفر رسانده یا تقلیل داده اند، ما باید به خود تکیه نماییم. این خوداتکایی با همکاری دانش بنیان ها به دست می آید. قطعه سازان داخلی باتوجه به امکانات و دانش خود توانسته اند قسمتی از نیاز صنعت خودرو را مرتفع کنند اما هنوز وابستگی به دانش خارجی و تامین قطعات از خارج از مرزهای کشور به حداقل ممکن نرسیده است.
وی با اعلان اینکه شرایط موجود تولید خودرو، دلیلی شده تا تولیدکنندگان خودرو بیش از گذشته بخواهند در جهت خوداتکایی گام بردارند، اضافه کرد: برای آنکه بتوان بدون نیاز به شرکت های خارجی به تولید خودرو پرداخت، باید به سمت مجموعه های دانش بنیان که برای رشد صنعت خودرو آمادگی لازم را دارند، رفت.

خودروسازان نیاز صنعتی خودرا اعلام کنند
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، توسعه و رشد صنعت خودروی داخلی را امری اجتناب ناپذیر دانست و اظهار داشت: خودروسازان باید نیازهای خودرا به شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها اعلام کنند و از ظرفیت های بالقوه علمی و تخصصی نیروهای جوان و سختکوش کشور بهره برداری مناسبی کنند. شرکت های دانش بنیان با ارائه راهکار و طرح های تخصصی خود می توانند نقش به سزایی در ارتباطی موثر و دو سویه با صنعت خودرو ایجاد کنند.
طاهری ضمن ابراز خرسندی از اعلام آمادگی خودروسازان در جهت همکاری با شرکت های دانش بنیان، اشاره کرد: همه باید در راه توسعه و پیشرفت کشور تلاش کنند و با ایجاد حس همکاری و انگیزه، مانع از فرار مغزها و وابستگی به دانش شرکت های خارجی شوند.




منبع:

1399/04/17
23:22:32
5.0 / 5
469
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
متخصص فلز Metal Pro
متخصص فلز Metal Pro
metalpro.ir - حقوق مادی و معنوی سایت متخصص فلز محفوظ است

متخصص فلز

فلزکار متخصص فلزات