مهر گزارش می دهد؛
مماشات در امحای كالای قاچاق، آفتی كه ریشه تولید ملی را می خشكاند
متخصص فلز: سالهاست قاچاق تولید ملی، اشتغال و سلامت مردم را تهدید می كند و در یك دهه اخیر، با بالارفتن سود قاچاق و ریسك اندك برای قاچاقچیان، صرفه این امر مذموم بیشتر و حجم آن گسترده تر شده است.
به گزارش متخصص فلز به نقل از مهر، سال ها است كه بحث قاچاق تولید ملی، اشتغال و سلامت مردم را تهدید می كند كه در نزدیك به یك دهه گذشته با عنایت به بالارفتن سود قاچاق و ریسك و خطر اندك برای قاچاقچیان، صرفه این امر مذموم بیشتر و میزان حجم و ارزش آن افزایش فراوانی یافته است. به دلیل جزیره ای و سنتی عمل كردن دستگاه های متولی مبارزه با قاچاق، باوجود تلاش های صورت گرفته به قول مسئولان در خوشبینانه ترین حالات هم میزان كشفیات قاچاق و پرونده های به سرانجام رسیده بسیار اندك است كه حتی همین كشفیات اندك هم حجم عظیمی را فراگرفته است كه انبارهای سازمان اموال تملیكی لبریز شده و برای انبار كردن كالاهای قاچاق مكشوفه از هلال احمر و ارتش هم كمك گرفتند. بخشی از حجیم شدن اموال مكشوفه قاچاق مربوط به اطاله دادرسی پرونده ها در تعزیرات و قوه قضاییه و بخش دیگری به بی برنامگی و رویاپردازی برخی مسئولین باز می گردد كه در رویای بازصادرات این محصولات هستند. حجم عظیم كالاهای مشكوفه قاچاق كه در مكان های مناسب نگهداری نشده و هزینه نگهداری آن هم زیاد است و فروش بعضی از این محصولات در داخل كشور و ضربه به تولید داخلی منجر به موضع گیری رهبر انقلاب شد؛ ایشان در سال ۹۵ در بیاناتی فرمودند: «در مبحث قاچاق، بنده به مسئولین گفته ام كه آقاجان! وقتی شما آن باند قاچاقچی را پیدا می كنید و آن جنس كلان قاچاق را كه چند هزار تُن وزن آن است، وارد كشور می كنید، این جنس را جلوی چشم همه آتش بزنید؛ ضربه بزنید به قاچاقچی، به جنس دارای مشابه داخلی.» بعد از این فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی شاهد شكل گیری موجی از اظهارنظر مسئولان بود كه عنوان می كردند كالاهای قاچاق را نابود و امحاء می نماییم اما با گذشت اندك زمانی، مسئولین با عرضه توجیه های متعدد، عنوان كردند كه بدنبال بازصادرات كالاهای قاچاق هستند كه در این خصوص هم رهبر انقلاب فرمودند: «مبارزه ی جدّی با قاچاق -همین مسئله ی انهدام [كالای قاچاق]- بسیار مهم است؛ البتّه برخی از مرتبطین با این مسائل، به ما گفتند كه برخی از این اقلام را می گردد بازصادر كرد، [یعنی] برگرداند و صادر كرد؛ خیلی خب، این را حرفی ندارم، یعنی من این را الان اعلام می كنم. اینكه ما گفتیم حتماً منهدم كنند جنس را، جنس قاچاق را، این شامل آن قاچاق های جزئی و شامل این كوله برها و مانند اینها نیست؛ ما باندهای قاچاق و كارهای بزرگ [را می گوییم]، اینهایی كه بازار كشور را تحت تأثیر قرار می دهد.» ولی همچنان تلاش جدی برای امحاء كالاهای قاچاق یا بازصادرات این كالاها دیده نمی گردد. باآنكه گاهی خبرهایی از امحای برخی محموله های قاچاق شنیده می گردد اما به نظر می آید این امحاء بسیار محدود و غیراثرگذار بر فرایند قاچاق است. همچون اقلامی كه امحای آنها می توانست قاطعیت مسئولان را در امر برخورد با قاچاق به قاچاقچیان اثبات كند، امحای خودروهای گرانقیمت همچون پورشه بود كه مدتها افكار عمومی درگیر آن بود و در نهایت هم با مماشات مسئولان، امحای آنها منتفی و سیاست بازصادرات در مورد آنها در پیش گرفته شد. امحای كالای قاچاق، علاوه بر اینكه اثر روانی زیادی بر قاچاقچیان دارد، از چند زاویه دیگر هم یك لزوم به نظر می آید. كالاهایی كه باید امحا شوند به گزارش متخصص فلز به نقل از مهر، دو گروه از كالاهای قاچاق وجود دارند كه امحاء آنها ضروری می باشد، نخستین دسته این كالاها شامل محصولات سلامت محور(دارو، مواد غذا، لوازم آرایشی و بهداشتی، مكمل ها و...)، منسوجات و پوشاك، اسباب بازی ها و فرآورده های پلاستیكی، برخی لوازم آشپزخانه، ظروف شیشه ای و كریستال، سیگار، تلفن های همراه می گردد. این محصولات بنا به دلایلی همچون نامشخص بودن سلامت و اصالت مواد اولیه این كالاها، نامشخص بودن شیوه تولید این كالاها، نامشخص بودن شیوه نگهداری این كالاها، نامشخص بودن شیوه حمل و نقل این كالا، نامشخص بودن نو یا كاركرده بودن این كالاها، نامشخص بودن اصل یا تقلبی بودن این كالاها و احتمال آلوده بودن این كالاها به عوامل بیوتروریسم باید امحا شوند. زیرا علاوه بر نابودی تولید و اقتصاد كشور، تهدید جدی برای امنیت ملی و سلامت مردم هستند كه می توانند سبب مرگ و یا بروز بیماری های مختلف شوند كه عفونت، بیماری های پوستی، سرطان و نازایی مشهورترین عوارض استفاده از محصولات قاچاق هستند. در شرایطی فعلی هم به دلیل مشكلات نگهداری این محصولات سلامت محور این محصولات در انبارها فاسد می شوند و حتی اگر فاسد هم نمی شدند طرح بازصادرات این كالاها به علت مخاطرات انسانی به دور از انسانیت است. در كنار بازصادرات گهگاه بعضی از مسئولان از توزیع كالاهای قاچاق مكشوفه در مناطق محروم و یا در بین مردم مصیبت زده سایر كشورها سخن می رانند كه این عمل هم به علل ذكر شده غیرانسانی و غیرقابل قبول است. دومین دسته از این كالاها كه باید حتما امحاء شوند و همه مسئولان و كارشناسان بر آن اتفاق نظر دارند كالاهای ممنوعه مثل مشروبات الكلی، موادمخدر، كالاهای ضد اخلاقی و ضدفرهنگی و... است. اما و اگرهای فروش یا بازصادرات كالای قاچاق به گزارش متخصص فلز به نقل از مهر، بخشی از اموال كشف شده قاچاق مانند لوازم خانگی، لوازم صوتی تصویری، ماشین های اداری، تجهیزات كامپیوتری، خودروها و... قابلیت فروش یا بازصادرات دارند. طی سال های گذشته سازمان اموال تملیكی در اقدامی اشتباه بخشی از این اموال را در داخل می فروخت و بدین سان اموالی كه معمولا خریداری جز خود قاچاقچی آن كالا نداشت، توسط همان قاچاقچی خریداری می شد و برای قاچاقچی به صرفه بود كه قاچاق كالا را انجام دهد و در صورت كشف قاچاق با احتمال بسیار پایین جریمه اندكی بدهد و این به معنای ضربه مجدد به تولیدداخلی برای سود اندك دولت از فروش كالاهای قاچاق و تبعات و آثار آن است. در این مدل قاچاق معمولا كالا به صورت قطعه ای به كشور قاچاق می شد و بعنوان نمونه در یخچال از یك مسیر، موتور یخچال از مسیر دیگر، بدنه یخچال از مسیر دیگر وارد كشور و در كشور مونتاژ می شد. حال اگر این كالاها كشف می شد، قطعات جداگانه برای چه كسی جز قاچاقچی قابل استفاده بود؟ بعد از فرمان مقام معظم رهبری در خصوص آتش زدن كالاهای قاچاق عده ای به جای عمل به فرامین ایشان بحث بازصادرات را مطرح نمودند كه تا حدودی قابل قبول بود ولی باید پرسید چگونه جنس قاچاق باید بازصادرات می شد؟ بنا به دلایلی همچون صدمه دیدن كالا یا بسته بندی كالا حین حمل و نقل، صدمه دیدن در محل های نگهداری، نداشتن گارانتی معتبر، نامشخص بودن اصل یا تقلبی بودن كالا و نامشخص بودن میزان اصالت و سلامت قطعات امكان بازصادرات اغلب این كالاها وجود ندارد. نكته بعدی در بازصادرات كالاهای قاچاق این مطلب است كه اگر واقعا توان بازصادارت كالاهای قاچاق وجود دارد چرا به جای كالای قاچاق بی كیفیت و صدمه دیده، كالاهای سالم و اصیل تولید داخلی را صادر نكنیم؟ و باز به نظر می آید برای آسیب زدن به روحیه قاچاقچی ها و این پیش زمینه ذهنی كه در صورت كشف كالای قاچاق به هیچ عنوان دسترسی مجدد به آن نخواهند داشت بهترین رفتار با این نوع كالاها آتش زدن آنها در برابر چشم عموم برای دلسردی قاچاقچی و مفسدین و دلگرمی تولیدكننده و حامیان اقتصاد سالم باشد. در صورت اصرار بر بازصادرات كالا هم باید با استفاده از بورس و به صورت شفاف این اتفاق بیفتد تا خریدار و میزان خرید و نحوه و مسیر صادرات شفاف باشد و مجدد فرد قاچاقچی كالا را خریداری و به در داخل كشور توزیع نكند. بخشی از كالاهای قاچاق در این حوزه هم كالاهای حساس یا استراتژیك هستند كه به هیچ عنوان مشابه داخلی ندارند و كشور نیازمند به آنها است كه در صورت نداشتن مخاطرات امنیتی و سلامتی حتما باید این كالاها هم در بورس عرضه شوند تا مانند بحث صادرات توسط قاچاقچی ها با كمترین هزینه ها خریداری نشود و مجدد تكرار می نماییم كه باید به هیچ عنوان مشابه داخلی نداشته باشد. كالاهای قاچاقی كه نباید به هیچ عنوان امحاء شوند بر طبق این گزارش، بخشی از كالاهای قاچاق مكشوفه به هیچ عنوان نباید نابود شوند زیرا این كالاها دارای ارزش بالا هستند و از طرفی مشكلات كالاهای قبلی مثل ضربه به تولید ایرانی و یا خطرات سلامتی و امنیتی را ندارند. همچون این كالاها میراث فرهنگی، طلا و جواهرات، سوخت و... را می توان نام برد. نتیجه گیری كلی و معقول این است كه فروش یا بازصادرات كالاهای قاچاق با فرآیندهای زیاد و پیچیده، شاید سود اندكی برای دولت داشته باشد ولی نابودی این كالاها جزء موارد خاص مطمئنا تبعات اجتماعی، سلامتی، امنیتی و فرهنگی بیشتری خواهد داشت كه مجموع این تبعات به شكوفایی بیشتر اقتصاد و رونق تولید و اشتغال خواهد انجامید. انگیزه های قاچاق كالا باید از بین برود علیرضا خیری كارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینكه در بحث كالای قاچاق دو بحث وجود دارد یكی انگیزه های قاچاق كالا و دیگری نحوه برخورد با این كالاها، تصریح كرد: متاسفانه بخش قابل توجهی از واردات ما به صورت قاچاق وارد می گردد و این در شرایطی است كه آما رسمی هم از میزان كالاهای قاچاق وجود ندارد. وی اضافه كرد: اما به صورت كلی آنچه كه مشخص است سهم قابل توجه و قابل تاملی از واردات ما به كالاهای قاچاق اختصاص دارد. خیری با اشاره به دلایل قاچاق كالا در كشور، اظهار داشت: یكی از دلایل بحث سازوكارهای اداری و سیستم گمرك ما است كه یك نظام بروكراسی سنگین و زیادی را به وجود آورده است. این مساله انگیزه واردكنندگان را برای واردات كالا از مبادی غیررسمی افزایش داده است. وی ادامه داد: هم اكنون در دنیا میانگین ساعت اداری كه صرف واردات می گردد حدود ۳۰ ساعت است اما طبق آمار متوسط ساعت اداری برای روند واردات در ایران ۴۸۵ ساعت است. این مساله نشان داده است فرایند واردات رسمی در كشور بروكراتیك و زمان گیر است. این كارشناس اقتصادی مبحث دیگر بحث قیمت ارز است، اظهار داشت: معمولا هیچ گاه نرخ ارز در ایران واقعی نبوده است. این مساله باعث می گردد واردكنندگان غیررسمی كالاها را به قیمتی ارزان تر از قیمت تولیدات داخل وارد و به هرج و مرج در بازار دامن بزنند. خیری خاطرنشان كرد: درواقع زمانی كه توان تولید كالایی در داخل وجود دارد، واردكنندگان غیر رسمی با ارز ارزان قیمت اقدام به قاچاق همان كالا می كنند كه این مساله نتیجه ای جز اختلال در بازار ندارد. او همینطور عامل دیگر قاچاق كالا را میزان تعرفه های واردات عنوان نمود و اظهار داشت: هر میزان كه تعرفه واردات كالا بالا باشد به همان میزان انگیزه افراد برای دور زدن قانون و قاچاق كالا افزایش می یابد. خیری اضافه كرد: قاچاقیان با واردات كالا از مبادی غیر رسمی هم این تعرفه را پرداخت نمی كنند و هم حاشیه سود خویش را بالا می برند. این كارشناس اقتصادی ادامه داد: اگر بتوانیم در بلندمدت به سمتی حركت نماییم كه نرخ ارز منطقی شود و قیمت تعرفه پایین بیاید بطور قطع انگیزه قاچاق در كشور هم كاسته می شود. فرآیند برخورد با كالای قاچاق باید سریع و شفاف باشد ایشان در ادامه با اشاره به نحوه برخورد با كالای قاچاق تصریح كرد: برای برخورد با كالای قاچاق ما باید به صورت یك قاعده عمل نماییم، به گونه ای كه واردكننده و قاچاقچی بداند به هر ترتیبی با كالای قاچاق طبق این قاعده برخورد خواهد شد. خیری خاطرنشان كرد: بعنوان مثال اگر قرار باشد كالاهای قاچاق معدوم شوند پروسه معدوم كردن باید به قدری شفاف باشد كه دیگر متولیان طبق «صلاحدید» خود بهانه ای برای عدم برخورد با كالای قاچاق نداشته باشند. این كارشناس اقتصادی اظهار داشت: پروسه برخورد با كالای قاچاق باید به گونه ای باشد كه اگر قاعده بر معدوم سازی است در واقعیت هم این اتفاق رخ دهد نه اینكه كالا را به سازمان های مختلف تحویل دهیم و بعد سخن از معدوم سازی به میان آوریم. وی اضافه كرد: از سویی دیگر فرآیند معدوم سازی نباید طولانی باشد زیرا در این صورت بطور قطع فضا برای «لابی» كردن فراهم می گردد و هر چقدر هم بر مساله معدوم سازی تاكید شود درواقعیت نمی تواند تاثیری داشته باشد. خیری ادامه داد: قاطعیت در معدوم كردن كالای قاچاق باید به نحوی باشد كه متولی امر نتواند با استناد به تبصره و ماده از آن سر باز نزند بلكه طبق قاعده مشخص باید این عمل صورت گیرد تا انگیزه قاچاقچی از بین برود. وی خاطرنشان كرد: درواقع فرآیند برخورد با كالای قاچاق در قالب معدوم سازی باید «شفاف»، «سریع» و «مشخص» باشد. در این صورت فضا برای برخورد با تمامی افراد دخیل در امر قاچاق حتی صاحبان قدرت و نفوذ هم فراهم می گردد. بر مبنای انچه گفته شد، به نظر می آید چنانچه مسئولین حقیقتا دغدغه حل مشكلات مردم اعم از ورشكستگی، بیكاری، فقر، طلاق، اعتیاد، صدمه های اجتماعی و فرهنگی و... را دارند، بهترین و موثرترین و سریعترین چاره، اجرای بی كم و كاست قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز است كه باید اجرای آن را ازدستگاههای مرتبط مطالبه كرده و اهمال كاران و سنگ اندازان اجرای این قانون مهم را كه خائن به امنیت و سرنوشت كشور هستند، بركنار و محاكمه كنند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب