مشارکت شرکت های حمل و نقلی در ایمنی سفرها
متخصص فلز: به قول معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با آغاز به کار اولین مرکزد تخصیصی تست تصادف خودرو، ایران به جمع 11 کشور دارای امکان تست تصادف پیوست و از این پس ایمنی خودرو ها و میزان ریسک هر مدل برای مصرف کنندگان مشخص خواهد شد؛ همینطور مقرر است شرکتهای حمل و نقل در مانیتورینگ سفر راننده مشارکت کنند تا ایمنی سفر تنها به مهارت راننده محدود نباشد.
به گزارش متخصص فلز به نقل از ایسنا، مهران قربانی با اعلان اینکه هر تصادفی که در کشور اتفاق می افتد تک عاملی نیست و عوامل مختلفی در آن حضور دارند، اظهار داشت: در بالاتر از ۹۰ درصد حوادثی که اتفاق می افتد آغاز حادثه به علت اشتباه انسانی است و می تواند خطای غیرعمدی همچون خواب آلودگی و خستگی و عامدانه مانند سرعت های زیاد یا سبقت های نا به جا باشد. در آن ۱۰ درصد مابقی هم عواملی مثل راه و خودرو به عنوان عوامل تکمیل کننده پس از خطای انسانی قرار می گیرند.
وی اضافه کرد: به میزان منابع مالی که در اختیار باشد سطح کیفی راه های کشور را میتوان بالا برد ولی تمام تلاش جامعه راهسازی کشور، مهندسین مشاور، پیمانکاران و همکاران در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده اینست که با استفاده از منابع موجود سطح ایمنی راه ها را ارتقا بدهند.
صاحب برنامه عملیاتی بهبود ایمنی راه ها شدیم
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اعلان اینکه در دو سه سال گذشته رویکرد به شکلی است که چشم انداز ایمنی راه های کشور درخشان خواهد بود، اظهار داشت: واقعیت اینست که ما در دو دهه گذشته تابحال هیچ برنامه عملیاتی برای بهبود ایمنی مصوب ملی نداشتیم. در قانون برنامه هفتم پیشرفت یک ماده مناسبی لحاظ شده بود که حتما باید برنامه عملیاتی تهیه و اعتبارات و متناسب با آن پرداخت گردد. از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور از اردیبهشت سال ۱۴۰۴ با ابلاغی که ریاست جمهوری داشتند صاحب برنامه عملیاتی بهبود ایمنی راه ها شدیم. یعنی تکلیف سازمان راهداری حمل و نقل جاده ای برای ۵ سال آینده دقیقاً سال به سال مشخص است. همینطور استاندارد، جمعیت هلال احمر، اورژانس و حتی مراکزی که کار فرهنگسازی انجام می دهند نیز تکالیف مشخصی دارند. اگر منابع مالی آن به آن میزانی که مورد نیاز است تامین گردد با این نقشه راه کار پیش خواهد رفت.
وی اضافه کرد: هفته ی پیش شورایعالی هماهنگی و ایمنی حمل و نقل با ریاست معاون اول رئیس دولت انجام شد که هفت مصوبه داشتند. یکی از این مصوبات به ارتقاء ایمنی در رابطه با ناوگان حمل و نقل عمومی مربوط بود که در چارچوب کمیسیون ایمنی راه های کشور بسته ای از اقدامات بهبود ایمنی اتوبوسرانی کشور را تهیه کرده بود و در شورا مطرح و تأکید بر اجرای آن شد. در این بسته مواردی مثل موضوع نوسازی ناوگان و حمایت ها و مشوق های مالی و همینطور مشارکت خود شرکت های حمل و نقلی نیز لحاظ شده بود.
مشارکت شرکت های حمل و نقلی در ایمنی سفرها
قربانی افزود: این مشارکت به این معنا که دیگر فقط قائل به این نباشیم که ایمنی سفر اتوبوسی به راننده مربوط است بلکه شرکت حمل و نقل نیز باید در مانیتورینگ سفر راننده مشارکت کند. موضوعات دیگر نیز ارتقاء وضعیت کنترل های فنی پیش از سفر و بسته های آموزشی است. همانطور که وقتی هواپیما سوار می شوید اطلاع رسانی های لازم صورت می گیرد پس از این قرار شد در اتوبوس ها پیش از سفر چند دقیقه نکات ایمنی و حق و حقوق راننده و مسافر نسبت به یکدیگر شرح داده شود که اگر راننده در طول مسیر اقداماتی کرد که مسافران تشخیص دادند باید تذکر دهند تذکرات لازم صورت گیرد.
وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد، اظهار داشت: شاخص کشته به ۱۰۰ هزار نفر را با چند کشور مقایسه کردیم و عدد معناداری در این که بگوییم سطح خودرو ها یا ایمنی راه های ما در مقایسه با آن کشورها نازل است، وجود نداشت. به بیان دیگر شاخص کشته به ۱۰۰ هزار نفر در کشور ما به عدد ۲۴_۲۵ نفر رسیده است در حالیکه در برخی از کشورها شاخص کشته به ۱۰۰ هزار نفرشان عدد ۳_ ۴ است. حال سوال مطرح می شود که آیا سطح راه و خودروهایمان ۷ تا ۸ برابر سطحش نازل تر است؟ جواب اینست که این طور نیست بلکه علت به رفتار ما باز می گردد.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان نمود: در بررسی کشورهای دیگر به موضوع "رانندگی با ذهن خود آگاه" رسیدیم که مهارت های هشت گانه ای بوده و اگر این مهارت ها به رانندگان منتقل شود سطح ریسک پذیری در خلال سفر کاسته می شود. این مورد در کنار موضوع همراه سفر ایمن نیازمند بسته هایی است که باید اجرائی شود.
خودروها و راه ها ستاره بندی می شوند
وی ضمن اشاره به ستاره بندی خودرو ها نیز اظهار داشت: مجموعاً ۱۱ کشور در جهان امکان این را دارند که خودرو ها را ستاره بندی کنند یعنی تست های برخورد را انجام دهند. هفته ی پیش این مرکز با حضور معاون اول رئیس دولت راه اندازی شد و پس از این می توانیم خودرو ها را ستاره بندی نماییم وقتی خودرو ستاره بندی شده باشد هر کس تکلیفش روشن است و باید ریسک پذیری و دقت نیز بر طبق آن مشخص شود. همینطور سازمان راهداری از سال قبل ستاره بندی راه ها خصوصاً راه های شریانی را انجام داده و مشخص کرده که راه ها چندستاره هستند.
بیمه رانندگان درحال پیگیری است
اکبری همینطور در مورد بیمه تامین اجتماعی رانندگان نیز اظهار داشت: یکی از مطالباتی بود که رانندگان مطرح کرده بودند و یکی از دغدغه ها اینست که باید تفاوتی بین راننده هایی که تمام وقت کار می کنند و رانندگانی که نسبت به آنها یک سوم یا یک چهارم عملکرد دارند وجود داشته باشد. چند دغدغه مطرح شده و جلسه ای با حضور مقام عالی وزارت اجرا شد. حدود ۴۵ نفر از صنوف و حمل و نقل جاده ای در آن جلسه حاضر شدند. این مساله عنوان شد و قرار بر این شد که ظرف یک دوره دو هفته ای با جلساتی که در سازمان راهداری برگزار می گردد این دغدغه های رانندگان و نمایندگانشان در صنوف مطرح و جمع بندی شود و یک پیشنهاد اصلاحی برای لایحه ای که در مجلس است ارسال شود چون احتمال دارد بزودی لایحه در مراحل تصویب قرار گیرد.
به گفته وی امیدواریم دغدغه ها لحاظ شود و مجموعه ای که آن جا مصوب می شود سبب رضایتمندی تمام و کمال رانندگان را فراهم آورد. پیگیر این مورد هستیم.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در آخر اظهار داشت: در برنامه هفتم قرار بر این بود که سال ۱۴۰۳ به عدد ۱۶ میلیون تن ترانزیت برسیم. خوشبختانه پارسال ترانزیت به عدد ۱۶ میلیون تن تحقق پیدا کرد و حتی فراتر از آن نیز رفتیم و به عدد ۲۰ میلیون تن رسیدیم، این یک موفقیتی بود که به دست آمد و نشان داده است موضوع ترانزیت در کشور جدی گرفته است. همینطور با نقشه راه توسعه ترانزیت یعنی سند ملی ترانزیت و آیین نامه مشوق ها و حمایت های افزایش رقابت پذیری که ابلاغ گردیده چشم انداز بهتری در این بخش خواهیم داشت.
منبع: متخصص فلز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب