2000 واحد غیرفعال احیا می شود

2000 واحد غیرفعال احیا می شود

متخصص فلز: معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) ضمن معرفی تعدادی از صنایع پیشران برای تمرکز بیشتر بر آنها، وعده داد که امسال 2000 واحد صنعتی راکد به چرخه تولید برگردد.


به گزارش متخصص فلز به نقل از ایسنا، سعید زرندی در یک برنامه تلویزیونی درباره برنامه وزارت صمت امسال که روز گذشته توسط مقام عالی وزارت ابلاغ گردید، اظهار نمود: امسال در جهت گیری اعلام شده، پروژه هایی را در قالب هفت محور اصلی تعریف شده است. همین طور باتوجه به مطالعه روند تولید در ۱۰ سال گذشته، مطالعه هم تراز کشورهای موفق نزدیک به ما و نیز تکنولوژی های نوین متناسب با انقلاب صنعتی چهارم، ۹ صنعت بعنوان صنایع پیشران انتخاب و عرضه شدند تا در کنار سایر صنایع، بصورت ویژه بر آنها تمرکز شود.
زرندی صنایع پایین دست نفت و گاز (در حوزه های با ارزش افزوده بالا)، صنایع مرتبط به فلزات اساسی (با تاکید بر فولاد آلیاژی، مس و طلا)، صنایع غذایی و آشامیدنی (محصولاتی که قابلیت صادرات دارند)، نقلیه موتوری، ماشین آلات و تجهیزات صنعتی و معدنی، حوزه لاستیک، ماشین آلات و دستگاه های برقی و لوازم خانگی، پوشاک و محصولات دانش بنیان را همچون این صنایع پیشران اعلام نمود.
وی همین طور درباره وضعیت صنایع معدنی در سال قبل اظهار داشت: تا آخر سال گذشته، ۱۲ طرح فولادی به بهره برداری رسید که شامل سه طرح در عرصه تولید کنستانتره، چهار طرح در عرصه تولید گندله و چهار طرح در عرصه تولید شمش بود؛ همین طور در سال قبل تولید کاتد مس به ۵۱۲ هزار تن افزایش پیدا کرد و در حوزه آهن با ایجاد ظرفیت های مناسب، تولید از ۳۸.۲ میلیون تن به بالای ۶۵ میلیون تن افزایش پیدا کرد.

۲۰۰۰ واحد راکد راه اندازی می شود
زرندی در آخر از هدف گذاری احیاء ۲۰۰۰ واحد صنعتی راکد در شهرک های صنعتی کشور آگاهی داد و اظهار داشت: باتوجه به تحقق برنامه سال قبل درباب فعالسازی ۱۵۵۷ واحد غیرفعال در این شهرک ها، امسال هدف گذاری برای برگشت ظرفیت خالی ۲۰۰۰ واحد تولیدی با مسئولیت سازمان شهرک های صنعتی در دستور کار قرار گرفته است.
یکی از سیاست های وزارت صمت را شناسایی، معرفی و توسعه صنایع پیشران عنوان نمود و اظهار داشت: سال قبل بخش پتروشیمی رشد ۸.۹ درصدی، حوزه تولید ماشین لباسشویی رشد ۵۱.۲ درصدی، حوزه آلومینیوم رشد ۵۵ درصدی و حوزه تولید سواری و فولاد خام به ترتیب ۱۹.۱ و ۷.۳ درصد رشد داشته است. در بخش لوازم خانگی، تنها راه ادامه و حفظ این روند، ورود به بازارهای جهانی و برندسازی است.
وی با استناد به آمار اعلام شده از طرف بانک مرکزی، میزان رشد تولید در ۹ ماهه سال قبل را بیش از ۷.۸ درصد اعلام و باتوجه به وضعیت تولید، رشد تولید برای سال قبل را در حدود ۸ درصد عنوان نمود و اظهار داشت: چهار محور اصلی در امتداد حمایت و توسعه تولید، در سالهای اخیر مورد توجه و بصورت جدی مورد پیگیری قرار گرفت که شامل ساخت داخل، استفاده از ظرفیت های خالی واحدهای تولید، اصلاح و تغییر پروسه تامین مواد اولیه واردات با اجرای سیاست واردات در مقابل صادرات و ارز اشخاص و همین طور ممنوعیت واردات برای برخی کالاهای مصرفی بود که منجر به ایجاد بازار برای تولیدات داخلی شد و در امسال، در کنار برنامه های جدید، این سیاست ها نیز دنبال خواهد شد.
زرندی ثبات اقتصاد کلان را یکی از فاکتورهای مهم در رشد تولید عنوان و اشاره کرد: در وزارت صمت اقداماتی در زمینه تامین مالی هم در بخش بانکی و هم بازار سرمایه انجام شد و باتوجه به آثار مثبت این اقدامات، سیاست های مربوطه امسال نیز دنبال خواهد شد.




منبع:

1400/02/05
13:28:39
961
5.0 / 5
تگهای خبر: آلومینیوم , اقتصاد , بازار , پتروشیمی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
متخصص فلز Metal Pro
متخصص فلز Metal Pro
metalpro.ir - حقوق مادی و معنوی سایت متخصص فلز محفوظ است

متخصص فلز

فلزکار متخصص فلزات