معاون وزیر صمت:

فقط ۱۸۰ هواپیما قابل استفاده می باشد

فقط ۱۸۰ هواپیما قابل استفاده می باشد

به گزارش متخصص فلز، معاون وزیر صمت اظهار داشت: ناوگان هوایی، دریایی و ریلی کشور فرسوده است، بگونه ای که حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ فروند هواپیما قابل استفاده در کشور موجود است.



به گزارش متخصص فلز به نقل از مهر، بابک احمدی رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران امروز در نشست خبری اظهار داشت: ناوگان هوایی، دریایی و ریلی کشور فرسوده است، بنابراین باید مشوق هایی را برای نوسازی ناوگان حمل و نقل و ایجاد کرد. موتور محرک شکوفایی صنعت تقاضا و بازار است، بنابراین در دوره ای که تحت تحریم خارجی هستیم، باید برای پشتیبانی از صنایع داخلی از بازارهای داخلی بعنوان یک فرصت بهره بگیریم.
وی اضافه کرد: در ناوگان هوایی حدود ۳۳۰ فروند پرنده در کشور وجود دارد که از این تعداد کمتر از ۲۵۰ فروند قابلیت پرواز دارد که برخی از این ۲۵۰ فروند هواپیما هم به علت کسری قطعات یدکی، اقلام مصرفی و یا دوره های تعمیراتی باید از پرواز بیرون بروند تا عملیات تعمیر و نگهداری رو آنها صورت گیرد، بنابراین حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ فروند هواپیما قابل استفاده در کشور موجود است.
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران افزود: اولویت ما حفظ ناوگان هوایی است و برای حفظ آن هم نیازمند اقلام و زیر ساخت هستیم که زیرساخت های آن در کشور موجود است، اما در حوزه اقلام یدکی مشکلات زیادی است.
وی خاطرنشان کرد: البته ظرفیتهای مهندسی زیادی وجود دارد که میتوان آنها را بالفعل کرد و در صنعت به کار برد. در مورد تکمیل زیرساخت های اقلام هوایی در حوزه غیرنظامی سازمان گسترش ورود کرده است و فعالیتهایی در حال انجام می باشد.
احمدی ضمن اشاره به ناوگان دریایی جمهوری اسلامی ایران اشاره نمود و اظهار داشت: اصلی ترین شبکه در اختیار شرکت ملی نفتکش ایران و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دارد و شرکتهای دیگری هم ناوگان در اختیار دارند، اما در مجموع نیاز این شرکت ها به ناوگان جدید زیاد است.
وی خاطرنشان کرد: البته به علت استانداردهای بین المللی و همینطور به علت این که این ناوگان اغلب در آب های بین المللی تردد می کنند، مشکلی برای نگهداشت این ناوگان نداریم اما برای نوسازی ناوگان موجود مسئله وجود دارد و باید سرمایه گذاری صورت بگیرد و اگر این سرمایه گذاری اتفاق بیفتد ظرفیتهای بسیار خوبی را در حوزه های تولیدی، صنعتی و برای پشتیبانی ناوگان کشور برای نوسازی ناوگان و واگذاری شناورهای جدید در کشور داریم.
متوسط عمر واگن های باری و مسافری ۳۰ سال است
معاون وزیر صمت اظهار نمود: در حوزه کشنده های جاده ای در چند سال گذشته؛ زیرساخت های جدیدی برای پشتیبانی از تولید ناوگان کشنده های جدید به وجود آمده است. سالهای قبل صرفا اتکا به تکنولوژی های غربی بود به سبب رشدی که چین ها داشتند با مشارکت چینی ها؛ با انتقال دانش و تولیدات مشترک تولیدات خوبی انجام شد، کما این که هنوز هم ظرفیت خوبی برای تولید ناوگان کشنده جاده ای در کشور وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه در حوزه ریلی فرسودگی شدیدی وجود دارد، اظهار داشت: به سبب تردد کمتر ناوگان ریلی در خارج از کشور معمولا دقت کافی برای نوسازی ناوگان در سالهای گذشته انجام نشده و متوسط عمر واگن ها باری و واگن های مسافری کشور بالای ۳۰ سال است و کشنده های باری - مسافری هم عمر بالایی دارند.
احمدی تصریح کرد: بنابراین با این وضعیت آینده خوبی برای حمل و نقل تجاری کشور متصور نیستیم و باید فکری برای بهبود آن صورت گیرد.
۷ هزار واگن مترو نیاز داریم
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ضمن اشاره به مصوبه سال ۹۶ شورای اقتصاد برای تأمین ۲ هزار دستگاه واگن مترو کلانشهرها اظهار داشت: در افق ۵ ساله تقاضای واقعی ۷ هزار دستگاه است یعنی در صورتیکه تمام پروژه های مترو به پایان برسد ۷ هزار دستگاه واگن مترو نیاز است ولی در صورتیکه بخواهیم واگن پروژه های درحال اتمام را تأمین نماییم در کنار نوسازی، ۵ هزار دستگاه واگن ضروری است.
احمدی بیان نمود: شورای اقتصاد در سال ۹۶ برای ۲ هزار دستگاه مجوز به وزارت کشور می دهد و ایدرو را بعنوان متولی مدیریت طرح معرفی می کند و بنابراین سازمان گسترش بعنوان مدعی صنعت و تولید داخل و مدیریت کننده این بخش وارد عمل می شود. از این ۲ هزار دستگاه به دلیل محدودیت های تأمین مالی متأسفانه توفیقی به وجود نیامده و با وجود این که چند توافق خوب صورت گرفته، اما به سبب محدودیت های مالی اقدامی صورت نگرفته است، اما ۶۳۰ دستگاه اخیراً توسط وزارت کشور و شهردار تهران پیش برده اند، ولی یکی از الزامات آن ساخت داخل است و اگر ساخت داخل آن صورت نگیرد از قانون عبور کرده ایم. بنابراین وزارت صمت در حوزه کنترلی و اعمال قانون ایستاده و همینطور نقش حمایتگری خویش را دنبال می کند و امیدواریم با تعامل بین وزارت کشور و صمت به زودی مقدمات اجرایی ورود تأمین کنندگان داخلی را در این پروژه فراهم نماییم.
وی اضافه کرد: مشتری این ۶۳۰ دستگاه شهرداری تهران است و قرارداد آن بین سازمان شهرداری و دهیاری ها و یک تأمین کننده چینی است.
احمدی همجنین اظهار داشت: هم اکنون تعداد ناوگان فرسوده خودرو بیشتر از ۹ میلیون دستگاه است. دراین میان تعداد ۲۶۰ هزار کامیون و کشنده، ۷۴ هزار مینی بوس و بیشتر از هفت میلیون خودروی سواری فرسوده در کشور وجود دارد.
وی اضافه کرد: بر مبنای قانون هوای پاک تردد این خودرو ها در کشور ممنوع بود که بازدارنده هم بود، اما در دیوان این رای شکسته شد و هم اکنون خودرو های فرسوده می توانند با معاینه فنی تردد کنند. یکی از علل مصرف بالای سوخت و آلودگی هوا هم همین فرسودگی خودرو ها است.
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در ادامه و در پاسخ به این که علت اصلی و عمده فرسودگی ناوگان دریایی، ریلی و هوایی و … چیست، اظهار داشت: در هر صنعتی یک اکوسیستم (تقاضا و تولید) وجود دارد در این چرخه معمولا کیفیت ارتقا می یابد و پیوندگی باید زنده ماندن اکوسیستم است. اما زمانیکه اقتصاد گرفتار مشکل شود این اکوسیستم هم گرفتار مشکل می شود. بنابراین وقتی در قسمت تقاضا اقتصاد خوبی ایجاد نشود در نتیجه بخش های اقتصادی حمل و نقل هم سود لازم را نمی برند و در نتیجه علاقه ای به ادامه این کسب و کار ندارد. این اتفاق عملاً سرعت گردش در اکوسیستم را می کاهد و بنابراین صنعت هم کند می شود.
وی تصریح کرد: اصلی ترین دلیلی که این اکوسیستم گرفتار سکته شده است، اقتصاد بیمار این حوزه است، بنابراین باید فضایی فراهم آورد که این اقتصاد بهبود یابد، یعنی باید فضایی را فراهم آورد که سرمایه گذار حوزه حمل و نقل کارش اقتصادی باشد تا از قبال سودآوری کسب و کار بتواند به توسعه ناوگان اقدام نماید.


منبع:

1402/10/24
08:17:24
247
5.0 / 5
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تولید , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
متخصص فلز Metal Pro
متخصص فلز Metal Pro
metalpro.ir - حقوق مادی و معنوی سایت متخصص فلز محفوظ است

متخصص فلز

فلزکار متخصص فلزات