راندمان پایین، واگن های ریلی را به انبارهای متحرک مبدل کرده است

راندمان پایین، واگن های ریلی را به انبارهای متحرک مبدل کرده است

به گزارش متخصص فلز، شاهجویی کارشناس صنعت ریلی اظهار داشت: راندمان واگن های باری ایران نصف کشورهای همسایه است و حدود 30 هزار واگن موجود سالانه تنها یک میلیون تن کیلومتر بار جابه جا می کنند.



محمدجواد شاهجویی کارشناس صنعت ریلی در گزارش متخصص فلز به نقل از مهر ضمن اشاره به معایب قیمت گذاری دستوری بلیت قطار اظهار داشت: در حوزه مسافری، طی سالهای اخیر وضعیت نسبت به گذشته تا حدی بهبود یافته و قیمت بلیت ها واقعی تر شده است.

دوره قبلی مدیریت راه آهن مانع واقعی سازی قیمت بلیت شد


وی اضافه کرد: در دوره مدیریتی قبلی راه آهن، قیمت گذاری بلیت های مسافری برای چندین سال منجمد شده بود که همین مساله سبب شد خیلی از شرکتهای مسافری که با سرمایه خصوصی وارد این حوزه شده بودند، متحمل ضررهای هنگفت شوند و اقتصاد آنها بشدت نحیف شود.
شاهجویی تصریح کرد: هرچند حال شرایط کمی بهتر شده اما همچنان فاصله معناداری تا وضعیت مطلوب وجود دارد. حمل مسافر با شیوه فعلی در کشور اساساً اقتصادی نیست و بدون یارانه ها و سوبسیدهای دولتی امکان ادامه فعالیت ندارد.
وی تاکید کرد: اگر مقرر است یارانه ای اعطا شود، باید به شکل مستقیم به شرکتهای فعال پرداخت گردد و با این حال، تا جایی که کشش قیمتی بازار اجازه می دهد باید این امکان فراهم گردد که شرکت ها بلیت قطار را با قیمت منطقی به فروش برسانند. اگر یارانه ای نیز در این بخش ارائه می شود باید در آخر زنجیره و بشکل هدفمند اختصاص یابد.
این کارشناس صنعت ریلی اضافه کرد: هم اکنون به سبب دستوری بودن نرخ بلیت، راه آهن به جای جبران بخشی از هزینه ها، صرفا در بعضی حوزه ها مانند لوکوموتیو و نیروی کشش از شرکت ها هزینه دریافت نمی نماید. این روند تنها تا حدی می تواند ادامه پیدا کند و در آینده به سبب محدودیت منابع، دولت قادر به پرداخت این سوبسیدها نخواهد بود.
شاهجویی با اشاره به اینکه نگهداری لوکوموتیوها هزینه بالایی دارد، اظهار داشت: از مجموع حدود ۱۵۰ دستگاه لوکوموتیو زیمنس که از سال ۹۴ به بعد وارد کشور شده اند، حال تقریبا نیمی از آنها از مدار بهره برداری خارج شده اند و این روند می تواند در صورت ادامه وضعیت فعلی وخیم تر شود.
وی تاکید کرد: اگر نگهداری اصولی انجام نشود، هزینه ها بیشتر شده و در آینده دولت توان تامین سوبسید لازم را نخواهد داشت، ازاین رو ضروری است بسمت تصمیم گیری منطقی در اقتصاد ریلی و اصلاح مدل پرداخت یارانه حرکت نماییم تا نه راه آهن و نه شرکتهای مسافری متضرر نشوند و با این وجود مصرف کنندگان نیز با فشار جدی مواجه نگردند.
شاهجویی همینطور ضمن اشاره به لزوم اصلاح مدل حمل مسافر ریلی اظهار داشت: باید الگوی استفاده از ریل در قسمت مسافری تغییر کند و از مدل کوپه ای و مسیرهای طولانی بسمت حمل و نقل حومه ای حرکت نماییم و مسیرهای طولانی را به حمل و نقل هوایی بسپاریم.
وی اضافه کرد: بهتر است به جای سرمایه گذاری های پرهزینه جهت راه اندازی قطارهای مسیرهای بلند همچون شیراز - مشهد یا همدان - مشهد، دولت منابع خویش را به توسعه حمل و نقل هوایی اختصاص دهد که با کاهش قیمت بلیت هواپیما و یا پرداخت یارانه در این بخش، ضمن ارتقاء کیفیت خدمات، سرمایه گذاری ها به توسعه حمل و نقل عمومی حومه ای و ریلی معطوف شود.
کارشناس صنعت ریلی ضمن اشاره به وضعیت ناوگان ریلی کشور اظهار داشت: هم اکنون در قسمت باری و مسافری کمبود واگن بشکل جدی احساس نمی گردد. در حوزه باری، بهره وری واگن ها بطور میانگین نصف کشورهای همسایه است و عملا واگن های موجود به شکلی به انبارهای متحرک تبدیل گشته اند.

۳۰ هزار واگن باری کشور سالانه فقط یک میلیون تن کیلومتر بار جابه جا می کنند


شاهجویی اضافه کرد: حال حدود ۳۰ هزار واگن باری در کشور فعال است که این واگن ها به طور متوسط سالانه تنها حدود یک میلیون تن کیلومتر بار جابه جا می کنند، در صورتیکه این شاخص باید حداقل دو میلیون تن کیلومتر در سال باشد. از ظرفیت موجود به درستی استفاده نمی شود و با همین تعداد واگن فعلی میتوان بهره وری را به میزان قابل توجهی افزایش داد، ازاین رو هم اکنون توسعه کمی در این بخش لزوم ندارد.

توسعه ناوگان مسافری در شرایط فعلی توجیه چندانی ندارد


وی اضافه کرد: در حوزه مسافری نیز باتوجه به واگن های موجود و مدل فعلی جابه جایی، توسعه گسترده در مقطع کنونی توجیه چندانی ندارد. چالش اصلی امروز راه آهن، کمبود لوکوموتیو است.
شاهجویی با اشاره به اینکه مهم ترین و گران ترین دارایی شبکه ریلی خطوط آن است، اظهار داشت: از ظرفیت خطوط موجود بشکل مطلوب بهره برداری نمی شود و دلیل اصلی این مسئله کمبود لوکوموتیو است. اگر قرار باشد سرمایه ای وارد شبکه ریلی شود، اولویت اصلی باید تامین و توسعه لوکوموتیو باشد.
این کارشناس صنعت ریلی در انتها تصریح کرد: تا وقتی که پروژه قطارهای کامل و بهره برداری عملیاتی از آنها به شکل جدی پیش نرود، نمی توان انتظار داشت بخش غیردولتی برای سرمایه گذاری در حوزه لوکوموتیو ورود کند.

منبع:

1404/06/28
13:12:22
4
5.0 / 5
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , خدمات , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
متخصص فلز Metal Pro
متخصص فلز Metal Pro
metalpro.ir - حقوق مادی و معنوی سایت متخصص فلز محفوظ است

متخصص فلز

فلزکار متخصص فلزات
خرید و فروش فلزات مانند آهن و آلومینیوم و مس و روی و متخصصان فلز