گزارش متخصص فلز

حواشی رفع مسدودی كارت های سوخت مهاجر

حواشی رفع مسدودی كارت های سوخت مهاجر

متخصص فلز: شركت ملی پخش فرآورده های نفتی در جریان رفع مسدودی كارتهای سوخت مهاجر به زاهدان و چابهار، از كسانی كه كارت سوخت شان در سایر شهرها استفاده شده، غرامت دریافت می كند.


به گزارش متخصص فلز به نقل از مهر، سامانه هوشمند سوخت اولین بار در امتداد اجرای سیاست های هدفمندی یارانه ها با هدف مدیریت مصرف سوخت و همین طور جمع آوری بانك اطلاعاتی به منظور مدیریت و برنامه ریزی در این زمینه در دولت نهم افتتاح شد. آمار در آن زمان حاكی از آن بود كه فعال شدن سامانه منجر به صرفه جویی قابل توجهی در مصرف سوخت شده است. البته در آن دوره بنزین به صورت دو نرخی عرضه می شد. اما با یكسان سازی قیمت بنزین عملاً كارت سوخت بی اثر شد؛ از سویی دیگر با نوسانات نرخ ارز اختلاف قیمت بنزین در داخل كشور با سایر همسایگان به شدت افزایش پیدا كرد. كه این افزایش حاشیه سود، میزان قاچاق سوخت را به شدت افزایش داد. در نتیجه، دولت تدبیر و امید كه روزی استفاده از كارت سوخت را بی اثر و هزینه ساز می دانست، اخیراً بعد از ماه ها تعلل، دست به كار شد و استفاده از این ابزار را باوجود تك نرخی بودن بنزین ضروری اعلام نمود. استفاده از كارت سوخت شخصی در حالی ضروری شده است كه گزارش های مردمی، از وجود چالش های جدی در روند استفاده از این كارت حكایت دارد.غرامت ۳۰۹ هزارتومانی بابت كار نكرده!یكی از شهروندان تهرانی است كه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: خودروی خودرا سال قبل از كارخانه خریداری كردم و تا یك ماه قبل چون نیاز نبود، از كارت سوخت خودرو برای سوخت گیری استفاده نكرده بودم؛ یكماه قبل با عنایت به اطلاع رسانی های انجام شده، تصمیم گرفتم از كارت سوخت خودرو برای زدن بنزین استفاده كنم. وقتی كارت را وارد دستگاه كردم با پیام «شما در فهرست سیاه قرار دارید» مواجه شدم و به ناچار با كارت سوخت جایگاه دار مبادرت به سوختگیری كردم. وی كه خواست نامش در گزارش ذكر نشود، افزود: به دفتر پلیس ۱۰+ بازگشت و متوجه شدم كه كارت سوخت بنده در لیست كارت سوخت های توقیفی قرار گرفته است. آنجا به بنده اعلام گردید كه باید به ساختمان شركت ملی پخش فرآورده های نفتی واقع در تقاطع خیابان سمیه و بهار تهران مراجعه نموده و جریمه پرداخت كنم چونكه با كارت سوخت بنده، قاچاق سوخت انجام شده است. این شهروند تهرانی اظهار داشت: به آدرس اعلام شده بازگشت و با دریافت نوبت در صف طولانی مراجعانی كه شرایطی كم و بیش شبیه به بنده داشتند، به انتظار نشستم. بعد از بررسی اعلام نمودند كه با كارت سوخت بنده در شهر زاهدان ۵۸ لیتر سوخت گیری و قاچاق شده است؛ بدین سبب بنده را مكلف كردند باید برمبنای نرخ بنزین در فوب خلیج فارس (۵ هزار تومان) بهای ۵۸ لیتر سوخت مذكور را پرداخت كنم تا بتوانم كارت سوخت جدید دریافت كنم. یعنی بنده ملكف شدم كه مبلغ ۳۰۹ هزار تومان كه شامل هزینه بنزین و سایر هزینه ها است را پرداخت كنم. وقتی بنده با این ظلم محرز مواجه شدم، اعتراض كردم و اعتراضم موجب شد مبلغ مذكور را به ۵۴ هزار تومان تقلیل دهند و بنده هم این رقم را پرداخت كردم تا كارت سوخت جدید برایم صادر شود.

وی افزود: این بهتان در حالی به بنده وارد شد كه بنده خودروی خودم را از كارخانجات خودروسازی داخلی خریداری نموده بودم و هیچ گاه به زاهدان نرفته ام كه بخواهم با كارت سوختم، بنزین قاچاق كنم. گفتند احتمال دارد كه در جایگاه سوخت، كارت سوختم را برای سوخت گیری در اختیار متصدی پمپ قرار داده ام و متصدی پمپ، چیپ مغناطیسی كارت سوخت بنده را تعویض و از آن سواستفاده كرده است؛ اما نكته این است كه بنده هیچوقت كارت سوختم را به متصدی پمپ بنزین نداده و نمی دهم. گزارش میدانی خبرنگار مهر از دفاتر شركت ملی پخش فرآورده های نفتی واقع در خیابان بهار تهران حاكی می باشد تعداد شهروندانی كه با چنین مشكلی دست و پنجه نرم می كنند كم نیست و نمونه های مشابه دیگری وجود دارد كه افراد به پرداخت ۷۰۰ هزارتومان، ۹۵۰ هزار تومان تا ۴ میلیون تومان غرامت مكلف شده اند.صدور مجدد كارت سوخت بدون اطلاع صاحب خودرویكی دیگر از شهروندان تهرانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اخیراً حین استفاده از كارت سوخت قبل از اینكه رمز مورد نظر را وارد كنم با این پیغام از طرف دستگاه مواجه شدم: كارت سوخت شما در لیست سیاه است. وی افزود: بنده خودروی خودرا حدود ۲ سال قبل و مستقیماً از كارخانه داخلی خریداری كردم و اولین بار بود كه از كارت سوخت ارسالی از طرف پلیس +۱۰ استفاده می كردم و احتمال سواستفاده از كارت سوخت بنده جهت قاچاق صفر بود. شهروند دیگری به خبرنگار مهر اظهار داشت: مشكل مشابهی در این زمینه داشت با مراجعه به پلیس ۱۰+ و پرداخت ۱۰ هزار تومان مجدداً كارت سوخت خودرا دریافت كرد كه بنظر می رسد چنین هزینه مجددی در صورتیكه وی خودروی خودرا از كارخانه دریافت كرده و برای اولین بار از كارت سوخت خود بهره برده است، اجحاف تلقی می شود. یكی دیگر از شهروندان تهرانی كه دو سال قبل خودروی خودرا از كارخانجات داخلی تحویل گرفته بود، اخیراً وقتی برای نخستین بار قصد استفاده از كارت سوخت خودرا داشت با این پیام مواجه شد: «كارت سوخت شما در فهرست سیاه قرار دارد»؛ وی سوژه را با خبرنگار مهر در بین گذاشت و خبرنگار مهر نیز این مورد را به شركت ملی پخش فرآورده های نفتی گزارش داد. این شركت با بررسی نمونه اعلامی خبرنگار مهر، اعلام نمود كه كارت سوخت جدیدی برای وی صادر و تحویل شركت پست شده است. این در شرایطی است كه این شهروند هیچ اقدامی برای رفع مسدودی و دریافت كارت المثنی انجام نداده بود. یعنی روند انسداد كارت سوخت و صدور مجدد آن ناآگاه شخص رخ داده است. بااینكه از سال قبل تا كنون با عنایت به سودآور بودن قاچاق سوخت، برخی بصورت سازمان یافته و بعضی از مردم بصورت موردی مبادرت به خارج كردن سوخت یارانه ای از شبكه رسمی كرده اند و اقدام اخیر برای شناسایی و انسداد كارتهای سوخت مهاجر، اقدام درستی است اما بنظر می رسد به بعضی از شهروندان در این زمینه احجاف می شود.


منبع:

1398/06/12
14:58:34
4403
5.0 / 5
تگهای خبر: ابزار , خرید , خودرو , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
متخصص فلز Metal Pro
متخصص فلز Metal Pro
metalpro.ir - حقوق مادی و معنوی سایت متخصص فلز محفوظ است

متخصص فلز

فلزکار متخصص فلزات