مدیرعامل بورس كالا اعلام كرد:

معاملات آتی پسته برای نخستین بار در دنیا افتتاح شد

معاملات آتی پسته برای نخستین بار در دنیا افتتاح شد

به گزارش متخصص فلز مدیرعامل بورس كالای ایران با اشاره به اینكه در هیچ بورس كالایی در دنیا قرارداد آتی پسته وجود ندارد، اظهار داشت: ایران می تواند بعنوان مرجعیت قیمتی این محصول در جهان مطرح شود.


به گزارش متخصص فلز به نقل از مهر، حامد سلطانی نژاد، امروز یكشنبه ۲۱ مهرماه ۹۸ در مراسم آغاز معاملات آتی پسته اظهار داشت: اوراق بهادار سازی و توسعه ابزارهای مشتقه، ایجاد و به كارگیری ابزارهای تامین مالی و معاملاتی متنوع، گسترش اندازه و عمق بازار در كالاهای منتخب جهت مرجعیت كشف قیمت بازار و توسعه فعالیت جهت ارتقای تجارت كشور با بازارهای بین المللی از راهبردهای بورس كالا در حوزه كشاورزی است.
مدیرعامل بورس كالای ایران با اشاره به ارزش ۱۲۵۰۰ میلیارد تومانی معاملات قراردادهای اتی محصولات كشاورزی از ابتدایی سال تاكنون، اضافه كرد: تلاش در برای استفاده از ابزارهای نوین بازرگانی محصولات كشاورزی برپایه الگوهای جهانی به منظور كشف قیمت عادلانه، تامین مالی كشاورزان، ایجاد امكان برنامه ریزی برای تولید و پوشش ریسك ناشی از تغییرات قیمتی در دستور كار بورس كالای ایران است كه راه اندازی قراردادهای آتی گام بلندی برای تحقق این اهداف به حساب می آید.
وی مزیت های قرارداد آتی برای بخش كشاورزی را پوشش ریسك، كشف قیمت عادلانه، نقدشوندگی بالای معاملات، تضمین معاملات توسط اتاق پایاپای، اهرم مالی و هزینه اندك معاملات دانست و اظهار داشت: بر همین مبنا در سال ۹۷ معاملات آتی زعفران نگین و پوشال معمولی افتتاح شد و در تیر ماه امسال هم زیره سبز به این جرگه پیوست و امروز هم معاملات آتی پسته افتتاح شد.
سلطانی نژاد با اشاره به اینكه محصول پسته به علت مزیت تولید، استانداردپذیری، ارزآوری، صادرات محور بودن، تقاضای مستمر و تولید انبوه برای این معاملات در نظر گرفته شده است، به سابقه معاملات پسته در بورس كالای ایران اشاره نمود و اظهار داشت: معاملات گواهی سپرده كالایی پسته در سال ۹۶ به مقدار ۱۲۳ تن و در سال ۹۷ به مقدار ۵۷ تن انجام شد و در سال ۹۸ هم معاملات گواهی سپرده پسته از روز ۹ مهر ماه شروع شده و تا كنون حدود ۲۵ تن از این محصول معامله شده است.
وی در ادامه به تجربه جهانی راه اندازی قراردادهای مشتقه بر روی محصولات كشاورزی اشاره نمود و با اشاره به اینكه قرارداد آتی زیره سبز در بورس هند به راه افتاده است، اظهار نمود: در هیچ بورس كالایی در دنیا قرارداد آتی پسته وجود ندارد و امروز اولین بازار آتی پسته دنیا در ایران افتتاح شد كه دلیل عدم وجود بازارهای آتی برای محصولاتی همچون پسته و زعفران در دنیا، مزیت تولید این دو محصول است كه در اختیار كشور ماست؛ بنابراین با راه اندازی ابزارهای نوین معاملاتی، ایران می تواند بعنوان مرجعیت قیمتی این محصول در جهان مطرح شود.
سلطانی نژاد به اقدامات صورت گرفته بورس كالا در سال ۹۸ بر روی محصول پسته اشاره نمود و اظهار داشت: پذیرش انبارهای شركت طلای سبز زرند در زرند و شركت سبزدانه كویر در سیرجان و ایجاد نماد معاملاتی این دو انبار، همینطور مذاكره با سایر انبارهای بخش خصوصی و تعاونی در شهرستان های كرمان، رفسنجان، سمنان و خراسان، انجام اقدامات لازم جهت راه اندازی قرارداد آتی پسته و برگزاری دوره های آموزشی در شهرستان های مربوطه و شركت های كارگزاری از اقدامات بورس كالا در این راستا بوده است.
مدیرعامل بورس كالای ایران در ادامه به مشخصات قرارداد آتی پسته اشاره نمود و اظهار داشت: اولین قرارداد آتی پسته فندقی ۳۲-۳۰ برای تحویل آذر ماه ۱۳۹۸ راه اندازی می شود كه اندازه هر قرارداد ۱۰۰ كیلوگرم است. حداكثر حجم هر سفارش هم تا ۲۵ قرارداد و حد نوسان قیمت روزانه حداكثر مثبت و منفی ۵ درصد با عنایت به قیمت تسویه روزانه روز قبل در نظر گرفته شده است.
وی به نحوه تحویل قرارداد آتی پسته هم اشاره نمود و اظهار داشت: مقدار تحویل حداقل برابر با ۵۰۰ كیلوگرم معادل ۵ قرارداد آتی از راه گواهی سپرده كالایی و پرداخت هزینه انبارداری ۵۰ ریال به ازای هر كیلوگرم در روز است.
سلطانی نژاد اظهار داشت: بورس كالا نظرات همه فعالان بازار پسته را می شنود و آماده برگزاری نشست های تخصصی در این حوزه می باشد.

1398/07/21
15:01:39
4271
5.0 / 5
تگهای خبر: ابزار , بازار , بازرگانی , بورس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
متخصص فلز Metal Pro
متخصص فلز Metal Pro
metalpro.ir - حقوق مادی و معنوی سایت متخصص فلز محفوظ است

متخصص فلز

فلزکار متخصص فلزات