توضیحات وزارت جهاد درباره قیمت گذاری شیرخام؛

شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیك نرخ شیرخام را تعیین كرد

شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیك نرخ شیرخام را تعیین كرد

به گزارش متخصص فلز وزارت جهاد کشاورزی اعلام نمود: تعیین و اعلام قیمت ۶۴۰۰ تومانی شیرخام و سیاست های حمایتی در مورد محصولات لبنی بر مبنای تصمیم شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی بوده است.



به گزارش متخصص فلز به نقل از مهر، وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به مباحث مطرح شده در فضای مجازی درباره تعیین قیمت جدید شیرخام، این اظهارات را نادرست خواند و اعلام نمود: بر مبنای اصلاحیه قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی، «شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی» مسئولیت تعیین و قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی را بر عهده دارد و اعضای این شورا تلفیقی از نمایندگان دولت و بخش خصوصی هستند.
بنابراین، تصمیم گیری برای تعیین قیمت شیرخام حسب درخواست اعضای شورا در دستور جلسه نهم شورا به تاریخ ۱۴/ ۰۴/ ۱۴۰۰‬ قرار گرفت و برای کمک به تصمیم گیری منطبق با حقیقت های در رابطه با این محصول، از معاون محترم وزیر صنعت، معدن و تجارت و همینطور مدیر عامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان برای عرضه گزارش آنالیز قیمت تمام شده تولید شیر توسط سازمان مذکور دعوت شد.
در این جلسه، نماینده سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، گزارش در ارتباط با آنالیز قیمت شیر، همچون اعلام قیمت ۶۴۰۰ تومانی را بعنوان قیمت مورد توافق همه ذی نفعان به شورا عرضه کرد و با وجود ایراد و اعتراض به قیمت اعلامی، نمایندگان دولتی عضو شورا (سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی) هم با قیمت اعلامی موافقت کرده و در نهایت بعنوان قیمت تعیین شده از جانب شورا به تصویب رسید.
این گزارش با تکیه بر اینکه قیمت ۶۴۰۰ تومانی برای شیر با مشخصات کیفی مطرح شده در جهت تصمیم شورای قیمت گذاری و بر اساس گزارش کارشناسی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان توسط وزیر جهاد کشاورزی اعلام شده است، خاطرنشان می کند: افزایش قیمت جهانی نهاده های وارداتی (ذرت، جو و کنجاله) و همینطور افزایش هزینه های پرسنلی، کرایه حمل نهاده ها و سایر اقلام هزینه ه ای در سال جدید به همراه بروز خشکسالی بی سابقه در کشور و تورم سطح عمومی قیمت ها، افزایش قابل توجه قیمت مواد علوفه ای نسبت به سال قبل، باعث افزایش قیمت تمام شده هر کیلوگرم شیرخام از رقم ۴، ۵۰۰ تومان در سال ۱۳۹۹ به بیشتر از ۶، ۴۰۰ تومان در خرداد سال ۱۴۰۰ شده است.
برای محاسبه قیمت تمام شده شیر، باید تمام تمام هزینه های یک واحد گاوداری شامل گاوهای ماده شیرده و گاوهای آبستن خشک (آماده زایش)، گوساله های نر و ماده (به اصطلاح دام های پشت گله) محاسبه شود.
به طوری که برای مثال، در یک گله ۱۰۰ رأسی فقط ۴۲ تا ۴۵ رأس از گاوها شیر تولید می کنند و بقیه گله شامل گوساله های زیر ۳ ماه، از ۳ تا ۱۲ ماه، تلیسه های ۱۲ تا ۲۶ ماه (گاوهای نابالغ) و گاوهای ماده آبستن سنگین و خشک (بیش از ۷ ماه آبستن) غیر مولد بوده و شیر تولید نمی کنند و فقط برای دامدار هزینه دارند.
همچنین برای محاسبه قیمت تمام شده شیر، ابتدا تمام درآمدهای دامداری از قبیل فروش گوساله نر و تلیسه های مازاد، گاوهای حذفی و کود دامداری محاسبه و از کل هزینه ها کسر و باقیمانده هزینه ها به کل تولید شیر تقسیم تا قیمت تمام شده یک کیلوگرم شیر به دست آید.
لذا اینکه ادعا شده است سایر درآمدهای دامداری در محاسبات دیده نشده، کاملاً اشتباه است.
این گزارش در ادامه تاکید می کند: با عنایت به افزایش قیمت تمام شده شیر خام و در صورت عدم اصلاح قیمت شیر، دامداران به ازای تولید هر کیلوگرم شیر بیشتر از ۱۹، ۰۰۰ ریال ضرر می دهند که در یک گله کوچک ۱۰۰ رأسی با تولید روزانه ۳۰۰۰ کیلوگرم شیر خام، روزانه بیشتر از ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و ماهانه بالغ بر ۱۷۱ میلیون تومان ضرر و زیان متحمل خواهند شد.
به دلیل عدم توانایی دامداران در تحمل این ضرر و زیان سنگین، دامداران در چند ماه اخیر مجبور به کاهش تعداد دام گله و کشتار دام ها شده اند.
به گونه ای که به استناد آمار انتشار یافته مرکز آمار ایران کشتار دام سبک و سنگین در ۲ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۷۱ و ۸۴ درصد افزایش نشان داده است و این روند در هفته های اخیر شدت بیشتری گرفته است.
این گزارش ضمن اشاره به اینکه حذف دام های مولد علاوه بر از دست دادن سرمایه و ذخایر ژنتیکی دام های کشور، در مدت کوتاهی باعث کاهش تولید شیر و گوشت قرمز شده و جمعیت کل دام را به شدت می کاهد، می افزاید: با عنایت به فاصله نسل ۳.۵ تا ۴ سال به هیچ وجه در بین مدت، کاهش جمعیت دام قابل جبران نبوده و کشور را با خطر کمبود شیر و گوشت مواجه خواهد ساخت.
در نتیجه تأخیر در بازبینی در قیمت شیرخام سبب کاهش تولید تمامی فرآورده های دامی می شد که در مدت کوتاهی اثر منفی آن به مصرف کننده منتقل و امنیت غذایی کشور را هم با خطر رو به رو می کرد.
این گزارش در ادامه با یادآوری اینکه تا پیش از سال ۱۳۹۹ میلیونها دلار ارز صرف واردات ۵۰ هزار تن کره از دیگر کشورها می شده است، تاکید می کند: با همت و سیاست گذاری های دقیق و بلندمدت وزارت جهاد کشاورزی و در جهت اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری و تحقق اقتصاد مقاومتی و خودکفایی کشور، تلاش کارخانجات تولید کره در کشور به بار نشست و با افتخار کره ایرانی ارزان تر از محصولات مشابه خارجی در داخل ساخته شده است.
این گزارش ادامه می دهد: در این رابطه لازم به توضیح است که محصول جانبی تولید کره در کارخانجات، پودر شیر خشک بدون چربی است که میزان تولید آن بیشتر از مصارف داخلی است و لاجرم مازاد آن باید صادر شود.
اعمال سیاست محدودیت صادرات شیرخشک و دریافت ۱۶ هزار تومان عوارض برای صادرات هر کیلوگرم شیرخشک و همینطور اعمال ممنوعیت صادرات کره در مقابل صادرات آزاد و بدون دریافت عوارض سایر فرآورده های لبنی، شائبه سیاست یک بام و دو هوا را در ذهن متبادر می نماید و جای این سوال اساسی است که چگونه است بنا به ادعای مطرح شده، صادرات مازاد محصول جانبی تولید کره ایرانی که شیر خشک است رانت بوجود می آورد ولی صادرات چند صد هزار تن فرآورده ای لبنی (معادل نزدیک به یک میلیون تن شیرخام در سال) بدون پرداخت عوارض صادراتی رانت محسوب نمی شود؟
مطابق ادعای بعضی از افراد که خود ذینفع هستند آیا صرفا ۵۰ هزار تن شیرخشک و ۴۸ هزار تن کره مازاد با نهاده های وارداتی ساخته شده اند اما سایر محصولات لبنی از نهاده های وارداتی استفاده نکرده و بدون عوارض صادر نمی شوند؟
این گزارش تصریح می کند: مطابق جز (۲) تبصره (۱) مصوبه شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی مورخ ۱۴/ ۰۴/ ۱۴۰۰‬ صادرات شیرخشک، کره و روغن حیوانی، فراورده های لبنی و دام زنده آزاد می باشد.
اما بعضی افراد مغرض آنقدر در افترا زنی عجله کرده اند که به تبصره (۲) همین مصوبه توجه ننموده اند که اشعار می دارد «مدیریت صادرات اقلام فوق الذکر شامل مقدار، زمان، مابه التفاوت صادرات، اهلیت سنجی و اولویت بندی صادرکنندگان به عهده وزارت جهاد کشاورزی است» و این سوال مطرح است که این فرد یا افراد مطابق کدام مصوبه قانونی مطرح نموده اند که مابه التفاوت شیرخشک حذف شده است؟
کاملاً روشن است که این گونه ادعاها برای پیشگیری از ایجاد یک فضای عادلانه و اتخاذ سیاست منصفانه برای کلیه ذی نفعان بازار شیر شامل دامداران عزیز و سایر تولیدکنندگان محصولات لبنی که با تولید کره منجر به خودکفایی و پیشگیری از واردات (با ارز ترجیحی) شده اند، قلمداد می گردد.
پیگیری اصلاح قیمت شیر با عنایت به وظایف ذاتی و مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی در تأمین امنیت غذایی، تولید پایدار محصولات کشاورزی و در نظر گرفتن معیشت کشاورزان و دامداران با تاکید بر لزوم اتخاذ سیاست های مناسب و مطلوب در جهت پشتیبانی و پشتیبانی از استمرار و پایداری تولید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی همچون شیر در سالی که توسط مقام معظم رهبری مزین به نام "تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها"شده، انجام گرفته است در این راستا، اقتصادی کردن تولید و به دنبال آن استطاعت مالی نجیب ترین قشر جامعه یعنی کشاورزان و دامداران برای افزایش انگیزه آنها و ماندن در سنگر تولید یک لزوم اجتناب ناپذیر است و بر این اساس، اتخاذ راهکارهای مناسب و به هنگام همچون منصفانه نمودن قیمت فروش محصولات کشاورزی همچون شیر برای پیشگیری از نارضایتی های اجتماعی تولیدکنندگان وظیفه غیرقابل بخشایش تمام مسئولین جمهوری اسلامی تلقی می شود.
براساس این گزارش قیمت شیرخام پس از حدود دو ماه تأخیر سرانجام هفته گذشته در شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک تعیین و توسط وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ گردید.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید) براین اساس خبرگزاری مهر طی سلسله گزارش هایی به بحث ضرورت اصلاح شیرخام و عواقب عدم انجام این کار پرداخته بود که این پیگیری های رسانه ای سرانجام منجر به عقب نشینی دولت از موضع خود و در نهایت اصلاح نرخ شیرخام شد. (جزئیات بیشتر را اینجا و اینجا و اینجا بخوانید)


منبع:

1400/04/22
21:59:55
1015
5.0 / 5
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , بودجه , تجارت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
متخصص فلز Metal Pro
متخصص فلز Metal Pro
metalpro.ir - حقوق مادی و معنوی سایت متخصص فلز محفوظ است

متخصص فلز

فلزکار متخصص فلزات