معاون وزیر راه:

قرار نیست همجواری گوادر-چابهار به تقابل هند و چین تعبیر شود

قرار نیست همجواری گوادر-چابهار به تقابل هند و چین تعبیر شود

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: رقابت بنادر گوادر و چابهار معنا نداشته و به شكلی شاهد همكاری، مشاركت و مبادله تجاری میان این دو بندر هستیم.



به گزارش متخصص فلز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد در پاسخ به سؤالی درباب راهبردهای کلان و توسعه ای بندر چابهار گفت: لازم است به سبب موقعیت جغرافیایی بندر چابهار، بر روی توسعه ترانزیت در این بندر تمرکز جدی داشته باشیم و زمینه ها را بابت رشد این مساله فراهم نماییم.
وی افزود: توافقنامه سه جانبه ایران-افغانستان- هندوستان موسوم به توافقنامه چابهار یک ظرفیت خوب است تا بتوانیم حجم قابل توجهی از کالا را باتوجه به تقاضایی که در این دو کشور وجود دارد، انجام و عملیات ترانزیت شکل بگیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد: دراین زمینه نکته دیگر این است که بندر چابهار از منظر قابلیت پذیرش کشتی های سایز بزرگ از نظر ساختارهای بندری و دریایی تجهیز شده است. به همین خاطر یکی از راهبردهای مهم این است که سهم قابل توجهی از کالاهای اساسی که در احجام بالا وارد کشور می شوند، به سمت چابهار سوق داده شوند.
وی اضافه کرد: بدین سان از جانب دیگر با در نظر گرفتن عمده کارهای بندری ایران که از مسیر تنگه هرمز و در طول سواحل خلیج فارس انجام می گیرد، بندر چابهار مهمترین بندر کشور خارج از تنگه هرمز و در سواحل دریای عمان و اقیانوس هند است. بندری که یک جایگاه ویژه و منحصربه فرد برای کشور داشته و به همین خاطر ظرفیت به وجود آمده ۸.۵ میلین تن در سال برای آن یک عدد قابل توجه است.
وی افزود: با این اوصاف در افزایش حجم سهم چابهار در صادرات و واردات کشور، به دست آوردن یک موقعیت ویژه در ترانزیت و کریدورهای ترانزیتی، این بندر جزو اولویت های اصلی است که رشد و توسعه آن در دستور کار قرار دارد. البته دراین زمینه برنامه ویژه ای هم برای جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و سرمایه های خارجی در تجهیز، توسعه و بهره برداری تدارک دیده شده که خوشبختانه در این خصوص دستاوردهای خوبی را هم شاهد بوده ایم.
گوادر-چابهار؛ محل تقابل هند و چین؟
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه چین مدت هاست برنامه بلندمدتی برای تثبیت نقش خود بعنوان یک تامین کننده بوسیله جاده ابریشم دارد و از سویی هم هند اهتمام دارد کریدور شمال و جنوب را فعال کند که این مساله به یک رقابت بین این دو کشور تبدیل گشته است و آیا حضور هند در چابهار به معنای حمایت ایران از این کشور است؟، گفت: در کریدور اقتصادی چین – پاکستان یا سیپک از خود چین به سمت شمال اقیانوس هند مسیری است که می تواند واردات و صادرات چین را از این مسیر میانبر که برای این کشور هم جاذبه دارد، پوشش دهد.
وی افزود: دراین زمینه به جز هند کشورهای ساحلی شبه قاره هندوستان، شرق قاره آفریقا و کشورهای عربی و سریلانکا به دنبال یک مجرای ارتباطی با کشورهای آسیای میانه هستند. کشورهایی که به دریای آزاد دسترسی ندارند و این مجرا یا کریدوری که از بندر چابهار به آن سمت است عملاً تداخلی با ایده چینی ها ندارد چونکه این یک بازار متفاوت می باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: هند می خواهد محصولات صادراتی خودش را به آسیای میانه و افغانستان برساند و بازار داشته باشد و از سویی هم آنها می خواهند بوسیله چابهار به دریای آزاد و هندوستان دسترسی داشته باشند؛ بدین جهت این دو مسیر و محدوده، بازارهایی نیستند که همدیگر را تهدید کنند؛ بلکه هرکدام می توانند جاذبه خودشان را داشته باشند؛ بدین سبب نمی توان اظهار داشت که در تقابل دو قدرت، ایران سمت یک کشور را گرفته چونکه ما در حال انجام و پیاده کردن برنامه های خودمان هستیم.
چینی ها هم می توانند در چابهار سرمایه گذاری کنند
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباب صحبت های وزیر امورخارجه ایران در مورد چابهار که حرف از دعوت چینی ها برای سرمایه گذاری در این بندر حرف به میان آورد و اینکه در این بندر بحث رقابت با بنادر منطقه وجود ندارد و تنها بحث همکاری است، اظهار داشت: دقیقاً این صحبت درست است چونکه وقتی محدوده بازار شما متفاوت می باشد رقابت معنا نداشته و به صورتی شاهد همکاری، مشارکت و مبادله تجاری هستیم و می تواند زمینه هایی برای مبادله کالا بین چابهار و گوادر و دیگر بنادر پاکستان وجود داشته باشد.
تردد مسافری دریایی بین چابهار و کراچی ایجاد می شود
وی اضافه کرد: به دنبال این هستیم که بحث کشتی های رو- رو (Row-Row) مسافری بین کراچی و بندر چابهار برقرار شود و از جانب دیگر اگر چنانچه برای فازهای توسعه ای بندر چابهار هر کشوری تقاضا داشته باشد باب مذاکره باز بوده و تهدیدی برای سرمایه گذاران فعلی نیست که در انحصار آنها باشیم. یعنی محدوده کاری سرمایه گذاران فعلی مشخص است و در خارج از محدوده کار به دیگر متقاضیان سپرده خواهد شد.
انجام ۶۰ درصد تجارت دریایی ایران از بندر شهید رجایی
معاون وزیر و شهرسازی در واکنش به این مساله که آیا با این رویکرد، بندر چابهار مهمترین بندر ایران در آینده خواهد بود؟، اظهار داشت: دراین زمینه نمی توان اظهار داشت که بندر چابهار مهمترین بندر ایران خواهد شد چونکه الان حداقل ۶۰ درصد تجارت دریابرد کشورمان در بندر شهید رجایی انجام گرفته و در آنجا متمرکز است.
وی اضافه کرد: زیرساخت ها و ظرفیت هایی که در بندر شهید رجایی وجود دارد به هیچ وجه قابل مقایسه نیست اما از لحاظ موقعیت جغرافیایی بندر چابهار یک بندر منحصربه فرد است و برنامه ریزی های خاص خودش را دارد.
وی اشاره کرد: بطور قطع با اتصال راه آهن به بندر چابهار یک کریدور پایدار و پُر رونق با توجیه اقتصادی و با مزیت رقابتی بالا را می توان انتظار داشت که برقرار بماند.
راستاد اشاره کرد: به همین خاطر در این ایده هر بندر ماموریت خاص خودش را در کشور دارد. بندر چابهار قسمتی از صادرات و واردات کشور را تامین می کند که در حوزه ترانزیت با توسعه سایر شقوق حمل و نقل متصل به بندر نه فقط سبب رونق بلکه عمران و آبادانی مناطق جنوب شرق کشور خواهد شد.
جابه جایی کالا بین بنادر داخلی
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با اشاره به برنامه های سازمان برای اتصال و همکاری بنادر جنوب کشور برای جابه جایی داخلی کالا (کاپوتاژ) که کم هزینه تر خواهد بود، اظهار داشت: ایده کاپوتاژ کالا یعنی جابه جایی کالای داخلی بوسیله دریا یک ایده مهم و راهبردی است که دراین زمینه تجربیات بسیار خوبی داشته ایم.
وی اضافه کرد: بعنوان مثال کاپوتاژ غلات از بندر امام به چابهار یک صرفه جویی قابل توجه در سوخت داشته و می تواند مزایای زیست محیطی بالایی برای کشور به دنبال داشته باشد.
راستاد اظهار داشت: در همین زمینه عملاً برای بنادر کوچک تر، مأموریتی که تعریف شده کاپوتاژ و ترانشیپ کالاهای داخلی است. موضوعی که اگر نهادینه شود و بازرگانان و صاحبان کالا برای مراودات خود مسیر دریایی را انتخاب کنند جدا از تخفیفات ویژه بندری، حداقل حقوق و عوارض را خواهند داشت. این مساله و اجرائی شدن آن در بنادر ما می تواند منافع بلندمدت و قابل توجهی را برای کشور به همراه داشته باشد که این مساله جزو سیاست های اصلی سازمان بنادر و دریانوردی بوده و از این رویکرد حمایت می کند.

1399/07/19
11:24:34
2002
5.0 / 5
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تجارت , حقوق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
متخصص فلز Metal Pro
متخصص فلز Metal Pro
metalpro.ir - حقوق مادی و معنوی سایت متخصص فلز محفوظ است

متخصص فلز

فلزکار متخصص فلزات