مسرور:

رقم بدهی خارجی ایران نگران كننده نیست

رقم بدهی خارجی ایران نگران كننده نیست

متخصص فلز: یك كارشناس اقتصادی با بیان این كه میزان بدهی و وام خارجی ایران رقمی معادل حدود ۱۰ میلیارد دلار است، اظهار داشت: این میزان بدهی به حدی نیست كه كشور را دچار مشكل كند و تحت تاثیر بحران اقتصادی دنیا نگران كننده باشد.



رضا مسرور در گفت وگو با ایسنا در مورد بدهی خارجی كشورها و ارتباط آن با بحران جدی اقتصادی كه دنیا را فرا گرفته است، اظهار نمود: پس از جنگ جهانی اول آمریكایی ها ۱۱ بار با بحران اقتصادی روبرو شدند و ارزش سهام و املاك شان بالا رفت و مجددا با خالی شدن حباب ها در جهت متعادل كردن اقتصاد خود گام برداشتند و این بحران اقتصادی هم طی سال های اخیر به دیگر كشورها همچون كشورهای اروپایی منتقل شده است.

وی اضافه كرد: كشورهایی كه دارای بدهی و وام خارجی بالایی هستند بیشتر تحت تاثیر بحران اقتصادی قرار می گیرند. در عین حال باید توجه داشته باشیم كه اگر وام های خارجی دریافت شده توسط كشورها در حوزه زیرساخت مورد استفاده قرار گیرد، بهبود وضعیت اقتصادی را به دنبال خواهد داشت. هر چند كه این بدهی ها در نهایت باید پرداخت گردد، اما بستر لازم را برای توسعه كشورهایی كه هزینه مربوطه را به ایجاد زیر ساخت ها اختصاص داده اند رقم خواهد زد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی با اشاره به این كه ایران دارای كمترین میزان بدهی و وام خارجی است، خاطرنشان كرد: میزان بدهی و وام خارجی ایران حدودا رقمی معادل حدود ۱۰ میلیارد دلار است كه حدود چهار درصد از تولید ناخالص داخلی را تشكیل می دهد. این در شرایطی است كه بخش اعظم بدهی خارجی كشورها نسبت به تولید ناخالص داخلی بیش از ۱۰۰ درصد است و زمانی كه بحران اقتصادی در دنیا شكل گیرد، كشورهایی كه بدهی خارجی و وام بیشتری دریافت كرده اند، بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند و شرایط اقتصادی آن ها با چالش های مختلفی روبرو می گردد.

مسرور با اشاره به این كه آمریكا با رقمی معادل ۲۱ تریلیون دلار (۲۱ هزار میلیارد دلار) بدهی خارجی، مقروض ترین كشور دنیا است، اظهار داشت: این میزان بدهی طبق گزارش انتشار یافته در سال ۲۰۱۷ میلادی است، اما با عنایت به این كه چاپ دلار توسط آمریكایی ها صورت می گیرد وضعیت آنها متفاوت از دیگر كشورها است.

وی با اشاره به این كه با بحران اقتصادی پیش آمده در دنیا هر كشوری باید بدهی خارجی خویش را پرداخت كند، تصریح كرد: به صورت مثال همسایگان ایران بیش از ۴۵۰ میلیارد دلار بدهی خارجی دارند كه این رقم در نهایت باید پرداخت گردد و زمانی كه بحران اقتصادی در دنیا شكل می گیرد، آنها باید این وام خارجی را پرداخت كنند كه با عنایت به وضعیت اقتصادی موجود دنیا بیش از سایر كشورها تحت فشار قرار می گیرند.

این كارشناس اقتصادی در پایان، تصریح كرد: ایران در بخش بدهی خارجی نگرانی ندارد و میزان رقم وام های دریافت شده به میزانی نیست كه تحت تاثیر بحران اقتصادی دنیا، كشورمان را با مشكل مواجه كند.

گفتنی است، میزان بدهی خارجی ایران به اندازه سه ماه هزینه های كل كشور است.




1397/06/23
19:30:02
5541
5.0 / 5
تگهای خبر: اقتصاد , تولید , سازمان , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
متخصص فلز Metal Pro
متخصص فلز Metal Pro
metalpro.ir - حقوق مادی و معنوی سایت متخصص فلز محفوظ است

متخصص فلز

فلزکار متخصص فلزات