رئیس اتاق مشترك بازرگانی ایران و قزاقستان:

واگن برای صادرات كالا به قزاقستان نداریم!

واگن برای صادرات كالا به قزاقستان نداریم!

متخصص فلز: رئیس اتاق مشترك ایران و قزاقستان از نبود واگن برای صادرات كالا به قزاقستان اطلاع داد و اظهار داشت: به علت مشكلات در تبادلات مالی و تسویه حساب های واگنی، قزاقستان از عرضه واگن به ایران امتناع می كند و در مرز اینچه برون و سرخس كه دو گلوگاه ترانزیتی هستند، دچار مشكل شده ایم.



بر اساس اخبار رسیده به خبرنگار ایسنا "برای حمل كالاهای صادراتی از یزد به شمال كشور مشكلاتی بوجود آمده و از سمت شرق ایران كه تجارت با تاجیكستان و قزاقستان داریم، حدود ۴۰ روز است كه یك واگن هم برای صادرات داده نشده است، چراكه واگن های وارداتی وارد ایران نشده اند كه كالا به ایران بیاورند و در برگشت، كالاهای صادراتی را حمل كنند و گمرك راه آهن مشهد با كمبود واگن برای صادرات مواجه است".

در این باره امیرعابدی - رئیس اتاق مشترك بازرگانی ایران و قزاقستان - در گفت وگو با ایسنا، اعلام نمود: حمل و نقل ریلی كه این روزها گریبان گیر تجار و بازرگانان در مبادی خروجی در مرزهای اینچه برون و سرخس شده است، سال های گذشته هم وجود داشت واكنون هم با مشكل كمبود واگن مواجه شده ایم.

عابدی علت مشكلات حمل و نقلی برای صادرات را چنین عنوان نمود كه هر ساله در این فصل، زمان برداشت غلات و نهاده های كشاورزی در روسیه، قزاقستان، تركمنستان، ازبكستان و تاجیكستان و همینطور تجارت بین این كشورهاست؛ بنابراین واگن ها در تردد قراردادهای داخلی و ترانزیتی هستند.

قزاقستان از عرضه واگن به ایران امتناع می كند

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اضافه كرد: علت دیگر مشكلات حمل و نقلی، این است كه در بخش ناوگان ریلی با مشكلات در بخش تبادلات مالی و تسویه حساب های واگنی مواجه هستیم كه البته گرچه كه دو طرف در حال مذاكره هستند اما از عرضه واگن از قزاقستان به ایران امتناع می شود؛ بنابراین هم در مرز اینچه برون و هم در مرز سرخس كه دو گلوگاه ترانزیتی و حمل ریلی ما هستند دچار مشكل شده ایم كه نیازمند تمهیدات و رسیدگی است.

به اعتقاد وی، عدم تخصیص واگن از جانب قزاقستان سال هاست كه ما را در زمان های مختلف دچار مشكل كرده و به صورت قطع از موانع توسعه تجارت ما با این كشور است.

عابدی تصریح كرد: از زمانی كه كشورهای قزاقستان، روسیه، ازبكستان، تركمنستان و تاجیكستان بتوانند قردادهای خویش را با طرف ایرانی در خرید غلات، محصولات كشاورزی و محصولاتی كه در گروه فلزات و مواد شیمیایی قرار می گیرند، عملی كنند، واگن وارد كشور خواهد شد و بخشی از نیازهای كالاهای صادراتی تامین می گردد.

وی اضافه كرد: علاوه بر این مشكلات، نكته مهم این است كه واگن های صادراتی واگن های مسقف هستند كه به لحاظ تعداد بسیار كمتر از واگن های فله بر هستند؛ بنابراین درخواست بخش خصوصی از حاكمیت و راه آهن جمهوری اسلامی ایران این است كه روش هایی در پیش گرفته شود كه هم با طرف های مقابل چانه زنی شود و هم تمهیداتی شود تا ایران سهم بیشتری از واگن های مسقف داشته باشد و حمل كالا آسان تر صورت گیرد.

ایران ۱۰۰۰ پروانه تردد زمینی از قزاقستان طلب دارد

رئیس اتاق مشترك بازرگانی ایرانی و قزاقستان درباره ناوگان زمینی هم اظهار داشت: در سال ۲۰۱۸ طبق توافقی كه بین وزارت راه با طرف قزاقی صورت گرفت، ۱۵۰۰ پروانه تردد برای طرف ایرانی تعیین شد اما از سوی قزافی ها كارشكنی هایی صورت گرفت و تا به امروز بالغ بر ۵۰۰ پروانه تردد به طرف ایرانی داده شده كه طی شش ماه اول سال میلادی استفاده شده است؛ ازاین رو ایران ۱۰۰۰ پروانه تردد از قزاقستان طلب دارد.

وی اضافه كرد: با عنایت به اینكه بارها به آنها گوش زد شده كه شما خریدار و بازار قزاقستان مصرف كننده كالاهای ایرانی است و كامیون های ما پروانه تردد دارند، اما برای ورود به كشور دچار مشكل هستند. بنابراین كارشنكی ها سبب شده ناوگان حمل و نقل زمینی به مشكل برخورده و فعالان اقتصادی به كالاهای اقتصادپذیر نتوانند دسترسی داشته باشند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ضمن بیان اینكه هر دو طرف حسن نیت داشته و هر دو طرف باید با حفظ احترام مقابل، منافع مشترك شان را تامین كنند، ابراز امیدواری كرد كه مشكلات فعالان اقتصادی كشور و مشكلاتی كه برای كالا و محصولات بازار قزاقستان وجود دارد از سوی مبادی بنادر جنوب قزاقستان برطرف شود.




1397/05/07
13:18:14
5.0 / 5
69
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
متخصص فلز Metal Pro
متخصص فلز Metal Pro
metalpro.ir - حقوق مادی و معنوی سایت متخصص فلز محفوظ است

متخصص فلز

فلزکار متخصص فلزات