گزارش مجله مهر از آئین اختتامیه طرح نشان ایرانی۲؛
طرح نشان ایرانی، پز کالای داخلی است
طرح نشان ایرانی ۲ به منظور تبلیغ و معرفی کالای ایرانی و تولیدکننده های ایرانی در حوزه شرکتهای دانش بنیان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد برگزار گردید. اما داستان این طرح چیست؟
خبرگزاری مهر؛ گروه مجله _ مرضیه کیان: به نظر شما اگر جلوی یک کودک بشقاب سفید رنگی که وسطش یک کفگیر املت گوجه به شکل دایره جاگیر شده و با دو حلقه پیاز، چشم چشم و با برش نازک خیارشور، دو ابرو برایش تعبیه شده و با سبزی خوردن هم موهایش فراموش نشده باشد، بگذاریم تمایلش به خوردن زیاد می شود یا یک بشقاب استیل که وسطش یک ملاقه گوشت کوبیده شده و مقداری هم روی لبه بشقاب مالیده شده؟
اگر نگوییم ۱۰۰ درصد اساسا ۹۰ درصد بچه ها ظرف تزیین شده املت را انتخاب می کنند. در حالیکه برای پخت املت، گوجه و تخم مرغ و روغن با دو پر نمک کافی است که نهایتا در یک ربع آماده می شود ولی برای آبگوشت کلی وقت و مخلفات که اینجا جای مناسبی برای بیان طرز تهیه و روش پختش نیست، نیاز است.
حکایت محصولات خارجی و محصولات ایرانی هم در همین عرضه کردن به مخاطب است. این که تبلیغ مناسبی برای گروه مختص به خودش صورت گیرد، مبحث کم اهمیتی نیست؛ آن قدر محصولات خارجی آب و تاب دار تبلیغ می شود که شاید حتی خوراک خرچنگ را هم لذیذتر از قورمه سبزی نشان بدهد!
چیزی فراتر از شعار «حمایت از کالای ایرانی»
طرح نشان ایرانی، داستان تبلیغ کالای ایرانی است که شاید تا پیش از سال ۹۸ توجهی به آن نمی شد، اما مجموعه جام جم پس از فرمایشات مقام معظم رهبری که به صورت ویژه و با جزئیات وارد مبحث کالای ایرانی و پشتیبانی از تولیدکنندگان ایرانی شدند و فرمودند: «من به رسانه ها سفارش می کنم موفقیت تولیدکنندگان را منعکس کنند… کاری نکنید که تولیدکننده داخلی نتواند نشان خودش را در کشور ترویج کند.» تصمیم گرفت انرژی مضاعفی بگذارد تا گامی در این حوزه بردارد.
از همان سال این نیاز حس شد که باید به اقتصاد تلنگری بخورد و این فرمایشات رهبری در حد شعار سال و حرف باقی نماند. به قول مهدی عرفاتی، مدیرمسئول روزنامه جام جم: «آن قدر در این سال ها از کالای ایرانی اسم برده شده که انگار مخاطب از شنیدن این اصطلاح سِر شده. برای پشتیبانی از تولید ایرانی و تولیدکننده ایرانی فقط نباید حرف زد، بلکه باید عمل کرد. هرکسی در هر نقطه ای که هست باید جایگاه و خلاقیت ویژه ای برای عرضه کالای ایرانی داشته باشد. به اصطلاح خودمانی تر اگر هر کسی با کالای ایرانی پُز بدهد، اتفاق جالبی در کشور می افتد.»
تیم جام جم تصمیم گرفت در فضای روزنامه، سایت و فضای مجازی، جایگاه ثابت و مناسبی را برای عرضه تولیدات تولیدکننده های ایرانی با محتوا و ظاهر متفاوت و جذاب در نظر بگیرد و فقط به چشم یک تبلیغ معمولی به آن نگاه نکند.
در روزنامه روزی ۲ صفحه به تبلیغ کالاهای ایرانی اختصاص داده شد و قرار شد هر کار تولید داخلی که ۵۰ نفر تا ۹۰۰ نفر را مشغول به کار کرده مورد حمایت قرار بگیرد.
با تمام مشکلاتی که از یک هفته پس از شروع طرح مثل شهادت حاج قاسم، سقوط هواپیمای اوکراینی، انتخابات مجلس و موارد دیگر که فضای رسانه ها را به سمت و سوی دیگر کشاند، پیش آمد باز هم این طرح توانست از بین ۲۸۰ شرکتی که ثبت نام کرده بودند، ۱۲۹ شرکت را به شکل مفصل تبلیغ کند.
طرح نشان ایرانی ۱، در تهران، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی بیشترین استقبال را داشت و از لحاظ موضوعی و کالا هم محصولات صنعتی، محصولات غذایی و آرایشی بهداشتی بیشتر آگهی شد.
تزریق روح امید به جامعه با تبدیل پاندمی کارمندی به کارآفرینی
بعد از نشان ایرانی ۱، بنا شد تا در طرحی جدید علاوه بر هدف هایی که در طرح قبل بود، به صورت ویژه به تبلیغ کالای مخترعین و شرکتهای دانش بنیان پرداخته شود؛ شرکت هایی که فعالیتشان سبب خروج ارز از کشور می شد.
خیلی از شرکتهای ایرانی که حائز رتبه بالا هستند، به علت عِرقی که به کشور و مردم شان دارند، ایستادند و با وجود تمام مشکلات موجود در کشور دست از فعالیت برنداشتند که باید حمایت می شدند.
در آئین اختتامیه طرح نشان ایرانی ۲ که امروز (یکشنبه ۲۸ شهریور) برگزار شد، مهدی صفاری نیا رئیس پارک فناوری پردیس می گوید: «طرح نشان ایرانی ۲ سبب امید آفرینی شد و سرمایه ها به حوزه دانش بنیان هدایت و جذب شد. چند هزار نخبه هم از خارج به کشور برگشتند.»
در این مراسم که دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم حاضر شد، از علت حضورش در مراسم اظهار داشت: «سه دلیل مهم برای حضور در این نشست داشتم؛ نخستین دلیل اهمیت حوزه نشریات مکتوب بود که روزنامه جام جم با دو دهه فعالیت بعنوان یکی از مجموعه های پرارزش نظام در این راه پیشگام است. شرکتهای دانش بنیان هم از علل دیگر بنده بود؛ به راستی که شرکتهای دانش بنیان، ادبیات جدیدی را در حوزه اقتصادی وارد کردند و سبب گسترش اقتصادی شده، با اینکه توقع در این دوره تاسیس ۴۰۰۰۰ شرکت دانش بنیان بود و ۶۰۰۰ شرکت تاسیس شده، اما با عنایت به شرایطی که وجود داشت، همین تعداد هم خوب است. دلیل سوم هم ابتکار خوبی بود که میان رسانه های پیشرو و شرکتهای دانش بنیان انجام شد.»
اسماعیلی از ادامه دار این گونه طرح ها استقبال می کند: «امیدوارم در مسیری قرار بگیریم که پاندمی کارمندی به کارآفرینی تبدیل شود؛ با اینکه زمان بر است ولی غیر ممکن نیست. در این دوره شاهد خالی بودن ۶۰ تا ۷۰ درصد صندلی های دانشگاه ها هستیم که به علت عدم پیوند دانش و کار است، اگر کارآفرینی فراگیر شود باردیگر روح امید به جامعه برمی گردد.
شعار دولت مردمی سپردن کار و امور به دست مردم است که محقق شدن این کلام ملزم شکوفایی فعالیت هایی مثل شرکتهای دانش بنیان است.»
آئین اختتامیه به معنای آخر راه نیست
با این که در طرح نشان ایرانی ۲، درخواست ۴۲۴ شرکت دانش بنیان تایید شد و تعداد ۱۲۰۰۰ بازدید از سایت انجام شد و آئین اختتامیه هم با حضور مسئولین و خبرنگاران برگزار شد، اما این به این مفهوم نیست که پشتیبانی از کالای ایرانی و تولیدکننده ایرانی به پایان رسیده و با عنایت به فرمایشات رهبری و استناد به این که چند سالی است شعار سال را با موضوعات اقتصادی اعلام می کنند، وظیفه تمام رسانه ها حمایت پایدار از تولیدکنندگان داخلی با تبلیغات خلاقانه و جذاب است تا هم به لحاظ اقتصادی در کشور رشد داشته باشیم هم به لحاظ سبک زندگی ایرانی.
منبع: متخصص فلز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب