الگوریتم جدیدی برای حمل بار توسط چند پهپاد خودران
به گزارش متخصص فلز، یک الگوریتم جدید به پهپادهای خودران اجازه می دهد تا اشیاء سنگین را در مناطق چالش برانگیز با کمک هم حمل کنند. این پهپادها با این الگوریتم نه فقط می توانند اجسام سنگین را بلند و حمل کنند، بلکه می توانند جهت گیری آنرا هم کنترل کنند.
به گزارش متخصص فلز به نقل از ایسنا، محققان الگوریتم جدیدی را توسعه داده اند که می تواند به چندین پهپاد کمک نماید که با هم برای کنترل و حمل بارهای سنگین کار کنند.
به نقل از آی ای، این الگوریتم که توسط دانشمندان دانشگاه فنی دلفت(Delft) توسعه داده شده است، می تواند به انجام وظایف در زیرساخت های صعب العبور مانند توربین های بادی دریایی کمک نماید.
باتوجه به آب و هوای اغلب نامساعد، ظرفیت بار محدود و تماس غیرقابل پیشبینی با محیط، عملکرد ایمن و مؤثر پهپادهای فعلی دشوار است و یک پهپاد تنها می تواند بار محدودی را حمل کند.
سیهائو سان(Sihao Sun)، محقق رباتیک دانشگاه فنی دلفت می گوید: یک پهپاد تنها می تواند بار خیلی محدودی را حمل کند. این امر استفاده از پهپادها را برای کارهایی مانند تحویل مصالح ساختمانی سنگین به مناطق دورافتاده، حمل مقدار زیادی محصول در مناطق کوهستانی یا کمک به مأموریت های نجات دشوار می کند.
تیم دانشگاه فنی «دلفت» فاش کرد که با سیستم جدید خود که در آن چندین پهپاد بوسیله کابل به یک محموله متصل می شوند و درنتیجه بارهای خیلی سنگین تری را حمل می کنند، بر این محدودیت ها غلبه کرده اند.
پهپادها با تنظیم موقعیت های خود در لحظه، نه تنها می توانند اجسام سنگین را بلند کرده و حمل کنند، بلکه می توانند جهت گیری آنرا نیز کنترل کنند که برای قرارگیری دقیق در محیط های پیچیده بسیار اهمیت دارد.
«سان» می گوید: چالش واقعی، هماهنگی است. وقتی پهپادها از نظر فیزیکی به هم متصل هستند، باید به یکدیگر و به اختلالات خارجی مانند حرکات ناگهانی محموله در حرکات سریع پاسخ دهند. الگوریتم های کنترل سنتی برای این کار خیلی کند و سفت و سخت هستند.
سازگاری الگوریتم جدید با محموله های متغیر
این تیم تحقیقاتی همین طور ادعا کرد که الگوریتم جدیدش سریع، منعطف و قوی است. این الگوریتم با محموله های متغیر سازگار می شود و نیروهای خارجی را بدون احتیاج به سنسور روی خود محموله جبران می کند که یک مزیت مهم در سناریوهای دنیای واقعی است.
آنها همین طور اشاره کردند که الگوریتم های کنترل موجود برای سیستم های چندباره فقط عملیات با سرعت و شتاب کم را ممکن می کنند.
این مطالعه که در مجله Science Robotics انتشار یافته است، چاره ای برای افزایش قابل توجه چابکی سیستم های چندباراستفاده معلق با کابل عرضه می کند. پژوهشگران می گویند ما برعکس راهکارهای سنتی، یک چارچوب مبتنی بر مسیر را معرفی می نماییم که مسئله برنامه ریزی حرکت کینودینامیکی کل بار را بصورت آنلاین حل می کند و اثرات اتصال پویا و محدودیت های بین کوادروتورها و بار را درنظر می گیرد.
پژوهشگران این مطالعه گفتند: مسیر برنامه ریزی شده بعنوان مرجعی به روش عقب نشینی افقی در اختیار کوادروتورها قرار می گیرد و ازطریق یک کنترل کننده داخلی که تنش کابل را مشاهده و جبران می کند، ردیابی می شود. آزمایش های دنیای واقعی نشان داده است که چارچوب ما می تواند حداقل هشت برابر شتاب بیشتری نسبت به روش های پیشرفته برای دنبال کردن مسیرهای چابک به دست آورد.
این سیستم هم اکنون از دوربین های ضبط حرکت خارجی برای آزمایش در محیط داخلی بهره می گیرد و ازاین رو هنوز برای محیط های خارجی مفید نیست. طبق یک بیانیه مطبوعاتی، این تیم تحقیقاتی امیدوار است که این فناوری را برای استقرار در دنیای واقعی در آینده آماده کند و کاربردهای بالقوه ای در جستجو و نجات، کشاورزی و ساخت و ساز از راه دور داشته باشد.
این تیم تحقیقاتی همین طور تاکید کرد که این سیستم تمام آزمایش ها را با موفقیت پشت سر گذاشته است و از آنجائیکه پهپادها خودمختار هستند، فقط باید به آنها یک مقصد داده شود. سپس آنها بطور مستقل حرکت می کنند و موانع و اختلالات موجود در طول مسیر را رد می کنند.
«سان» اظهار داشت: ما کوادروتورهای خودمان را ساختیم و آنها را در یک محیط آزمایشگاهی کنترل شده آزمایش کردیم. ما همزمان از حداکثر چهار پهپاد استفاده کردیم، موانع را اضافه کردیم، باد را با یک پنکه شبیه سازی کردیم و حتی از یک دفعه متحرک مانند توپ بسکتبال برای آزمایش واکنش های دینامیکی استفاده کردیم.
بطور خلاصه وقتی پهپادها از نظر فیزیکی به هم متصل هستند، باید به یکدیگر و به اختلالات خارجی مانند حرکات ناگهانی محموله در حرکات سریع پاسخ دهند. این سیستم حالا از دوربین های ضبط حرکت خارجی برای آزمایش در محیط داخلی بهره می گیرد و از این رو هنوز برای محیط های خارجی مفید نیست. ما همزمان از حداکثر چهار پهپاد استفاده کردیم، موانع را اضافه کردیم، باد را با یک پنکه شبیه سازی کردیم و حتی از یک دفعه متحرک مانند توپ بسکتبال برای آزمایش واکنش های دینامیکی استفاده کردیم.
منبع: metalpro.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب