درد و دل هایی كه از دریا بیرون آمد

درد و دل هایی كه از دریا بیرون آمد

به گزارش متخصص فلز چهل و چهارمین نشست ستاد مركزی هماهنگی خدمات سفر با مبحث بررسی چالش های گردشگری دریایی و با گلایه از كم كاری برخی دستگاه ها برگزار گردید.


به گزارش ایسنا، این نشست امروز (چهارنشبه ۲۷ آذرماه) در ساختمان آموزشی سازمان بنادر و دریانوردی با حضور دستگاه های عضو ستاد مركزی هماهنگی خدمات سفر برگزار گردید و تنها نمایندگان نیروی انتظامی، معاونت گردشگری، بخش خصوصی گردشگری و سازمان بنادر و كشتیرانی به طرح ابهام های قانونی، چالش ها و برخی كم كاری ها و ناهماهنگی ها پرداختند.
مشخص نبودن متولیان امنیت سفرهای دریایی و ناهماهنگی دستگاه هایی مثل وزارت كشور در سامان دهی گردشگری دریایی از چالش های یاد شده بود كه قرار شد برای رفع چنین موانعی كارگروه تخصصی تشكیل گردد.
در این جلسه قرار بود دستورالعمل ساماندهی و ارتقاء خدمات سفر ویژه نوروز ۹۹ بررسی شود كه با عنایت به چالش های بسیار گردشگری دریایی، اولویت نشست به این مورد داده شد.

گلایه از وزارت كشور
ولی تیموری ـ معاون گردشگری و رئیس مركزی هماهنگی خدمات سفر ـ با ابراز این كه متاسفانه از ظرفیت دریا به خوبی استفاده نشده و حتی جمعیت ساكن در آن مناطق به حدی است كه انگار از دریا می ترسیم، افزود: وقتی مبحث دریا و توسعه آنرا در مجمع تشخیص مصلحت پیگیری می كردیم متوجه بیانات مقام معظم رهبری در اینباره شدیم كه تاكیدهای زیبایی داشته اند. با این وصف نمی دانم چرا تاكنون از ظرفیت دریا به خوبی استفاده نكرده ایم. حتی آئین نامه ای كه به نحوه صدور مجوزهای مربوط به قطار و هواپیما اختصاص دارد نگاهی به حوزه كشتیرانی نشده است، هیچ شیوه نامه ای در اینباره نداریم و ظاهرا فكری هم برای آن نشده بود.
وی با نقد برخی دستگاه ها كه همكاری ضعیفی با حوزه گردشگری دارند، اظهار نمود: حدود یك سال است كه گردشگری دریایی و ضورورت پرداخت به آنرا بعنوان فعالیت فرابخشی دنبال می نماییم اما نمی دانم تا كی باید به جای همكاری بین دستگاهی جزیره ای عمل نماییم. گلایه ما از وزارت كشور است كه می گوید دریا و ساحل ربطی به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ندارد و خودشان می خواهند، وارد عمل شوند. ما استقبال می نماییم، پذیرفته ایم كه نقش هماهنگ كننده را داریم، متوجهیم كه قوانینی وجود دارد و در قالب آن آماده همكاری هستیم اما مسئله این است وقتی گردشگری دریایی را تایید می كنید و مسؤولیت آنرا پذیرفته اید باید فراتر عمل كنید. ما شاهد مقاومت هایی هستیم كه نمی دانیم با این شرایط چه اصراری به ادامه كار دارند.
معاون گردشگری بیان كرد: دریا یكی از مهم ترین ظرفیت های این كشور است اما نبود هم افزایی بین دستگاهی سبب شده مغفول بماند.
وی همینطور با اشاره به ماده ۳۳ قانون راهنمایی و رانندگی درباره تقسیم مناطق تحت نظارت و مسؤولیت گردشگری دریایی، اظهار نمود: این قانون به راهنمایی و رانندگی مربوط می شود اما مجری آن شهرداری است، آن وقت از معاونت گردشگری انتظار دارند ساحل را سامان دهی كند.
او همینطور از آماده سازی طرح سواحل و بنادر اطلاع داد و اظهار داشت: این طرح پهنه های گردشگری را در دریا مشخص و مسئولیت ها را مشخص می كند.

نقاط حادثه خیز دریا مشخص نیست
فریدون محمدی ـ دبیر ستاد مركزی هماهنگی خدمات سفر ـ هم گزارشی از چالش های استان های ساحلی عرضه كرد كه مشخص نبودن شناگاه های ایمن و غیرایمن، عدم اختصاص اسكله به سفرهای تفریحی، مشخص نبودن نقاط حادثه خیز در استان های ساحلی و در دسترس نبودن برخی سواحل از آن جمله بود.

۱۲ میلیون و ۷۳۳ هزار نفر دریایی سفر رفته اند
جلیل اسلامی ـ معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ـ هم گزارشی از سیاست های كلی این سازمان درباره گردشگری دریایی داد و اظهار داشت: از آغاز سال تا ۲۷ آذرماه ۱۲ میلیون و ۷۳۳ هزار نفر از تجهیزات دریایی برای سفر بهره برده اند.
او ارتقاء ناوگان ایمنی مسافری و گردشگری دریایی را یكی از اولویت های این سازمان برشمرد و اظهار داشت: درحال حاضر ۱۲۷ فروند شناور در اندازه، انواع مختلف با ظرفیت ۱۰ هزار و ۹۴۸ نفر وجود دارد كه بیشتر این تجهیزات در داخل كشور تولید شده است.
بهزادیان، مدیر امور بنادر در سازمان بنادر و دریانوردی هم به ظرفیت پایانه های مسافربری كشور اشاره نمود و اضافه كرد: از بین ۱۵ پایانه موجود بیشترین تمركز در استان هرمزگان است. استان های بوشهر، خوزستان و سیستان و بلوچستان هم دارای پایانه های مسافربری هستند.
وی سپس به اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی ویژه تعطیلات نوروز اشاره نمود كه سامان دهی سیستم های فروش بلیت، كنترل ماهواره ای مسیرها، آماده سازی شناورهای ناجی، تامین غواض و نجات غریق در مسیرهای دریایی، استفاده از شناور همیار ناجی و خدمات هوایی، هواشناسی و رادیویی، به آموزش و ارتقاء سطح كیفی ملوانان، راهنماها و مهمانداران از آن جمله بود.
كامیاب، مدیر ایجاد زیرساخت های مسافری و گردشگری درباره همكاری ضعیف محیط زیست با طرح های بندر و دریا سخن گفت.

كار دریابانی پیشگیری از قاچاق است نه كنترل گواهی نامه قایقران ها
سرهنگ نجفی، نماینده راهبر ناجا نیز خاطرنشان كرد: كار دریابانی كنترل گواهی نامه قایق ران های مسافربری ها نیست، وظیفه آنها پیشگیری از قاچاق است اگر هم دریابانی در مناطقه ای همكاری می كند و مانع تردد قایق های مسافربری غیرمجاز می شود در واقع به خاطر ارتباط های انسانی بوده است، ازاین رو اگر از جانب دریابانی اقدامی نمی گردد به ان ها خرده نگیرید، وظیفه آنها مشخص شده است.
معصوم زادگان، نماینده صدا و سیما هم با اشاره به فعالیت ۱۵۰ شبكه رادیویی و تلویزیونی، از آمادگی این سازمان برای ایجاد هم افزایی در مبحث گردشگری دریایی سخن گفت.
علی شادلو، دبیر انجمن صنفی موسسات آموزشی گردشگری نیز با نقد زیرساخت های گردشگری و بی تعهدی بیمه در پرداخت خسارت سفرهای دریایی، از معاون گردشگری خواست تكلیف دوره آموزشی راهنمای تخصصی گردشگری دریایی و مدیران تاسیسات مرتبط را مشخص نماید.
وی همینطور با ذكر مثالی از یك برنامه تلویزیونی كه درباره امداد و نجات دریا آموزش اشتباه داشت، خطاب به نماینده صدا و سیما اظهار داشت: این روش صدا و سیما اصلا اصولی نیست آیا مقرر است این گونه همراه شوید؟

از این همه دریا یك آب باریكه برای مردم گذاشته اند كه آن هم...
حرمت الله رفیعی ـ رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران ـ هم با اشاره به وضعیت بودجه كشور و نفت در سال ۹۹، با تاكید بر این كه گردشگری تنها چاره این كشور است به چالش های گردشگری دریایی اشاره نمود و اضافه كرد: ما آمادگی آوردن مسافر و گردشگر را داریم اما پایانه و كشتی های مناسبی نداریم، حتی برای تامین سوخت مشكل داریم. مسافر را كه نمی توانیم از پایانه تجاری عبور دهیم.
وی افزود: در شمال كشور ۸۰ درصد سواحل در تسخیر است. هر سازمانی یك گوشه از این ساحل را در اختیار گرفته، آن آب باریكه ای هم كه برای مردم گذاشته اند اصلا وضعیت مناسبی ندارد، به حدی كه نمی توان همراه خانواده نیم ساعت در ان آرامش داشت. چرا باید سواحل در تصاحب باشد؟!
رفیعی اظهار داشت: گردشگری فسق وفجور نیست، این موانع فكری حتی از جانب متولیان مذهبی برداشته شده است، پس كمك كنید گردشگری پا بگیرد.
علی رجبی به نمایندگی از جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی هم اظهار نمود: گردشگری نیاز دارد مثل صنعت خودرو و ساختمان متولی اصلی باشد، جزیره ای عمل كردن فقط سبب می شود ایده ها و برنامه ها مسكوت بماند.
او به مقایسه هزینه سفر پرداخت و اضافه كرد: ۱۰ سال پیش تور تركیه ۱۹۹ هزار تومان بود كه با دلار هزار تومان ۲۰۰ دلار می شد، حالا هم كه دلار به بالای ۱۲ هزار تومان رسیده باز هم هزینه سفر به تركیه ارزان است، با یك میلیون تومان می توان به این كشور سفر كرد ۱۰۰ دلار هم نمی گردد. آنها اتحادیه ای دارند كه اختیار عمل دارد و می تواند قیمت هتل و هواپیما را كنترل كند، آنها می دانند توریست را باید به خانه بیاورند تا آنجا خرج كند.
وی افزود: اگر مردم ما به تركیه می روند به خاطر نظافت، امنیت و رفاه است. آیا این ها در سواحل ما وجود دارد؟
رجبی تصریح كرد: گردشگری به زیرساخت نیاز دارد، آنرا حل كنید تا بخش خصوصی وارد عمل شود. بسیاری از كشورها در اینباره موفق عمل كرده اند به تجربه آنها نگاه نماییم.



1398/09/27
17:55:48
5.0 / 5
3975
تگهای خبر: بودجه , تخصص , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
متخصص فلز Metal Pro
متخصص فلز Metal Pro
metalpro.ir - حقوق مادی و معنوی سایت متخصص فلز محفوظ است

متخصص فلز

فلزکار متخصص فلزات