علت اصلی خرابی راه ها بودجه اندک نگهداری آنهاست

علت اصلی خرابی راه ها بودجه اندک نگهداری آنهاست

به گزارش متخصص فلز دبیر انجمن شرکتهای راهسازی اظهار داشت: بودجه اختصاص یافته به نگهداری راه ها در کشور ما کمتر از یک درصد ارزش راههاست در صورتی که در دنیا حداقل ۴ درصد ارزش راه ها به نگهداری آنها اختصاص می یابد.


به گزارش متخصص فلز به نقل از صدا و سیما، علی آزاد اشاره به این که ارزش راه های کشور حداقل پانصد هزار میلیارد تومان برآورد می شود اظهار داشت: علت اصلی کیفیت پایین بعضی از راه های کشور، تخصیص اندک بودجه نگهداری است، چون هزینه نگهداری این سرمایه ملی بسیار بالاست، اما در کشور ما حتی یک درصد از این ارزش هم برای نگهداری آن صرف نمی گردد و بنابراین، طبیعی است که راه ها دارای نواقصی باشند. وی میزان زیرساخت های کشور را از نظر راه و جاده، راه آهن، فرودگاه، راه های درون شهری و مترو معادل کشورهای توسعه یافته دانست و اظهار داشت: قبل از انقلاب اسلامی، طراحی زیرساخت ها بر عهده مشاوران خارجی و اجرای آن بر عهده شرکتهای داخلی بود، اما بعد از انقلاب اسلامی که مشاوران خارجی از کشور رفتند، جامعه فنی مهندسی کشورمان توان طراحی و اجرای این زیرساخت ها را ایجاد کرد و الان این توان در سطح بسیار عالی در کشور ما وجود دارد. دبیر انجمن شرکتهای راهسازی ایران اضافه کرد: در زمینه صادرات خدمات فنی مهندسی به دیگر کشورها ظرفیت بالایی در کشور وجود دارد و حتی این خدمات را در گذشته به کشورهایی، چون هند، آفریقای جنوبی و کشورهای آمریکای جنوبی هم صادر می کردیم، اما آنچه مورد نیاز ماست، بخشی از ماشین آلات جدید راهسازی است، چون در مواردی به ماشین آلات جدید نیاز داریم. دبیر انجمن شرکتهای راهسازی همینطور راه را نخستین زیرساخت توسعه همه جانبه کشور دانست و اظهار داشت: راه ها در همه دنیا مشکلاتی دارند و، چون راه سرمایه ملی است، باید برای نگهداری و حفاظت آن هزینه شود، اما به دلایلی و همچون تحریم ها، بودجه مناسبی برای نگهداری راه ها تخصیص نمی یابد. آزاد همینطور با اشاره به اینکه برای انجام طرح های زیرساختی و توسعه آنها باید هم کیفیت، هم قیمت و هم زمان اجرا بهینه باشد اظهار داشت: به دلیل نبود امکان تخصیص بودجه لازم به پروژه های عمرانی، تعداد این پروژه ها در کشور افزایش پیدا کرده است و در نتیجه، امکان تخصیص بودجه در زمان شروع قراردادها اصلاً میسر نیست و پروژه هایی که مقرر است دو ساله تمام شوند زمان اجرای آنها به بالای ۱۲ و ۱۳ سال می رسد که خود این عامل، سبب خرابی و کیفیت پایین پروژه ها هم می شود ازاین رو دولت باید با عنایت به توانمندی های مالی خود، پروژه ها را تعریف کند و به عبارت دیگر وقتی پول لازم را نداریم چرا باید در کشور پروژه های عمرانی زیادی ایجاد شود. وی ادامه داد: امروز با ۸۰ هزار پروژه نیمه تمام سطح استانی و ۶ هزار پروژه نیمه تمام سطح ملی روبرو می باشیم. دبیر انجمن شرکتهای راهسازی یکی از علل وجود طرح های نیمه تمام استانی و ملی را دخالت برخی نمایندگان مجلس در تعریف پروژه های عمرانی در حوزه انتخابیه آنها دانست و پیشنهاد کرد: در مورد ساخت پروژه های عمرانی، یک طرح آمایش سرزمینی بعنوان سند ملی داشته باشیم که طرح های جامع دیگر همچون در بخش راه ها و... جزو آن باشند و بر مبنای طرح آمایش سرزمین، طرح های عمرانی دیگر تعریف شود تا از این پس شاهد ایجاد و افتتاح یک شبه پروژه ها و طرح ها نباشیم. آزاد همینطور تخصیص بودجه لازم را در زمان مناسب، یکی از عاملهای مهم در بهبود کیفیت راه ها دانست و اظهار داشت: به صورت مثال در فصل زمستان به جز در شهرهای جنوبی کشور نمی توانیم راهی را آسفالت نماییم و اگر بودجه آسفالت راه های مناطق شمالی کشور در این فصل تخصیص یابد، طبیعی است که کار خراب شده و کیفیت راه پایین می آید.


منبع:

1400/08/21
22:03:25
656
5.0 / 5
تگهای خبر: بودجه , خدمات , دولت , صادرات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
متخصص فلز Metal Pro
متخصص فلز Metal Pro
metalpro.ir - حقوق مادی و معنوی سایت متخصص فلز محفوظ است

متخصص فلز

فلزکار متخصص فلزات
خرید و فروش فلزات مانند آهن و آلومینیوم و مس و روی و متخصصان فلز