یك مقام مسئول اعلام كرد

رونق ثبت شركت های صوری و شبه قاچاق در مناطق آزاد

رونق ثبت شركت های صوری و شبه قاچاق در مناطق آزاد

به گزارش متخصص فلز یك مقام مسئول اظهار داشت: نه تنها مناطق آزاد به سمت تولید و شفافیت حركت نكردند، بلكه سرمایه گذاری را به سمت تجارت، واردات كالا، قاچاق، فرار مالیاتی، شبه قاچاق و ثبت شركت های صوری پیش بردند.



به گزارش متخصص فلز به نقل از مهر به نقل از صدا و سیما، صابر پرنیان، مدیرعامل شركت شهرك های صنعتی استان تهران در برنامه گفتگوی ویژه خبری اظهار داشت: در مناطق آزاد، فرار مالیاتی انجام می شود و فضای یكسانی برای تولیدكنندگان داخل كشور با تولیدكنندگان این مناطق وجود ندارد.
وی اضافه كرد: ۸۸ هزار واحد صنعتی در داخل كشور، معافیت مالیات بر ارزش افزوده ندارند و معاف بودن واحدهای تولیدی در مناطق آزاد، یك تبعیض بشمار می رود.
پرنیان با اشاره به اینكه قرار بود مناطق آزاد، صادرات محور و واردكننده ماشین آلات باشند، اشاره كرد: هم اكنون این مناطق نه تنها دراین زمینه موفق نبوده و به تولید داخل كمك نكرده اند، بلكه به وارد كننده كالا تبدیل گشته اند.
وی اظهار داشت: مناطق ویژه و آزاد برای تولید به وجود آمده اند؛ اما در این مناطق واردات بر صادرات و تولید پیشی گرفته است؛ به نحوی كه نه تنها این مناطق به سمت تولید و شفافیت حركت نكرده اند، بلكه سرمایه گذاری را به سمت تجارت، واردات كالا، قاچاق، فرار مالیاتی، شبه قاچاق و ثبت شركت های صوری و استفاده از رانت های ویژه تبدیل كردند و به تولید كشور لطمه زدند.
۹ درصد مالیات بر تولیدات ورودی مناطق آزادناصر خرمالی نیز در این برنامه، اظهار داشت: قانون معاف بودن مناطق آزاد از مالیات بر ارزش افزوده كه در سال ۸۷ به صورت موقت ابلاغ گردید، به هیچ وجه در مناطق آزاد اجرایی نشده است؛ به نحوی كه هیچكدام از كالاهایی كه از سرزمین مادر وارد مناطق آزاد شد، صادرات تلقی نشد.
خرمالی اظهار داشت: فعال اقتصادی در مناطق آزاد معدنی نیست و الزامی به ثبت معاملات در این مناطق وجود ندارد؛ بدین سبب راه شفافیت كارهای اقتصادی در مناطق آزاد تغییر قانون معاف بودن مناطق آزاد از مالیات ارزش بر افزوده نیست.
وی با اشاره به اینكه ۹۴۵ هزار نفر در مناطق آزاد و ویژه ساكن هستند و این مناطق ۴ دهم مساحت كشور را تشكیل می دهد، اظهار داشت: تولید كنندگان در مناطق آزاد وقتی باید برای ورود كالاهای داخلی به این مناطق ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بدهند، ترجیح می دهند كالاهای مورد نیاز خودرا خارج از كشور تامین كنند.
وی افزود: دیگر جذابیتی برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی كه در گذشته برای این مناطق پیش بینی شده بود، وجود ندارد.
وی اضافه كرد: از سال ۹۲ تا ۹۸ در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی كشور ۸۱ هزار میلیارد ریال و ۲۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری داخلی و ۵.۲ دهم میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی انجام شده؛ ضمن اینكه این مناطق در ۶ ساله اخیر ۱۲۹ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشته اند.
مدیر توسعه صادرات و ارزش افزوده مناطق آزاد اضافه كرد: واردات كالای مسافری به مناطق آزاد از سال ۹۶ نظام مند و مجموع سهمیه ارزی هفت منطقه آزاد كشور كه می توانند وارد كنند ۵۲۸ میلیون دلار بوده است.
وی اظهار داشت: برای شفاف سازی كارهای اقتصادی و واردات به این مناطق ثبت سفارش می نماییم.عملكرد مناطق آزاد در ۱۱ سال اخیر شفاف نیست
مرتضی شجاعی، كارشناس اقتصادی نیز در این برنامه اظهار داشت: عملكرد مناطق آزاد در ۱۱ سال قبل شفافیت ندارد، برمبنای مصرف گرایی بوده و نفعی برای دولت نداشته؛ اما در این مدت مشمول معافیت مالیات بر ارزش افزوده بوده است.
وی اضافه كرد: در كنار تولید، امتیازهای ویژه ای به تولید كنندگان مناطق آزاد داده ایم كه همچون آنها، معافیت مالیاتی واردات كالاهای مسافری به این مناطق بوده است.
وی افزود: با توجه به این كه ۱۲ هزار شركت صوری در مناطق آزاد وجود دارند؛ اگر با این شركت ها مقابله شود تولید در این مناطق شفاف خواهد شد.
شجاعی اظهار داشت: از سال ۹۲ تا ۹۷ فقط یك میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار معادل هفت درصد سرمایه گذاری خارجی در كشور در مناطق آزاد انجام شده است؛ ضمن اینكه برمبنای آمار واردات سال ۹۶، هزار و ۵۰۰ میلیون تومان خودرو و كالای مسافرتی به مناطق آزاد وارد شده و میزان قاچاق و شبه قاچاق در این مناطق هزار و ۵۰۰ میلیون تومان است.
وی افزود: از محل اظهار صوری فعالیت در مناطق آزاد و ویژه برای خرید مواد اولیه پتروشیمی ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شده است.
شجاعی اظهار داشت: مناطق آزاد از سال ۸۷ معاف از مالیات بر ارزش افزوده هستند؛ اما كارنامه عملكرد آنها در هفت سال اخیر نشان میدهد ۷۰ درصد حجم تجاری آنها واردات است.
وی اضافه كرد: به هر حال، كارنامه مناطق آزاد باتوجه به امتیازهایی كه دارند قابل قبول نیست.
اصلاح نظام مالیاتی از نان شب برای كشور واجب تر استدر عین حال، وحید شقاقی، كارشناس اقتصادی نیز در این برنامه اظهار داشت: اصلاح نظام مالیاتی از نان شب برای كشور واجب تر است.
وی با اشاره به اینكه در مناطق آزاد مالیات بر مصرف است و بر تولید نیست، اظهار داشت: چرا معافیت مالیات بر ارزش افزوده به مناطق آزاد می دهیم؛ به خصوص اینكه هر گونه معافیت مالیاتی لطمه به در آمدهای دولت و بودجه است.
شقاقی افزود: اگر حتی نرخ مالیات را در مناطق آزاد صفر تعیین نماییم به شفافیت كارهای اقتصادی در مناطق آزاد كمك می شود برای اینكه این مناطق برای كشور ضرر داشته و حیات خلوت دولت ها بوده اند.
معافیت های مالیاتی در مناطق آزاد، تبدیل به رانت شدهمچنین محمد جعفری، استاد دانشگاه و پژوهشگر اقتصادی نیز در این برنامه اظهار داشت: معافیت های مالیاتی شركت ها در مناطق آزاد تبدیل به رانتی برای واردات بیشتر شده است.
وی اضافه كرد: معافیت های مالیاتی در مناطق آزاد سبب متزلزل شدن شركت های تولیدی داخل كشور شده است.
وی افزود: در مناطق آزاد معافیت های مالیاتی سبب هدر رفتن منابع ملی كشور و از بین رفتن مزیت های صادراتی می شود برای اینكه در این شرایط واردات قیمت تمام شده كمتری دارد و تولیدكننده داخلی توان رقابت را از دست می دهد.
جعفری اظهار داشت: معافیت های مالیاتی در مناطق آزاد رانت بسیار بزرگی را برای كسانی كه می توانند كالا وارد كنند، به وجود می آورد.


منبع:

1398/11/04
21:55:47
4407
5.0 / 5
تگهای خبر: اقتصاد , بودجه , پتروشیمی , تجارت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
متخصص فلز Metal Pro
متخصص فلز Metal Pro
metalpro.ir - حقوق مادی و معنوی سایت متخصص فلز محفوظ است

متخصص فلز

فلزکار متخصص فلزات