رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان اعلام كرد:

كمك تركیه برای تولید گردوی مقاوم به سرمازدگی در اردبیل

كمك تركیه برای تولید گردوی مقاوم به سرمازدگی در اردبیل

به گزارش متخصص فلز رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان اردبیل به سرمازدگی محصول گردو و كوشش برای تولید گونه مقاوم برای معرفی به باغداران اشاره نمود و اظهار داشت: تحقیقات خوبی را با كشور تركیه آغاز كردیم تا با معرفی ۱۷ گونه نهال و گل بتوانیم خیال كشاورزان را از بابت سرمازدگی و دغدغه های مربوط به تولید محصول گردو آسوده نماییم.


خلیل نیكشاد در گفتگو با خبرنگار ایسنا اظهار نمود: ما تابحال موفق شدیم برای ۶۷ هزار هكتار از اراضی استان اردبیل نقشه كاداستر تهیه نماییم كه از این لحاظ جز استان های شاخص و ممتاز كشور محسوب می شویم.

وی به توسعه و تجهیز ناوگان مكانیزه استان، اشاره و تصریح كرد: هم اكنون ضریب مكانیزاسیون در استان ۱.۶ اسب بخار است كه ما از این لحاظ جز سه تا چهار استان ممتاز كشور محسوب می شویم به صورتی كه سال قبل بیشتر از ۴۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان پرداخت گردید.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان اردبیل اظهار داشت: در ۸ سال اخیر برای نخستین بار موفق شدیم ۱۰۰ درصد این منابع را جذب نماییم به صورتی كه با پرداخت تسهیلات در این عرصه كشاورزان موفق شدند ۱۶۰۰ دستگاه ماشین آلات و ادوات را خریداری كنند.

نیكشاد به فعالیت های این سازمان در حوزه اشتغال هم اشاره نمود و اضافه كرد: ثبت اشتغال از راه سامانه و با كد ملی انجام می شود به صورتی كه به صورت دقیق پارسال موفق شدیم برای ۵۰۱۸ نفر در حوزه كشاورزی و زیر بخش های آن ایجاد اشتغال نماییم. از محل تسهیلات اشتغال روستایی هم كه ۴۵ درصد متعلق به بخش كشاورزی بود ۹۰ میلیارد تومان جذب كردیم تا با ثبت اطلاعات دریافت كنندگان تسهیلات بتوانیم اشتغال آنها را رصد نماییم.

رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان اردبیل در مورد فعالیت های انجام شده در حوزه صنایع تبدیلی و تكمیلی هم خاطرنشان كرد: در دنیا ۵۵ درصد تولیدات زراعی و باغی به سمت صنایع تبدیلی سوق پیدا می كند كه در همین راستا ما سال قبل ۱۴۲ مورد مجوز تأسیس واحدها و صنایع تبدیلی و تكمیلی را صادر كردیم. با فعالیت این صنایع ۱۳۰ هزار تن جذب مواد خام انجام شده تا چرخه تولید این محصولات تقویت شود.

وی از اصلاح نژاد در حوزه دام و طیور، تلقیح مصنوعی دام های سبك و سنگین، ورود گاومیش و بز و همینطور فعالیت های به زراعی و حوزه تحقیقات و آموزش با هدف افزایش تولیدات اطلاع داد و اظهار نمود: با هدف صرفه جویی در مصرف آب سامانه های نوین آبیاری در حال توسعه است به صورتی كه سال قبل یك هزار و ۳۰۰ هكتار عملیات آبیاری تحت فشار به همراه ۴۵۰ هكتار آبیاری مدرن در دشت پیله سحران انجام شده است.
وی افزود: در مجموع بیشتر از یك هزار و ۲۹۰ هكتار از اراضی استان به همراه یك هزار و ۵۰۰ هكتار آبیاری مدرن در دشت اردبیل در حال انجام می باشد كه با احتساب پروژه های در حال اجرا ما نه تنها از استان های دیگر عقب نیستیم بلكه در این عرصه پیشتاز هم به حساب می آییم.

رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان اردبیل تصریح كرد: در مركز تحقیقات مغان، سامیان و همینطور آراللوی اردبیل با تولید بذور مقاوم تلاش ما بر این است تا كشت بهاره را به سمت كشت پاییزه با آبیاری كمتر سوق دهیم كه در كشت محصولات متنوع نظیر كلزا و چغندر قند به این سمت حركت كردیم.

وی به توزیع ۲۵۹ هزار نهال یارانه دار و توسعه كشت گیاهان دارویی، زعفران، پسته، بادام زمینی و گل سرخ، اشاره و خاطرنشان كرد: استان اردبیل با تولید كلزا، سویا و حبوبات جز استان های شاخص كشور به حساب می آید.

رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان اردبیل از سمپاشی ۲۵ هزار هكتار از اراضی ضد بیماری ها و آفات اطلاع داد و اضافه كرد: با راه اندازی سایت تحقیقاتی خشكه رود نسل چهارم تولید ملكه زنبور عسل در حال انجام می باشد.



1398/02/03
16:29:16
5272
5.0 / 5
تگهای خبر: تولید , دستگاه , سازمان , محصولات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
متخصص فلز Metal Pro
متخصص فلز Metal Pro
metalpro.ir - حقوق مادی و معنوی سایت متخصص فلز محفوظ است

متخصص فلز

فلزکار متخصص فلزات