مصوبه جدید دوگانه سوز كردن خودرو های عمومی

مصوبه جدید دوگانه سوز كردن خودرو های عمومی

بر مبنای مصوبه جدید شورای اقتصاد، هزینه لازم برای دوگانه سوز کردن ۲۰۰ هزار خودرو، برای راه اندازی ۷۰۰ جایگاه CNG جدید صرف خواهد شد.



به گزارش متخصص فلز به نقل از مهر، محمدحسین باقری درباره جزئیات مصوبه جدید شورای اقتصاد در خصوص اصلاح طرح «حمایت از تولید و تبدیل کارگاهی یک میلیون و ۴۶۴ هزار دستگاه خودروی تاکسی، ون (تاکسی)، وانت و مسافربر شخصی بنزینی به CNG سوز» اضافه کرد: این مصوبه هنوز رسماً به ما ابلاغ نشده، اما اصل بحث این بوده که بخشی از تعداد تبدیل خودرو ها که یک میلیون و ۴۶۴ هزار خودرو بوده یعنی حدود ۲۰۰ هزار خودرو را کاهش دهیم و هزینه آنرا برای راه اندازی جایگاه های CNG مصرف نماییم.
مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران افزود: این ۲۰۰ هزار خودرو کاهش یافته، ترکیب متناسبی از همه این خودروهاست و دلیل این کاهش نیز، استقبال نکردن مالکان خودرو از این طرح بوده است. دلیل عدم استقبال هم شاید این طور باشد که به نظر می آید سهمیه بنزین آنها زیاد است. یک بخش از دلیل عدم استقبال هم شاید در ارتباط با قیمت بنزین باشد.
باقری افزود: زمانی که این مصوبه ابلاغ گردید، قیمت بنزین یک هزار و ۵۰۰ تومان و گاز ۴۵۰ تومان بود و این اختلاف قیمت برای مردم معنادار بود، اما بعد از افزایش قیمت بنزین، حالا با این تورم قیمتی، دیگر کسی بنزین یک هزار و ۵۰۰ تومانی را احساس نمی نماید.
این مقام مسئول در زمینه سی ان جی تصریح کرد: الان این مصوبه برای خودرو های عمومی و مسافربرهای شخصی تدوین شده که سهمیه بنزین هم دارند. یعنی، بیشتر از سهمیه بنزینی که دریافت می کنند، به علت انجام حمل و نقل بار و مسافر کشور، یک سهمیه جداگانه هم دارند. این سهمیه به اندازه ای است که شاید سبب شده باشد که رغبتی برای دوگانه سوز کردن خودرو های خود نداشته باشند.
مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران اضافه کرد: مصوبه در ارتباط با یک میلیون و ۴۶۴ هزار خودرو با ۶ پیمانکار پیش می رود که تابحال در تمام کشور، ۲۹۷ کارگاه توسط این پیمانکاران تجهیز شده است. خودرو های عمومی و مسافربرهای شخصی که هم اکنون مشمول این مصوبه اند، با رفتن به سایت GCR.NIOPDC.IR جهت استفاده از مزایای این طرح ثبت نام کرده اند.
وی اظهار داشت: آخرین آمار در ارتباط با ثبت نام این دسته از خودرو ها در سایت، نشان داده است که تابحال ۳۵۰ هزار خودرو ثبت نام کرده اند که از این تعداد، تنها ۱۴۴ هزار و ۶۰۰ عدد خودرو مشمول طرح هستند و مابقی بدون داشتن شرایط لازم، ثبت نام کرده اند؛ یعنی، جزو خودرو های عمومی یا مسافربرهای شخصی نیستند و سیستم اجازه ادامه کار را به آنها نداده است.
باقری افزود: از میان خودرو های ثبت نامی که مشمول طرح هستند هم ۱۱۴ هزار و ۶۰۰ خودرو تابحال تبدیل گشته اند، ۱۳ هزار و ۶۰۰ خودرو نوبت کارگاه گرفته اند و در انتظار تبدیل هستند، ۱۶ هزار و ۲۰۰ خودرو هم ثبت نام کرده اند، اما هنوز کارگاه انتخاب نکرده اند.
وی در مورد تولید خودرو های دوگانه سوز یا پایه گاز سوز از ابتدا و در کارخانه، اظهار نمود: این یک آرزو و آمالی است که باید خودروسازها به آن جامه عمل بپوشانند. مهم تر از تولید خودرو دوگانه سوز، تولید خودرو های پایه گاز سوز است؛ یعنی، زمانی که خودرو از کارخانه خارج می شود، طراحی آن بر مبنای پایه گازسوز باشد.
این مقام مسئول اظهار داشت: آمار و ارقام در ارتباط با تولید این دسته از خودرو ها در شرکتهای خودروسازی در اختیار ما نیست، اما اگر خودرو ها با موتور گازسوز مانند موتور EF ۷ که روی خودرو های مختلفی مانند سمند، پژو و دنا درحال نصب است طراحی شوند، بهترین حالت و به نفع جامعه است.
به گفته مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران حدود دو هزار و ۵۰۰ جایگاه سوخت سی ان جی در کشور داریم که مصرف روزانه آنها، حدود ۲۳ میلیون متر مکعب است در حالیکه این جایگاه ها، قابلیت عرضه خدمات تا ۴۰ میلیون مترمکعب در روز را دارند؛ یعنی، نیمی از ظرفیت آنها استفاده نمی گردد. راه اندازی جایگاه های جدید هم در حال انجام می باشد و بخش خصوصی می تواند در این حوزه سرمایه گذاری کند.
باقری ضمن بیان این که مشکل این طرح هم اکنون، رجوع نکردن خودرو های عمومی مشمول طرح برای دوگانه سوز شدن است، اظهار داشت: با عنایت به محدودیت زمانی مصوبه از مالکان خودرو های عمومی و مسافربرهای شخصی درخواست می شود که تا آخر مهلت استفاده از این طرح، از آن استقبال کرده و خودرو های خویش را به صورت مجانی دوگانه سوز کنند، چونکه اختلاف قیمت سوخت میان خودرویی که بنزین سوز باشد با خودرویی که تبدیل به دوگانه سوز شده، حدود ۷۵ درصد است.
مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در انتها ن اظهار داشت: این مساله هم به نفع مالکان خودروهاست، هم از نظر کاهش آلایندگی هوا به نفع مردم خواهد بود؛ همینطور به میزانی که سی ان جی در خودرو ها استفاده شود، مصرف بنزین هم کاسته می شود و امکان صادرات و ارزآوری برای کشور را هم خواهد داشت.


منبع:

1400/04/03
14:45:39
5.0 / 5
208
تگهای خبر: اقتصاد , تدوین , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
متخصص فلز Metal Pro
متخصص فلز Metal Pro
metalpro.ir - حقوق مادی و معنوی سایت متخصص فلز محفوظ است

متخصص فلز

فلزکار متخصص فلزات