گزارش متخصص فلز؛
قبضه بازار با پوشاک داخلی منقش به برند خارجی
به گزارش متخصص فلز باآنکه پوشاک خارجی به وفور در بازار وجود دارد اما طبق اعلام مسئولان، اغلب این محصولات تولیدات داخلی هستند که منقش به مارک و برچسب برند خارجی شده اند تا با تعداد و قیمت بالاتری فرش بروند.
به گزارش متخصص فلز به نقل از مهر، «برندمداری خارجی» چالشی است که در ایران بنا به دلایلی همچون نامرغوب بودن برخی از کالاهای ساخت داخل، پایین بودن تکنولوژی ساخت نسبت به موارد مشابه خارجی، عدم فرهنگ سازی، عدم تبلیغات مناسب، ناهماهنگی قیمت و قدرت خرید مردم و … اپیدمی شده است؛ به شکلی که در سطح جامعه اینطور القا شده که جنس ایرانی بی کیفیت و جنس خارجی باکیفیت است.
مردم از بازار کالاهای برقی و لوازم خانگی که شرکت های داخلی توانسته اند با کوشش به تولیدات نسبتاً باکیفیتی دست یابند تا بازار محصولات خوراکی و پوشاک به دنبال تولیدات خارجی می گردند.
نکته عجیب آنکه این فرهنگ خارجی پسندی به قدری در فرهنگ جامعه ایرانی رسوخ کرده که تولیدکنندگان ایرانی طبق یک رسوم قدیمی کالاهای تولیدی خودرا با برند خارجی می فروشند. طبق اظهارات متولیان حوزه پوشاک عمده کالاهای خارجی در بازار، در حقیقت کالای ایرانی هستند که برند خارجی دارند و تولیدکننده اهتمام دارد از این طریق محصولات خودرا در تعداد و قیمت مناسب به فروش برساند.
این در حالیست که واردات پوشاک طی ۳ سال قبل ممنوع بوده و طبق اعلام ستاد مبارزه با قاچاق، قاچاق این محصول نیز افت کرده است؛ بدین سبب اغلب پوشاک خارجی در بازار یا محصول ایرانی با برند خارجی و یا محصول تقلبی خارجی هستند.
تولید داخلی با برند خارجی
در همین رابطه مصطفی پورکاظم شایسته، معاون حقوقی و امور مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: متاسفانه به دلیلهای مختلفی همچون عدم فرهنگ سازی و پایین بودن کیفیت از گذشته مرسوم بوده که تولیدکننده ایرانی کالای تولید خودرا با برند خارجی به بازار عرضه نماید.
وی اضافه کرد: مدتی پیش به ما اطلاع دادند که یک فروشگاه بزرگ در تهران محصولات برند آدیداس را می فروشد، وقتی به آن فروشگاه مراجعه کردیم، تولیدکننده گفت وقتی محصول را با برند خودمان عرضه می کنم کسی از من نمی خرد؛ اما زمانی که برند آدیداس را نصب می کنم مشتریان زیادی به فروشگاه می آیند و محصولات را می خرند.
شایسته اظهار داشت: قاچاق پوشاک در سال ۹۶ بیش از ۲ میلیارد دلار بود که این رقم در سال ۹۹ به ۵۰۰ میلیون دلار رسید؛ بدین جهت اغلب پوشاک خارجی در بازار پوشاک داخلی هستند که برند خارجی دارند.
معاون حقوقی و امور مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره کرد: در بازار به وفور مارک و برچسب برند خارجی وجود دارد و قابل دسترس است. به آسانی این برچسب ها را می خرند و روی کالا می چسبانند.
نمونه ای از مارک ها و برچسب های برند خارجی که در بازار به فروش می رسد
وی در مورد این که نمی توان مانند سیگار یا موبایل از روشی مشابه رجیستری برای ساماندهی صنعت پوشاک استفاده کرد، اضافه کرد: در کشور ما ۷۰ درصد کالاهای پوشاک در کارگاه های زیرپله ای و بصورت بی هویت تولید می شوند، بدین سبب نمی توان از این روش ها بهره برد.
معاون حقوقی و امور مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: هم اکنون هیچ کالای پوشاک قاچاقی از طرف سازمان اموال تملیکی به بازار بر نمی گردد و مقرر شده که کالای پوشاک امحا شود.
تولیدکننده داخلی اعتماد به نفس برندسازی را ندارد
همچنین روح الله مرادلو، رییس اتحادیه پیراهن دوزان کرج اظهار داشت: خیلی از پوشاکی که هم اکنون بعنوان پوشاک خارجی فروخته می شود تولید داخل است؛ مشکل این است که تولیدکنندگان ما هنوز اعتماد به نفس کافی برای برند سازی و تبلیغات مناسب برای معرفی تولیدات باکیفیت خود ندارند.
وی افزود: اغلب تولیدکنندگان ایرانی که موفق به برندسازی نشده اند، تولیدات خودرا به بازاری ها می فروشند و آنها هم چون با ذائقه مردم آشنا هستند، با دوخت مارک و برچسب برندهای خارجی، پوشاک داخلی را بعنوان برند خارجی به فروش می رسانند. متاسفانه فرهنگ سازی درستی درباب تولیدات ایرانی نشده و مردم فکر می کنند هر برند خارجی از نمونه ایرانی کیفیت بهتری دارد که این نگرش نیاز به اصلاح دارد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب