یك عضو كمیسیون اقتصادی مجلس مطرح كرد

دریافت مالیات بر عایدی سرمایه، چاره مقابله با سوداگری

دریافت مالیات بر عایدی سرمایه، چاره مقابله با سوداگری

به گزارش متخصص فلز عضو كمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینكه مالیات بر عایدی سرمایه سبب كاهش قیمت مسكن خواهد شد و سبب انگیزه كاهش قیمت در میان فروشندگان می شود، اظهار داشت: این طرح به شكلی چاره مقابله با سوداگری است.



به گزارش متخصص فلز به نقل از برنامه تلویزیونی پایش، زهرا سعیدی مباركه در توضیح مالیات بر عایدی سرمایه اظهار داشت: این مالیات به شكلی بر سود حاصل از خرید یا فروش بسته می شود. این مالیات حتی در كشورهای آفریقایی هم گرفته می شود.
وی با اشاره به طرح مالیات بر عایدی سرمایه اضافه كرد: طرحی كه ما آماده كردیم بر این مورد دلالت دارد و با ۱۴۵ امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد كه كلیات آن تابحال تصویب شده است. بیشتر از ۹۵ درصد مردم از این مالیات معاف هستند و آنهایی كه مسكن را برای سود خریده اند باید بخشی از سود خویش را مالیات دهند.
سعیدی با تاكید بر تاریخچه این طرح اضافه كرد: در سال ۹۴ ما بر تولید مالیات بستیم اما بر خانه های مازاد و سوداگری مسكن هیچ مالیاتی بسته نشد. در آن سال این طرح به مجلس آمد اما با نامه نگاری آخوندی، وزیر وقت راه و شهرسازی، و نقش آفرینی رئیس مجلس مبحث مالیات بر عایدی سرمایه از دستور كار خارج شد.
عضو كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بی انگیزگی دولت در اجرایی شدن طرح مالیات بر عایدی سرمایه اظهار داشت: بارها كرباسیان وزیر وقت اقتصاد و تقوی نژاد رئیس وقت سازمان امور مالیات كشور ابلاغ كردند كه ابزار بررسی عایدی سرمایه افراد در دست است و امكان اجرای مالیات بر عایدی سرمایه وجود دارد.
وی اضافه كرد: اما هم اكنون دژپسند وزیر اقتصاد خبر از طراحی طرح جامع مالیاتی را می دهد كه البته قرار بود تا اواخر خرداد ارائه شود و هنوز محقق نشده است.
این نماینده مجلس اظهار داشت: بررسی این طرح جامع دولت باز هم به همان قانونی كه ۳ سال پیش مجلس مصوب كرده بود رسیده و به شكلی باردیگر كاری صورت گرفته است. البته در تصویب این طرح اراده لازم وجود ندارد. هم اكنون شاخص امید به خانه دار شدن افزایش داشته است.
سعیدی مباركه بیان كرد: طبق اطلاعات واصله فردی در شهرری صاحب ۷۰۰ خانه است و مالیات این سرمایه را هم نمی پردازد. این ارقام كم نیستند و طبق بررسی ها متوجه شدیم در تهران ۷ هزار و ۵۰۰ خانه ساخته شده و فردی در تهران ۲ هزار و ۵۰۰ مسكن ساخته، ولی وارد بازار مسكن نكرده است.
وی اظهار داشت: ۷۰ درصد معاملات مسكن مصرفی نیست و جنبه كسب سرمایه بیشتر را دارد. متاسفانه نرخ مسكن را افرادی كه صاحب تعداد خانه های بالا هستند تعیین می كنند. افزایش قیمت مسكن در شهرهای بزرگ، كم كم تاثیرش را هم در شهرهای كوچك خواهد گذاشت.
این نماینده مجلس با عرضه آمار ساخت مسكن بیان كرد: ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسكونی از سال ۸۵ تا ۹۵ ساخته شده، اما ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد آن در اختیار مصرف كننده قرار گرفته است. بقیه ۷ میلیون و پانصد هزار واحد دست افراد تاثیر گذار در بازار مسكن می باشد. اما به دلیل عدم وجود قانون از این افراد مالیات دریافت نمی گردد.
سعیدی مباركه افزود: هم اكنون ۱۷۰ كشور دنیا در حال پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه یا CGT هستند.
وی بیان كرد: با اجرایی شدن طرح مالیات بر عایدی مسكن اساسا ۹۵ درصد مردم جامعه از آن معاف خواهند بود چونكه قانون مصوب مجلس بیان كرده كه هر فرد می تواند یك خانه داشته و از پرداخت مالیات بر آن معاف باشد. این پیشبینی را هم داشته ایم كه سرپرست خانوار شاید برای فرزندانش منزلی را بعنوان سرمایه خریداری نموده باشد. ازاین رو حداكثر به اندازه تعداد اعضای خانواده اش می تواند خانه داشته باشد و برای مازاد مسكن باید مالیات بدهد و این طرح شامل مردم عادی نمی گردد.
این نماینده مجلس اظهار داشت: طرح مالیات بر عایدی سرمایه اساسا مختص سودجویانی است كه از آنها نام بردیم.
سعیدی مباركه بیان كرد: متاسفانه قیمت مسكن نسبت به سال قبل ۱۱۲ درصد افزایش داشته است. این افزایش تابحال در كشور سابقه نداشته و متاسفانه بازار مسكن بازاری خاص است كه در مورد آن تدبیری اندیشیده نشده است. مالیات بر عایدی سرمایه سبب كاهش قیمت مسكن خواهد شد و بین فروشندگان رقابت كاهش قیمت اتفاق خواهد افتاد. بنابراین این طرح به شكلی چاره مقابله با سوداگری است.

1398/04/17
15:37:35
4374
5.0 / 5
تگهای خبر: ابزار , اقتصاد , بازار , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
متخصص فلز Metal Pro
متخصص فلز Metal Pro
metalpro.ir - حقوق مادی و معنوی سایت متخصص فلز محفوظ است

متخصص فلز

فلزکار متخصص فلزات