در گفت و گو با متخصص فلز عنوان شد

بودجه فنی حرفه ای كشورها قابل قیاس با ما نیست!

بودجه فنی حرفه ای كشورها قابل قیاس با ما نیست!

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار اعتقاد دارد بیکاری تحصیلکردگان در دو دهه گذشته حاصل عدم توجه به مهارت آموزی و آموزشهای مهارتی بوده است. او می گوید امروز یادگیری آموزش های مهارتی بودجه می خواهد و مدرک بدون مهارت ارزشی ندارد.



علی اصلانی در گفت وگرنه با ایسنا اظهار نمود: سال های سال است که با جمعیت تحصیلکردگان بیشمار فاقد مهارت در کشور روبرو می باشیم و نزدیک به دو دهه است که مسؤلان جامعه کارگری فقدان مهارت در کشور را فریاد زده و نسبت به عدم توجه به آن اخطار می دهند و اعلام می کنند که مدرک تحصیلی بدون مهارت آموزی روزی کشور را گرفتار مشکل می کند.

وی افزود: هم اکنون چندین هزار پزشک بیکار در کشور داریم که با وجود داشتن مدرک دکترا بیکار هستند و چندهزار نفر فوق لیسانس برق صنعتی داریم که مدرک این رشته را دارند ولی به ندرت مهارت لازم در این رشته را کسب کرده اند.

به گفته عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار خیلی از صنایع و کارخانه ها نیروی فنی می خواهند و اغلب کارفرمایانی که به کاریابی ها رجوع می کنند درخواست نیروی کار ماهر دارند.

اصلانی با اشاره به اینکه بازار کار رشته های فنی و مهارتی هیچگاه کساد نیست، اظهارکرد: اغلب تعمیرکاران و مکانیک های ماشین جزوه رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش هستند و روزی نیست که به آنها رجوع نشود و باوجود آنکه شاید دارای مدرک تحصیلی بالایی نباشند بازار کار برایشان مهیا است و درآمد خوبی دارند.

این مقام مسئول کارگری اظهار نمود: سالها قبل در خیلی از مدارس در مقطع راهنمایی طرح کاد اجرا می شد و دانش آموزان باید هفته ای یکروز برای آموزش مهارتی می رفتند و دوره می دیدند. آن زمان خیلی نظارت می شد و مدارس از راه فنی و حرفه ای پیگیری می کردند ولی به مرور زمان اعتقاد به نهادینه کردن فرهنگ مهارت آموزی از بین رفت و دولتها تمایل چندانی به گسترش مهارت در جامعه نشان ندادند، از همینجا بود که مدرک گرایی به کشور نفوذ کرد در حالیکه مدرک بدون مهارت ارزشی ندارد.

وی اضافه کرد: فلسفه کلاس ها و دانشگاه های علمی کاربردی این بود که دانشجویان در کنار مسائل نظریه به شکل عملی و تجربی هم با رشته ها آشنا گردند و دوره های لازم را برای ورود به بازار کار طی کنند. اساسنامه دانشگاه های علمی کاربردی تولید علم بود یعنی اگر یک کارخانه سیمان در داخل خود یک دانشگاه علمی کاربردی راه اندازی می کرد، نیروهای بی سواد را باسواد و نیروهای فاقد مهارت را ماهر و متخصص تربیت می کرد اما بعدها یک سری از سازمانها و ارگانها مجوز عرضه دوره های علمی کاربردی را گرفتند و این مسئله سبب شد تا از فلسفه اولیه و هدف اصلی دور شویم.

رییس کانون شورای اسلامی کار البرز ضمن اشاره به ناچیز بودن بودجه آموزش های مهارتی در کشور، تصریح کرد: اگر بودجه فنی و حرفه ای کشورهایی مثل کانادا، آلمان و انگلیس را درنظر بگیریم یا بودجه مهارتی کشورهای همسایه خودمان مثل ترکیه، امارات و قطر را بررسی نماییم قابل قیاس با بودجه ما نیست. امروز یادگیری آموزش های مهارتی بودجه می خواهد و اگر تنها یک درصد بودجه نفت در اختیار فنی حرفه ای قرار گیرد می توانیم اهداف و برنامه های بلندمدت در ارتباط با آموزش های مهارتی را به بهترین شکل ممکن در جامعه پیاده نماییم.

به گفته اصلانی، هرگونه کمک و حمایت مالی از آموزشگاههای فنی و حرفه ای نیازمند نظارت است تا آموزشگاهی که مجوز کار می گیرد و به فرض مدرک جوشکاری یا تراشکاری می دهد به معنای واقعی دانش آموزان و دانشجویان را با آموزشهای مهارتی آشنا کند.





منبع:

1400/05/03
13:15:35
5.0 / 5
173
تگهای خبر: بازار , بودجه , تخصص , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
متخصص فلز Metal Pro
متخصص فلز Metal Pro
metalpro.ir - حقوق مادی و معنوی سایت متخصص فلز محفوظ است

متخصص فلز

فلزکار متخصص فلزات