80 کیلومتر از مسیر راه آهن رشت - آستارا تحویل پیمانکار روسی شد

80 کیلومتر از مسیر راه آهن رشت - آستارا تحویل پیمانکار روسی شد

به گزارش متخصص فلز، طبق آن چه استاندار گیلان اعلام نموده، ۵۰ درصد از مسیر راه آهن رشت - آستارا یعنی حدود ۸۰ کیلومتر از مسیر ۱۶۲ کیلومتری به پیمانکار روسی برای عملیات اجرائی تحویل داده شده است.



به گزارش متخصص فلز به نقل از ایسنا، پروژه راه آهن رشت - آستارا یکی از حلقه های کلیدی اتصال شبکه ریلی ایران به اروپا، روسیه، قفقاز و آسیای میانه است و همین طور حلقه اتصال بخش شمالی کریدور شمال - جنوب به حساب می آید و می تواند جایگاه کشور را در نقشه حمل و نقل جهانی بطور شایان توجهی ارتقا دهد.
بهره برداری از این مسیر ۱۶۲.۵ کیلومتری افزون بر توسعه تجارت بین المللی و افزایش ظرفیت ترانزیت کالا از کشور، ظرفیت گردشگری و حمل و نقل مسافری شمال کشور هم افزایش خواهد یافت.
این پروژه شامل ۹ ایستگاه صومعه سرا، ماسال، رضوانشهر، پره سر، اسالم، لیسار، حویق، لوندویل و آستارا می شود و با بهره برداری از این مسیر ریلی، ظرفیت جابه جایی بار سالانه تا ۱۵ میلیون تن افزایش خواهد یافت که علاوه بر کاهش فشار بر حمل و نقل جاده ای سبب کاهش آلاینده های زیست محیطی هم می شود.
همچنین گفته می شود که این مسیر ریلی شمال–جنوب زمان حمل کالا از هند تا فنلاند را از ۴۵ روز (در مسیر دریایی) به حدود ۲۱ روز می کاهد و باعث صرفه جویی ۵۰ درصدی در زمان و ۳۰ درصدی در هزینه حمل و نقل خواهد شد.
از سوی دیگر تکمیل این مسیر ریلی، مزایایی همچون تسهیل در مبادلات تجاری از مبادی و مقاصد بندر هلسینکی فنلاند، هامبورگ آلمان، باتومی گرجستان با بنادر جنوبی ایران، دهلی هند، کراچی پاکستان و بانکوک تایلند را بدنبال دارد و با افزایش حجم بار ترانزیتی به گسترش زیرساخت های لجستیکی و اقتصادی منطقه گیلان و بطور کل کشور کمک شایانی خواهد شد.
در مهرماه سال جاری در تشریح آخرین وضعیت ساخت این پروژه ملی و بین المللی فرزانه صادق - وزیر راه و شهرسازی - اطلاع داد که حدود ۸۰ کیلومتر از مسیر تملک و تثبیت شده و بالاتر از ۳۰ کیلومتر آن برای ادامه کار به طرف روسی تحویل داده شده است.
صادق همین طور مطرح کرد که این پروژه با حمایت مالی روسیه و بوسیله وام تأمین شده است، ظرف سه سال آینده تکمیل خواهد شد و اتصال ریلی ایران به روسیه و آذربایجان را راحت می کند.
وزیر راه با تأکید بر ضرورت تضمین پایداری انتقال بار میان سه کشور همسایه و کاهش حداکثری موانع تردد، پیشنهاد کرد طی سه ماه آینده، برنامه اقدام برای رسیدن به هدف ۱۵ میلیون تن ترانزیت توسط سه کشور ایران، روسیه و آذربایجان تهیه شود و سند آن نشست آتی سران سه کشور به امضاء برسد.
رئیس مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی هم قبل تر آگاهی داده بود که تملک اراضی مسیر راه آهن رشت_آستارا تا انتهای سال به پایان می رسد و انتظار می رود که عملیات راه اندازی از سال آینده اجرائی شود.
به تازگی اما هادی حق شناس - استاندار گیلان - از آزادسازی و تحویل ۵۰ درصد از مسیر راه آهن رشت - آستارا به پیمانکار روسی اطلاع داد و گفته است که پروژه رشت - آستارا به عنوان بخش کلیدی کریدور شمال- جنوب با پیشرفت قابل توجهی همراه بوده است.
وی در تشریح این خبر همین طور گفته که از حدود ۱۶۰ کیلومتر مسیر این طرح، ۸۰ کیلومتر آزادسازی و به پیمانکار روسی تحویل داده شده و ۸۰ کیلومتر باقیمانده هم تا انتهای سال آماده واگذاری خواهد شد.
استاندارد گیلان همین طور عنوان کرده است این مسیر اهمیت بالای ی در افزایش ترانزیت کالا میان ایران و روسیه و کشورهای قفقاز دارد و با تکمیل آن، ارتباط ریلی مستقیم ایران با بنادر دریای خزر برقرار خواهد شد.
به اجمال، گفته می شود که این مسیر ریلی شمال–جنوب زمان حمل کالا از هند تا فنلاند را از ۴۵ روز (در مسیر دریایی) به حدود ۲۱ روز کاهش می دهد و موجب صرفه جویی ۵۰ درصدی در زمان و ۳۰ درصدی در هزینه حمل و نقل خواهد شد. وزیر راه با تاکید بر ضرورت تضمین پایداری انتقال بار میان سه کشور همسایه و کاهش حداکثری موانع عبور، پیشنهاد کرد طی سه ماه آینده، برنامه اقدام برای رسیدن به هدف ۱۵ میلیون تن ترانزیت توسط سه کشور ایران، روسیه و آذربایجان تهیه شود و سند آن نشست آینده سران سه کشور به امضاء برسد.

منبع:

1404/08/19
09:43:31
10
5.0 / 5
تگهای خبر: اقتصاد , تجارت , كالا , كشور
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
متخصص فلز Metal Pro
متخصص فلز Metal Pro
metalpro.ir - حقوق مادی و معنوی سایت متخصص فلز محفوظ است

متخصص فلز

فلزکار متخصص فلزات
خرید و فروش فلزات مانند آهن و آلومینیوم و مس و روی و متخصصان فلز