آمادگی هواشناسی ایران برای همکاری مشترک با تاجیکستان

آمادگی هواشناسی ایران برای همکاری مشترک با تاجیکستان

متخصص فلز: رئیس سازمان هواشناسی کشور در دیدار عضو کابینه دولت تاجیکستان و برخی از اعضای کمیته دولتی مدیریت زمین و ژئودزی این کشور، از آمادگی هواشناسی ایران برای همکاری مشترک با تاجیکستان آگاهی داد.



به گزارش متخصص فلز به نقل از مهر، سحر تاج بخش مسلمان رییس سازمان هواشناسی در بازدید عضو کابینه دولت تاجیکستان و تعدادی از اعضای کمیته دولتی مدیریت زمین و ژئودزی این کشور از ظرفیت ها و توانمندی های سازمان هواشناسی ایران، اظهار داشت: سازمان هواشناسی ایران ظرفیت ها و توانمندی های قابل توجهی در عرصه های فنی، مهندسی تجهیزات، تولید نرم افزارهای هواشناسی و محصولات کاربردی و آموزش های تخصصی در اختیار دارد که آماده است تا دراین زمینه ها با کشور تاجیکستان همکاری کند.
وی به تشریح وضعیت اقلیم ایران و آسیا در سال ۲۰۲۳ پرداخت و اظهار داشت: شاید با اهمیت ترین موضوعی که امروز مسأله اطلاعات هواشناسی و اقلیم را در دنیا تحت تأثیر قرار داده، مسأله تغییر اقلیم و رخدادهای ناشی از آن است؛ موضعی که اهمیتی زیادی در دنیا دارد. آخرین گزارش سازمان جهانی هواشناسی از وضعیت اقلیم قاره آسیا نشان میدهد که تغییرات قابل توجهی در پارامترهای دما و بارش این قاره رخ داده است.
تاج بخش مسلمان اضافه کرد: بر طبق این گزارش بخش زیادی از ایران، تاجیکستان، افغانستان و.. شاهد افزایش قابل توجه دما نسبت به طولانی مدت بودند. علاوه بر ناهنجاری دمای، میزان تغییرات بارش آسیا نیز قابل توجه بوده است. سطح پوشش برف آسیا نیز در سال قبل تغییرات مهمی داشته است که همچون آن می توان به کاهش سطح پوشش برف در ارتفاعات ایران و خیلی از بخش های منطقه اشاره نمود.
رئیس سازمان هواشناسی کشور اظهار داشت: تغییرات اقلیم برای تاجیکستان به سبب داشتن یخچال های طبیعی، بسیار با اهمیت می باشد چونکه افزایش دمای هوا سبب ذوب شدن یخچال ها و کاهش مساحت آنها می شود. طبق گزارش های بین المللی ۹۶ درصد از مخاطراتی که مردم را تهدید می کند، مربوط به رخدادهای جوی خصوصاً سیل، طوفان، انواع وزش باد، خشکسالی و … است.
وی در بخش دیگری به کوشش های سازمان ملل برای کاهش خطرات ناشی از پدیده های مخرب جوی اشاره نمود و اظهار داشت: سازمان ملل متحد تلاش می کند با بهره گیری از چارچوب سندای، مدیریت بحران های جوی را بهبود دهد. چارچوب سندای از با اهمیت ترین ابزارها برای بهبود مدیریت بحران همچون مدیریت بحران آب و هوایی است که هفت هدف دارد و کشورها تا سال ۲۰۳۰ باید آنها را اجرائی کنند.
تاج بخش مسلمان افزود: یکی از اهداف این چارچوب افزایش دسترسی به سامانه های هشدار سریع چند مخاطره ای برای کاهش ریسک بلایا و دسترسی به اطلاعات جوی است تا جان و مال مردم از خطر مخاطرات جوی حفظ شود. با بهره گیری از مدلهای چند مخاطره ای می توان خطرناک ترین و فراوان ترین رویدادهای مخاطره آمیز را بموقع پیش بینی و برای مدیریت آن چاره اندیشی کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این که سیستم های هشدار تأثیر محور چهار مؤلفه دارد که فقط دو مورد آن مربوط به هواشناسی است، اظهار داشت: لایه های اطلاعاتی مختلفی برای این سیستم ها نیاز است تا بتوان تأثیر پدیده های هواشناسی بر مناطق یا سازه های مختلف را پیش بینی نمود.


منبع:

1403/03/22
15:35:10
212
5.0 / 5
تگهای خبر: ابزار , تخصص , تولید , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
متخصص فلز Metal Pro
متخصص فلز Metal Pro
metalpro.ir - حقوق مادی و معنوی سایت متخصص فلز محفوظ است

متخصص فلز

فلزکار متخصص فلزات