بازار ۶ و نیم میلیارد دلاری لوازم خانگی

بازار ۶ و نیم میلیارد دلاری لوازم خانگی

به گزارش متخصص فلز، رییس انجمن لوازم خانگی با اعلان اینکه حجم بازار داخلی لوازم خانگی 6.5 میلیارد دلار است، اظهار داشت: عمق ساخت داخل لوازم خانگی 65 تا 70 درصد است.


به گزارش متخصص فلز به نقل از مهر، عباس هاشمی امروز در نشست خبری با اعلان اینکه با توجه به این که سیاست خروج از اقتصاد نفتی و تک محصولی است بطور قطع پشتیبانی از صنعت و توسعه پایدار آن صنعت اهمیت ویژه ای دارد، گفت: سهم کل صنعت از جی دی پی کشور ۱۳ درصد است، در حالی که سهم مالیاتی که صنعت می پردازد ۶۸ درصد از کل مالیات کشور است. رییس انجمن لوازم خانگی ایران اضافه کرد: اصولاً یک توسعه متوازن زمانی رخ می دهد که نسبت سهم از جی دی پی با نسبت مالیاتی که می پردازد هم خوانی داشته باشد. وی افزود: این مساله منجر به کوچک تر شدن صنعت و نحیف تر شدن ارزش افزوده می شود و در دراز مدت سیگنال مثبتی برای سرمایه گذاری نیست. هاشمی اشاره کرد: رتبه ایران در شاخص کسب وکار، حکمرانی مطلوب، رشد سرمایه گداری های مولد و … مشخص است. الان در هیچ کدام از این شاخص ها جایگاه ایران مطلوب نمی باشد. باید لطمه شناسی کرده و در بخش حکمرانی برای بهبود این شاخصص ها هدف تعیین نماییم. در آخر اگر طبق سنجش نهادهای بین المللی ارتقا یافتیم می توان گفت پیشرفت کردیم. کلی گویی هیچ سودی ندارد. وی ادامه داد: برنامه های چندساله برای توسعه داریم باید بررسی نماییم چند درصد از برنامه ها تحقق یافته و علل عدم تحقق را لطمه شناسی کنیم؛ به عنوان نمونه طبق اعلام مرکز تحقیقات میزان عملیاتی شدن برنامه ششم توسعه ۲۷ درصد بوده است. هاشمی اظهار داشت: رشد اقتصادی کشور در برنامه هفتم ۸ درصد و رشد بخش صنعت ۸.۵ درصد پیش بینی شده است. برای رشد ۸ درصدی الزاماتی نیاز داریم که باید محیا نماییم. رییس انجمن لوازم خانگی ایران با اعلان اینکه اکنون تحریم ها، شرایط اقتصادی کشور، دسترسی به ارز و … تبدیل به موانعی برای سینوسی شدن صادرات شده است، گفت: همچون این الزامات صادرات پایدار در بخش صنعت است. در جلسه ای که با معاون اول رییس جمهوری داشتیم این مساله را اعلام کردیم و آقای مخبر نیز خواهان تهیه یک پروپزال در این خصوص شد. ایشان سپس اضافه کرد: در دنیا تولید لوازم خانگی با معیار "دوستدار محیط زیست"، "هوشمندسازی"، "کم مصرف"، "ساده سازی" و … به انجام می رسد تا مصرف انرژی بهینه شود. در ایران نیز باید این مقوله مورد توجه قرار گیرد. این مقام صنفی در ادامه گفت: اندازه بازار لوازم خانگی ۵۹۰ میلیارد دلار بوده است که از این مقدار ۳۶۰ میلیارد دلار مربوط به لوازم خانگی بزرگ می شود. طبق پیش بینی ها اندازه بازار این محصول تا سال ۲۰۲۶ معادل ۸۰۰ میلیارد دلار می شود. بدین سبب باید برای افزایش سهم ایران از این بازار تلاش نماییم. هاشمی اضافه کرد: گردش مالی بازار داخلی هم باتوجه به تکثر محصولات حدود ۶.۵ میلیارد دلار است که از این مقدار ۲.۵ میلیارد دلار مربوط به لوازم خانگی بزرگ می شود. هاشمی به لزوم ارتقای کیفی و رقابتی کردن لوازم خانگی اشاره و اشاره کرد: در بعضی از رشته ها مزیت نسبی بالایی داریم و در بعضی پایین است که طبق این مزیت ها باید سیاستگذاری شود. وی اشاره کرد: باید بصورت سیستماتیک به زنجیره ارزش و تامین جهانی متصل شویم. نمی توان با عدم تعامل یا تعاملات محدود به اهداف بزرگ رسید. باید تغییراتی در روابط اعمال شود. رییس انجمن لوازم خانگی ایران همین طور با اعلان اینکه حمایت های شفاف و روشنی از بخش دانش بنیان نشده است، گفت: سهم بخش تحقیق و توسعه در صنایع مولد پایین است و باید این سهم توسعه یابد. وی با اشاره به این که عمق ساخت داخل باید افزایش یابد، اظهار داشت: قطعه سازی در ۵ سال اخیر توفیقات خوبی کسب کرده و صادرات خوبی به کشورهایی همچون ترکیه داشته است. بهتر است بخش قطعه سازی را وارد زنجیره جهانی نماییم. هاشمی اشاره کرد: عمق ساخت داخل میانگین ۶۵ الی ۷۰ درصد است. میزان ارزبری هم بستگی به میزان تولید دارد که می توان گفت بصورت میانگین ۳۰ تا ۳۵ درصد است. تکمیل می شود…


منبع:

1402/04/25
12:46:32
288
5.0 / 5
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تولید , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
متخصص فلز Metal Pro
متخصص فلز Metal Pro
metalpro.ir - حقوق مادی و معنوی سایت متخصص فلز محفوظ است

متخصص فلز

فلزکار متخصص فلزات