وزیر صمت خبر داد

انتقال آب به استان های شرقی و مركزی در ۲۴ اسفند ماه

انتقال آب به استان های شرقی و مركزی در ۲۴ اسفند ماه

به گزارش متخصص فلز وزیر صنعت، معدن و تجارت از مراسم بهره برداری و شروع عمیات اجرایی طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به استان های شرقی و مرکزی کشور توسط رئیس جمهور اطلاع داد. این طرح با سرمایه گذاری شرکتهای بزرگ معدنی انجام شده که از آن بعنوان یادگار بزرگ و ماندگار وزارت صمت در این دولت یاد می شود.


به گزارش متخصص فلز به نقل از ایسنا، علیرضا رزم حسینی با بیان خبر اجرایی شدن طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به استان های شرقی و مرکزی، اعلام نمود: این آیین روز یکشنبه هفته پیش رو ( ۲۴ اسفند) به صورت ویدئو کنفرانس با حضور رئیس جمهوری برگزار می شود.
طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، به قول وزیر قطعه ۲ خط ۱ انتقال آب خلیج فارس به صنایع سرچشمه و قطعه ۳ خط ۱ انتقال آب از خلیج فارس به اردکان (چادرملو) در این روز افتتاح می گردد. همینطور عملیات اجرایی خط ۲ انتقال آب از خلیج فارس به استان های خراسان جنوبی و خراسان رضوی هم با دستور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهوری، آغاز خواهد شد.
رزم حسینی در ارتباط با انتقال آب به اصفهان بعنوان بخش دیگری از طرح، اظهار داشت: روز یکشنبه همینطور عملیات اجرایی خط ۳ انتقال آب از خلیج فارس به استان اصفهان آغاز خواهد شد.
وی ضمن اشاره به آغاز عملیات اجرایی خط ۴ انتقال آب به سیستان و بلوچستان، خاطرنشان کرد: در این روز به صورت همزمان عملیات اجرایی انتقال آب از دریای عمان (چابهار) به زاهدان هم شروع می شود. به عینیت رسیدن این رویای ناباورانه با آغاز به کار کامل خط اول و با این ریل گذاری صحیح و اجرای خطوط ۲ و ۳ و ۴، حیات و امید به توسعه پایدار را در فلات مرکزی و شرق کشور شاهد خواهیم بود. انجام این طرح از منویات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) و مورد تاکید رئیس جمهوری بوده است.
حجم سرمایه گذاری در این طرح ملی انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان را ۱۲۰۰ هزار میلیارد ریال توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام شده است.

یادگار بزرگ و ماندگار وزارت صمت در فلات مرکزی و شرق کشور با سرمایه گذاری معدنی های بزرگ
شرکت معدنی و صنعتی چادرملو بعنوان یکی از این شرکتهای بزرگ معدنی اعلام نموده است: بی گمان امروز مبحث آب در دنیا و ایران، مهم ترین و کلیدی ترین مبحث مطرح است. آب مایه حیات و پایه توسعه در هر منطقه ای به حساب می آید. به علت اقلیم خشک مناطق فلات مرکزی و شرق کشور همواره مبحث کمبود آب برای ما یک چالش اساسی بوده و توسعه صنعت و کشاورزی از دغدغه های مردم و مسؤلان در این مناطق از کشور به حساب می آید.
وجود ذخایر مناسب معدنی در این بخش از کشور و نقش مهم معدن در اقتصاد، اشتغال و ارزآوری کشور بگونه ای که طی سالهای اخیر و با سخت شدن فروش نفت، ایران توانست با تاکید بر بخش معدن و صنایع معدنی بخش عمده ارز و کالاهای اساسی خویش را تأمین کند. بنابراین ضرورت ایجاد طرح هایتوسعه ای در بخش معدن در شرق و فلات مرکزی کشور بیشتر از هر زمان دیگری احساس می شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاح قطعه ۱ از خط ۱ طرح ملی انتقال آب خلیج فارس به سیرجان در آبان ماه سالجاری، اعلام نمود که خیلی از کارشناسان می گفتند آیا باید آب را به معادن بیاوریم یا معادن را به کنار آب ببریم؟ همه کارشناسان معتقدند که بایستی آب را به معادن برد؛ چونکه این کار صرفه اقتصادی به همراه دارد.
وزیر صمت اعتقاد دارد که در کنار معادن و صنایع پتروشیمی که می توانند از این آب استفاده کنند، بخش کشاورزی هم از این آب بهره مند خواهد شد و از سایه شوم خشکسالی خارج شده و به منبعی از آب با ثبات دست پیدا خواهد نمود.
رئیس جمهوری هم چندی قبل در مراسم افتتاح طرح های دولت اظهار داشت: به کمک وزارت صمت کار بزرگی برای استان های شرقی همچون استان خراسان رضوی در حال نهایی شدن است و آن پروژه آبرسانی از خلیج فارس به استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و اصفهان است. همینطور آبرسانی به استان سیستان و بلوچستان از مسیر دیگری در حال اجرا می باشد. این یک تحول تاریخی بسیار بزرگ است که توسط شرکتهای معدنی در حال انجام می باشد.
با سخنان رئیس جمهوری مشخص است که تجربه موفق افتتاح خط اول انتقال آب به هرمزگان، کرمان و یزد که در ابتدا کاری نشدنی به نظر می آمد امروز این اراده را بوجود آورده تا آغاز عملیات خطوط دوم، سوم و چهارم هم با همان اراده شروع شود.
در نهایت هم طبق اعلام مجتمع های معدنی و صنعتی چادرملو؛ ۲۴ اسفند ماه سال ۱۳۹۹ یک برگ زرین و ماندگار در تاریخ انقلاب اسلامی ایران خواهد بود. امید است با حمایت مسؤلان و تلاش شرکتهای مجری این کار بزرگ زودتر از موعد به نتیجه رسد و شاهد شکوفایی بیشتر در عرصه اقتصاد، توسعه متوازن و اشتغال کشور باشیم.

مشخصات خطوط
آغاز خطوط دیگر که در آخرین هفته سال جاری انجام می شود، خط اول طرح ملی انتقال آب از خلیج فارس به استان های هرمزگان، کرمان و یزد عملیاتی شده است. حجم سرمایه گذاری خط اول به طول ۸۲۳ کیلومتر به ۲۳ هزار میلیارد تومان می رسد و ۱۵۶ هزار نفر اشتغالزایی این خط در دوران ساخت است.
حجم سرمایه گذاری مستقیم در خطوط ۲، ۳ و ۴، ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است که میزان اشتغالزایی آن در دوران ساخت به ۵۴ هزار نفر می رسد.
خط دوم طرح ملی انتقال آب از خلیج فارس به استان های کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی با حجم سرمایه گذاری خط دوم به طول ۱۵۵۰ کیلومتر به ۴۷ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. ظرفیت انتقال آب این خط ۲۳۰ میلیون متر مکعب در سال است و میزان اشتغالزایی آن در دوران ساخت به ۳۰ هزار نفر می رسد.
همینطور خط سوم انتقال آب از خلیج فارس به استان های یزد و اصفهان خواهد رسید. حجم سرمایه گذاری این خط ۹۱۰ کیلومتری به ۳۵ هزار میلیارد تومان، ظرفیت خط انتقال آب در این خط، ۲۰۰ میلیون متر مکعب و اشتغالزایی طرح در دوران ساخت آن ۱۴ هزار نفر است.
خط چهارم انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان خواهد رسید. این خط با سرمایه گذاری ۳۹ هزار میلیارد تومانی و اشتغال زایی برای ۱۰ هزار نفر در دوران ساخت، تا پنج سال آینده آب را به سیستان و بلوچستان خواهد رساند.




منبع:

1399/12/22
21:02:04
1084
0.0 / 5
تگهای خبر: اقتصاد , پتروشیمی , تجارت , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
متخصص فلز Metal Pro
متخصص فلز Metal Pro
metalpro.ir - حقوق مادی و معنوی سایت متخصص فلز محفوظ است

متخصص فلز

فلزکار متخصص فلزات