معاون مدیر كل امور شركت های دولتی وزارت امور اقتصاد مطرح كرد؛

شفافیت بخش پنهان شرکت های دولتی با انتشار عمومی صورت های مالی

شفافیت بخش پنهان شرکت های دولتی با انتشار عمومی صورت های مالی

به گزارش متخصص فلز، معاون مدیر کل امور شرکتهای دولتی وزارت امور اقتصاد و دارایی به بیان توضیحاتی در رابطه با از بین رفتن حالت پنهان شرکتهای دولتی با انتشار عمومی صورت های مالی این شرکت ها پرداخت.


رضا نوروزیان، معاون مدیر کل امور شرکتهای دولتی وزارت امور اقتصاد و دارایی در گفتگو با خبرنگارمهردرباره اهمیت انتشار صورت های مالی شرکتهای دولتی و تأثیر انتشار این صورت های مالی در بهبود روند فعالیت این شرکت ها اظهار داشت: حقیقت اینست که ما نگاهمان به انتشار عمومی صورت های مالی شرکتهای دولتی است. وقتی اطلاع رسانی عمومی در رابطه با این صورت های مالی صورت بگیرد و همه آحاد جامعه به این صورت های مالی دسترسی پیدا کنند یک آگاهی عمومی در رابطه با روند فعالیت این شرکت ها به وجود می آید و مردم متوجه می شوند که در این شرکت ها چه خبر است و چه میزان دارایی و بدهی در این شرکتها وجود دارد. ایشان در ادامه بیان نمود: با انتشار صورت های مالی شرکتهای دولتی مشخص میشود که در شرکتهای دولتی چه میگذرد و این شرکت ها درحال انجام دادن چه اقداماتی هستند. در واقع از صورتهای مالی شرکتهای دولتی می تواند اطلاعات زیادی را به دست آورد. معاون مدیر کل امور شرکتهای دولتی وزارت اقتصاد اشاره کرد: نتیجه بعدی عمومی سازی صورت های مالی شرکتهای دولتی اینست که سبب می شود مدیران آن شرکت در ابتدا به این مورد حساس شوند و در تنظیم و عرضه صورت های مالی سالانه خود دقت بیشتری داشته باشند تا در مرحله بعدی اظهار نظر و بررسی که حسابرس بر روی این صورت های مالی انجام می دهد، بهبود پیدا کند و پاسخگویی بهتری نسبت به عملکرد شان داشته باشند. نوروزیان در ادامه اضافه کرد: انتشار صورت های مالی می تواند به شکلی کمک نماید به کسانی که در خارج از شرکتهای دولتی این صورت های مالی را می بینند تا به این وسیله کسانی که در این عرصه دست اندر کار هستند باب گفتگو را با مسؤلان ذی ربط باز کنند، سوالات خویش را مطرح کنند، پرسشگری کنند و از مدیران شرکتهای دولتی که در این عرصه تصمیم گیر هستند بخواهند که برخی امور را اصلاح کنند. معاون مدیر کل امور شرکتهای دولتی وزارت توضیح داد: نکته مهم در انتشار صورت های مالی شرکتهای دولتی اینست که این صورت های مالی از حالت پنهان در می آیند. ایشان در ادامه با تکیه بر این که صورتهای مالی شرکتهای دولتی نمایش مالی یک ساله این شرکت ها و مدیران آن شرکت ها است اضافه کرد: وقتی که این صورت های مالی فاش می شود و همه آنرا می بینند هر سوال و ابهامی در آن قابل طرح شدن است و قابلیت پاسخگویی هم وجود دارد. به قول این مقام مسئول، این اقدام نقطه آغازین و پله ابتدایی است به جهت اینکه ما در نهایت به شفافیت مالی برسیم. اما برای رسیدن به شفافیت مالی در ابتدا باید عمل کرد منتشر شود ولی انتشار یک ساله این صورت های مالی یک ساله در این راه کافی نیست ولی وقتی این مسیر ادامه داشته باشد مقایسه عملکرد در سال های مختلف می تواند خیلی کمک کننده باشد و یک نشانه است که دولت و بخش دولتی که دست اندر کار و متخصصین این حوزه هستند، اشکالات خویش را رفع کنند. به قول این مقام مسئول، مثلا در حوزه نفت، برق، ورزش یا هر مبحث دیگری در یک دوره مشخص مثلا ۳ الی ۵ سال وقتی این صورت های مالی منتشر شود، اساسا نتایج بهتری خواهد داشت. ایشان در ادامه بیان نمود: با انتشار صورت های مالی شرکتهای دولتی باید برای سودده و یا زیان ده بودن خود توضیحاتی ارائه نمایند. این پرسشگری سبب می شود مدیر و مسؤلان مجبور به پاسخ گویی شوند، وقتی طرح سوال می شود پاسخ هایی داده می شود که گره های موجود در کار شرکتهای دولتی را روشن می کند. معاون مدیر کل امور شرکتهای دولتی وزارت اقتصاد با اعلان اینکه در این شرایط برای باز کردن این گره ها راهکار عرضه می شود، این مسائل مهم ترین مزیت های این اتفاق است، توضیح داد: ولی چون انتشار صورت های مالی در گامهای ابتدایی است و سال اولی است که به صورت رسمی و قانونی این اتفاق می افتد، تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم. به قول این مقام مسئول؛ پیش از این وزارت اقتصاد در سال ۹۹ پیشگام این مورد شده بود و انتشار صورت های مالی شرکتهای دولتی را از شرکت ها و بانکهای خودش آغاز کرده بود. این مساله در قانون بودجه ۱۴۰۱ تبدیل به قانون هم شد و در جز یک بند م تعیین تکلیف هم شد و حکم قانون هم پیدا کرد. ایشان در ادامه توضیح داد: اما این مساله در ابتدای کار است و امیدواریم ادامه پیدا کند و وقتی این مسیر استمرار داشته باشد، دستاوردهای بیشتر و کاملتری را هم در پیش خواهد داشت. با انتشار این صورت های مالی شرکتهای دولتی میتوان مشخص کرد که از این شرکت ها چه انتظاری می رود. این شرکت ها از کوچک تا بزرگ تصدی های دولتی را انجام می دهند و هر کدام در قسمت خود وظایف دولتی را انجام می دهند. معاون مدیر کل امور شرکتهای دولتی وزارت اقتصاد اشاره کرد: هیچکدام از این شرکت ها کم اهمیت تر از دیگری نیست و به لحاظ اهمیت مبحث همه مهم هستند و نمی توان اظهار داشت که کدام یک کم اهمیت و کدام یک پر اهمیت هستند. ولی آنچه در افکار عامه مهم تر بنظر می رسد شرکت هایی مثل شرکت ملی نفت و گاز و شرکت توانیر، بانک ملی و… بعنوان شرکتهای بزرگ شناخته می شوند و معمولا گردش مالی و بودجه آنها عددهای بیشتری است و در این شرایط برای سایرین دارای اهمیت بیشتری به لحاظ گردش مالی و بودجه ای که به خودشان تخصیص می دهند، و درآمد آنها عددهای بزرگ تری است و به لحاظ گردش مالی برای برخی دارای اهمیت بیشتری است. نوروزیان اضافه کرد: ۷ الی ۸ شرکت دولتی ۷۰ درصد کل بودجه شرکتهای دولتی را به خود تخصیص می دهد. بعضی از شرکت ها مثل شرکت ملی نفت و شرکت ملی پالایش و پخش و بانک ملی و ایدرو و ایمیدرو شرکتهای بزرگ دولتی هستند. ولی وقتی بحث انتشار صورت های مالی پیش می آید این شفافیت در شرکتهای کوچک و بزرگ به صورت یکسان مهم می باشد. به قول این مقام مسئول؛ علی القاعده هر چه گردش مالی شرکت دولتی بیشتر باشد بررسی صورت مالی آن شرکت از اهمیت بیشتری برخوردارست.


منبع:

1401/11/08
11:51:39
368
5.0 / 5
تگهای خبر: اقتصاد , بودجه , تخصص , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
متخصص فلز Metal Pro
متخصص فلز Metal Pro
metalpro.ir - حقوق مادی و معنوی سایت متخصص فلز محفوظ است

متخصص فلز

فلزکار متخصص فلزات