در گزارش متخصص فلز مطرح شد؛

شروط خصوصی سازی خودروسازان

شروط خصوصی سازی خودروسازان

به گزارش متخصص فلز یک کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: زیرمجموعه خودروسازان، بیشترین سهام خودروسازان را در اختیار دارند، بنابراین واگذاری آن مهم تر از سهامی است که متعلق به سازمان گسترش است.



به گزارش متخصص فلز به نقل از مهر، چند روز پیش رییس جمهوری در بازدیدی سرزده از یکی از شرکت های خودروسازی، ۸ دستور برای تحول در این صنعت صادر کرد؛ یکی از این دستورات مربوط به «تعیین تکلیف واگذاری مدیریت دولتی شرکت های خودروسازی ایران خودرو و سایپا حداکثر ظرف ۶ ماه آتی به بخش غیر دولتی» بود.
در این رابطه رسول سلیمانی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار نمود: اصلی ترین مساله این است که دولت به این نتیجه رسیده باشد که می خواهد این کار را انجام دهد و در حد شعار نباشد برای اینکه در این صورت می توان موانع و مشکلات در راه را حل کرد.
وی اضافه کرد: اگر دولت اراده واقعی داشته باشد بطور قطع واگذاری مدیریت خودروسازها به بخش غیردولتی عملیاتی می شود وگرنه می توان بهانه های مختلفی برای عدم اجرای این کار را آورد.
زیرمجموعه خودروساز، سهام خودروساز را گرفته است
سلیمانی اظهار داشت: بعنوان نمونه بحثی مطرح می کنند در مورد این که سهام خودروسازها در وثیقه بانک هاست اگر اراده کافی وجود داشته باشد قابل حل است؛ می توانند سهام های دیگری را وثیقه قرار دهند یا منابعی را که از خریدار سهام دریافت می کنند با یک قراردادی وثیقه قرار دهند و سهام را آزاد کنند.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: علاوه بر آن سهام چرخه ای در اختیار زیرمجموعه بنگاه است یعنی زیرمجموعه خودروساز، سهام خودروساز را گرفته است که واگذاری آن از واگذاری سهامی که دست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ای درو) است مهم تر است برای اینکه میزان آن سهام بیشتر است.
وی اضافه کرد: سهامی که از سایپا در اختیار سازمان گسترش قرار دارد ۱۷ درصد است ولی ۴۰ درصد سهام سایپا در اختیار زیرمجموعه خودش است اگر این ۴۰ درصد به شکل بلوکی به بخش خصوصی واگذار شود، این شرکت قابلیت خصوصی سازی دارد. اما بحث مهم این است که دولت واقعاً بخواهد این کار را انجام دهد.
دولت بحث تنظیم گری را تقویت کند
سلیمانی اظهار داشت: از سویی دیگر دولت باید بحث تنظیم گری را تقویت کند برای اینکه شرکت دولتی در برخورد با خریداران و مصرف کنندگان یک سری مسائل را رعایت می کند که شرکت خصوصی شاید رعایت نکند. همین طور در بحث خرید قطعه هم باید مدیریت دقیق و درستی صورت گیرد.
وی درباب دخالت دولت در انتخاب مدیران شرکت های خودروساز، اشاره کرد: اگر خودروسازها بصورت واقعی خصوصی سازی شوند، دیگر مدیران شرکتها با دخالت انتخاب نمی شوند بلکه سهامداران این کار را انجام می دهند.
این کارشناس صنعت خودرو اشاره کرد: باید توجه داشت که خروج دولت از صنعت خودروی کشور، منجر به افزایش راندمان شرکت های خودروساز هم می شود.
وی در مورد تعیین زمان ۶ ماهه برای تعیین تکلیف واگذاری شرکت ها، اظهار نمود: اگر قرار باشد پروسه واگذاری هر دو شرکت بزرگ خودروسازی با هم صورت گیرد، به فرجام رساندن آن سخت می شود اما می توانند زمینه را برای واگذاری یکی از شرکتها در ۶ ماه آتی آماده کنند.


منبع:

1400/12/15
11:04:44
552
5.0 / 5
تگهای خبر: خرید , خودرو , دولت , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
متخصص فلز Metal Pro
متخصص فلز Metal Pro
metalpro.ir - حقوق مادی و معنوی سایت متخصص فلز محفوظ است

متخصص فلز

فلزکار متخصص فلزات
خرید و فروش فلزات مانند آهن و آلومینیوم و مس و روی و متخصصان فلز