برندگان و بازندگان شوك نفتی سعودی

برندگان و بازندگان شوك نفتی سعودی

به گزارش متخصص فلز بر اثر حملات پهپادهایی كه در ۱۴ سپتامبر پالایش نفت ابقیق و میدان نفتی خریص را هدف گرفتند، بیشتر از نیمی از تولید نفت عربستان سعودی فلج شد و نگرانیها نسبت به كمبود عرضه در بازار را برانگیخت.



به گزارش متخصص فلز به نقل از هلنیك شیپینگ نیوز، این میزان معادل پنج درصد از عرضه جهانی روزانه نفت می باشد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریكا اعلام نمود این حملات روی آمریكا تاثیری نخواهد داشت و تصور نمی كنم روی جهان هم تاثیری داشته باشد.

قیمت نفت برنت كه ۱۳ سپتامبر ۶۰ دلار در هر بشكه بود در اولین روز معاملات بعد از این حملات در ۱۶ سپتامبر، ۱۵ درصد افزایش پیدا كرد و به ۶۹ دلار در هر بشكه رسید. نفت برنت حالا ۶۲ دلار در هر بشكه معامله می شود. هنگامی كه قیمت ها در چنین محدوده ای است، بردها و ضررها از تغییر قیمت های نفت حدودا متعادل است ازاین رو آهنگ فعالیت اقتصاد جهانی مختل نخواهد شد.

با این حال قیمت های نفت در نتیجه این حملات كه سبب شده نیمی از تولید نفت عربستان سعودی كاهش پیدا كند، بالاتر از قبل از حملات بوده است. به علاوه تعمیرات تاسیسات صدمه دیده عربستان سعودی به این زودی كه برخی انتظار دارند تكمیل نخواهد شد. تاسیسات ابقیق بسیار پیچیده و تخصصی است و حتی تعمیرات برنامه ریزی شده در این مكان امكان دارد حداكثر سه ماه به طول بینجامد و بخشهای جایگزینی برای ابقیق وجود ندارد. ازاین رو انتظارات برای تعمیرات طولانی سبب شده است بازارها روی قیمت های بالاتر در آینده حساب كنند.

شبح قیمت های بالاتر این پرسش را مطرح می كند كه كدام كشورها از این بابت نفع برده و چه كشورهایی متضرر می شوند.

به عنوان نمونه، افزایش ۱۰ درصدی قیمت نفت سبب می شود كسری حساب جاری هند معادل نیم درصد تولید ناخالص داخلی افزایش پیدا كند. هند بیشتر از ۸۰ درصد از نفت مورد نیازش را وارد می نماید و یكی از بزرگترین واردكنندگان نفت در جهان است. در حالیكه اقتصادهای جهان از نظر مصرف انرژی به تدریج بهینگی بیشتری پیدا كرده اند اما مصرف نفت به ازای واحد تولید ناخالص داخلی در هند طی ۵۰ سال قبل تغییری نكرده و بالاتر از میانگین جهانی مانده است. ازاین رو هنگامی كه قیمت های نفت افزوده می شود تراز خارجی هند لطمه دیده و ارزش روپیه سقوط می كند.

تركیه هم حدودا ۸۵ درصد از نفت مورد نیازش را وارد می نماید و مانند هند، هر ۱۰ درصد افزایش قیمت نفت به افزایش كسری حساب جاری معادل نیم درصد درصد تولید ناخالص داخلی منجر می شود.

بر اساس گزارش هلنیك شیپینگ نیوز، در حالیكه انتظار می رود واردكنندگان بزرگی همچون هند و تركیه از افزایش قیمت ها صدمه ببینند، یقینا روسیه برنده بزرگی خواهد بود و با هر ۱۰ درصد افزایش قیمت نفت، تراز خارجی روسیه به میزان ۱.۲ درصد تولید ناخالص داخلی افزوده می شود.




1398/07/04
13:46:40
4330
5.0 / 5
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تخصص , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
متخصص فلز Metal Pro
متخصص فلز Metal Pro
metalpro.ir - حقوق مادی و معنوی سایت متخصص فلز محفوظ است

متخصص فلز

فلزکار متخصص فلزات