آل اسحاق:

مدیریت بازار ارز وظیفه ذاتی بانك مركزی است

مدیریت بازار ارز وظیفه ذاتی بانك مركزی است

به گزارش متخصص فلز وزیر پیشین بازرگانی در مورد مداخله بانك مركزی در بازار ارز اظهاركرد: مدیریت سیاست پولی در تمام دنیا بر عهده بانك مركزی است، چونكه حفظ ارزش پول ملی، مبادلات ارزی و تعادل بازار ارز جزو وظایف اولیه و ذاتی بانكهای مركزی است و بانك مركزی ایران هم از این قضیه مستثناء نیست.


یحیی آل اسحاق در گفتگو با ایسنا با اشاره به اینكه مساله ارز نیازمند هماهنگی فرانهادی است، اضافه كرد: مدیریت بازار ارز نیازمند همكاری سایر نهادهای ذیربط دراین حوزه است؛ ازاین رو تمام نهادهای ذیربط در حوزه ارز مانند تجارت باید با بانك مركزی همكاری لازم را داشته باشند تا مدیریت یكپارچه برای تعادل عرضه و تقاضای ارز در بازار ایجاد شود.
وی با تشریح چرایی احتیاج به هماهنگی فرانهادی بین متولیان بازارهای مالی اظهار داشت: نرخ ارز و میزان مبادلات ارزی رابطه مستقیمی با حجم تجارت و میزان عرضه و تقاضای ارز دارد؛ ازاین رو نظام تجاری كشور، تمام بخشهای متقاضی و مصرف كننده ارز، سرمایه گذاری ها و در كل نظام اقتصادی كشور باید اولویت گذاری های خویش را با هماهنگی بانك مركزی تعیین و تنظیم كنند تا امكان مدیریت بازار ارز، فراهم گردد.
به قول وی، بانك مركزی هم باید با تمام این بخش ها همكاری لازم را داشته باشد.
همكاری فرانهادی، استقلال بانك مركزی را زیر سوال نمی برد
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با تاكید بر اینكه همكاری فرانهادی، استقلال بانك مركزی را زیر سوال نمی برد، افزود: این نوع همكاری را نباید دخالت در امور بانك مركزی یا برعكس دخالت عامدانه بانك مركزی در بازار ارز دانست؛ چونكه تنظیم بازار ارز باید با هدف اصلی حفظ ارزش پول ملی زیرنظر بانك مركزی مدیریت شود.
رئیس اسبق اتاق بازرگانی تهران در ارتباط با اینكه آیا امكان دارد كه نرخ ارز دستكاری شود هم خاطرنشان كرد: عرضه و تقاضای موجود در بازار برای بانك مركزی معنا و مبنای عملیاتی دارد؛ یعنی این بانك در كنار تقاضای رسمی باید تقاضاهای كاذب را هم مدیریت كند.
نیاز ارزی كشور سالانه حدود ۷۰ میلیارد دلار است
وی توضیح داد: برای مثال بررسی روند ۱۰ ساله تجارت خارجی ایران نشان داده است كه میزان ارز مورد نیاز برای تجارت حدود ۵۰ میلیارد دلار در سال است و اگر سایر نیازهای ارزی همچون سفرهای خارجی، ارز مورد نیاز برای اعزام بیماران، ارز دانشجویی، نیازهای ارزی وزارت امورخارجه و حتی حق عضویت نهادهای بین المللی و امثال آنرا به این رقم اضافه نماییم، در مجموع نیاز ارزی كشور سالانه به حدود ۷۰ میلیارد دلار می رسد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق تصریح كرد: اما این تمام نیاز ارزی كشور نیست و تقاضاهای دیگری هم در بازار ارز وجود دارد؛ تقاضاهایی مانند قاچاق، سوداگری ارز، خروج سرمایه از كشور كه بازار را با نوسان مواجه می كند و باید مدیریت شود كه مدیریت این تقاضاها هم درحیطه وظایف ذاتی بانك مركزی است و سایر دستگاه ها باید در این حوزه با بانك مركزی همكاری كامل داشته باشند.
وی افزود: از سوی دیگر، بانك مركزی باید با همكاری نهادهای نظارتی، میزان ارزی كه تابحال از راه صادرات به كشور بازنگشته را پیگیری كند و اگر بانك مركزی پیگیری این امور را انجام دهد، طبیعتا دیگر نام آنرا نمی توان مداخله گذاشت.



1398/09/28
14:39:23
4195
5.0 / 5
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , بازرگانی , تجارت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
متخصص فلز Metal Pro
متخصص فلز Metal Pro
metalpro.ir - حقوق مادی و معنوی سایت متخصص فلز محفوظ است

متخصص فلز

فلزکار متخصص فلزات