با هدف تأمین نقدینگی اضطراری انجام شد

موافقت با انجام عملیات ریپو برای نخستین بار در ایران

موافقت با انجام عملیات ریپو برای نخستین بار در ایران

متخصص فلز: هم راستا با مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در زمینه توسعه «عملیات بازار باز» و تاكید رئیس جمهوری در خصوص هدایت نرخ سود بازار بین بانكی با سازوكار بازار، برای نخستین بار بانك مركزی امروز با هدف تامین نقدینگی بسیار كوتاه مدت (اضطراری) بانك ها و موسسات اعتباری غیربانكی، در چارچوب قرارداد توافق بازخرید (ریپو) با درخواست اعتبارگیری یك بانك متقاضی موافقت نمود.


به گزارش متخصص فلز به نقل از ایسنا، طبق اعلام بانک مرکزی میزان این اعتبارگیری ۸۹۰ هزار میلیارد تومان بود که در نرخ سود سقف دالان (۲۲ درصد) صورت گرفت. معاملات مربوط به نقل و انتقال اوراق توسط کارگزاری بانک مرکزی انجام و تسویه ریالی آن نیز صورت پذیرفت.
طبق این گزارش، مطابق دستورالعمل و شیوه نامه اجرائی «انجام عملیات بازار باز و اعطای اعتبار در قبال ستاندن وثیقه» بانک ها مشروط به تودیع وثیقه می توانند از اعتبارات کوتاه مدت بانک مرکزی استفاده کنند.
همچنین، اعتبارگیری از بانک مرکزی در نرخ سود سقف و برمبنای قراردادهای وثیقه گیری یا توافق بازخرید انجام می شود.
باتوجه به ماهیت زمان بر وثیقه سپاری، بانک ها می توانند از قرارداد توافق بازخرید بر پایه خرید و فروش اوراق بدهی دولتی که انعطاف پذیری بیشتری دارد استفاده کنند. به علت محدودیت زمانی فعالیت بازار سرمایه برای نقل و انتقال مالکیت اوراق، به بانکهای متقاضی استفاده از این خدمات سفارش می شود در ارسال درخواست به این محدودیت ها نیز توجه داشته باشند.




منبع:

1399/07/28
20:22:37
1332
5.0 / 5
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , خدمات , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
متخصص فلز Metal Pro
متخصص فلز Metal Pro
metalpro.ir - حقوق مادی و معنوی سایت متخصص فلز محفوظ است

متخصص فلز

فلزکار متخصص فلزات