مهمترین عوامل اثرگذار بر قیمت نفت كدامند؟

مهمترین عوامل اثرگذار بر قیمت نفت كدامند؟

متخصص فلز: بعد از اقدام رییس جمهور آمریكا در خروج از برجام، گمانه زنی ها درباره اینكه چه اتفاقی برای بازار نفت روی خواهد داد، ادامه دارد.


به گزارش متخصص فلز به نقل از ایسنا، قیمت بنزین در آمریكا بعد از اعلام تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته ای بین المللی با ایران، جهش یافت اما این تنها رویداد اثرگذار بر بازارهای نفت نیست.

اكثر تحلیلگران قیمت نفت برنت یا وست تگزاس اینترمدیت را دنبال می كنند. برنت به نفت تولید شده در بعضی از میادین نفتی در دریای شمال واقع در شمال اروپا اشاره دارد و بعنوان مبنای بین المللی برای قیمتهای نفت مورد استفاده قرار می گیرد. وست تگزاس اینترمدیت نوعی نفت خام سبك تولید آمریكا است و بعنوان مبنای داخلی برای قیمتهای نفت آمریكا مورد استفاده قرار می گیرد.

قیمتهای نفت تحت تاثیر سه عامل عمده شامل عرضه، تقاضا و مسائل ژئوپلیتیكی قرار دارند.

عرضه

عرضه به میزان نفتی كه موجود است، برمی گردد. عرضه معمولا از جانب كشورهایی تعیین می گردد كه عضو اوپك هستند. اما اكنون آمریكا به مدد رونق تولید میادین شیل این كشور، نقش پررنگتری در عرضه ایفا می كند. ازاین رو اگر كشورهای تولیدكننده بزرگ، نفت زیادی تولید كنند میزان عرضه بالا خواهد رفت. بعنوان نمونه در سال ۲۰۱۴ عربستان سعودی تصمیم گرفت تولیدش را كاهش ندهد و به تولید در سطح بالا ادامه داد.

به گفته تامار اسنر، مدیر انرژی ارشد در شركت "نزدك كورپوریت سولوشنز"، همزمان تولید بسیار بالایی از جانب آمریكا و سایر تولیدكنندگان در جهان وجود داشت.

قیمت نفت با تولید بسیار بیشتر از میزان نفتی كه جهان مصرف می كرد، به شدت ریزش كرد. اوپك تا حدی زیادی عامل سقوط آزاد قیمتها شناخته شد زیرا حاضر نشد تولیدش را محدود كند. اما اوپك اعلام نمود تولیدكنندگان شیل آمریكا به علت تولید بیش از اندازه مقصر هستند و باید آنها ابتدا تولیدشان را كاهش دهند.

اعضای عرب اوپك در سال ۱۹۷۳ آمریكا را به تلافی حمایتش از رژیم صهیونیستی در جریان جنگ "یوم كیپور" تحریم كردند. بعد از این تحریم، عرضه نفت در آمریكا به شدت كم شد در حالیكه تقاضا بالا بود و این امر، قیمتهای نفت را به حدی رساند كه پمپ بنزینها آغاز به سهمیه بندی بنزین كردند.

تقاضا

تقاضا از جانب دیگر با میزان نیازی كه برای مصرف نفت وجود دارد، مشخص می گردد. این نیاز اغلب برای مواردی مانند گرمایش، برق و حمل و نقل است. هر چه منطقه ای رشد اقتصادی بیشتری داشته باشد، تقاضای بیشتری برای نفت وجود خواهد داشت.

رشد اقتصادهای سراسر جهان از زمان بحران مالی بهبود یافته و به حدی قوت پیدا كرده كه مردم انرژی بیشتری مصرف می كنند.

سپس این پرسش وجود دارد كه بازار چگونه به انرژی تجدیدپذیر واكنش نشان داده است. با این حال انرژیهای تجدیدپذیر در صورتی جای هیدروكربنها را خواهند گرفت كه از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشند.

مسائل ژئوپلیتیك

از آنجا كه عرضه از جانب كشورهای تولیدكننده بزرگ نفت تعیین می شود، تنش در یكی از این كشورها مشكلات عمده ای را تولید خواهد نمود. ازاین رو اگر جنگ یا منازعه ای در یك منطقه تولیدكننده نفت روی دهد، ذخایر نفت ممكن است تهدید شوند و این مسئله بر قیمت نفت تاثیر خواهد گذاشت.

به گفته اسنر، مسائل ژئوپلیتیكی همواره یك عامل اثرگذار بر قیمت نفت بوده اند به خصوص زمانی كه وضعیت در خاورمیانه یا سایر مناطق نفت خیز ملتهب می شود، معمولا قیمت نفت سیر صعودی پیدا می كند بعنوان نمونه، در سال ۲۰۰۳ قیمتهای نفت بعد از تهاجم آمریكا به عراق صعود كرد. كشورهای خاورمیانه ای نفت زیادی تولید می كنند و در صورت بی ثباتی در این منطقه، هیچ كس مطمئن نیست چه اتفاقی برای عرضه روی خواهد داد.





1397/02/28
15:13:34
4549
5.0 / 5
تگهای خبر: اقتصاد , اوپك , بازار , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
متخصص فلز Metal Pro
متخصص فلز Metal Pro
metalpro.ir - حقوق مادی و معنوی سایت متخصص فلز محفوظ است

متخصص فلز

فلزکار متخصص فلزات