گزینه كاهش بیشتر تولید نفت روی میز تولیدكنندگان اوپك

گزینه كاهش بیشتر تولید نفت روی میز تولیدكنندگان اوپك

به گزارش متخصص فلز دبیركل اوپك همزمان با پیشبینی این گروه از تقاضای جهانی كمتر، اعلام نمود كه كاهش بیشتر تولید نفت یكی از گزینه هایی است كه اوپك و متحدانش در نشست رسمی خود در ماه دسامبر تحت بررسی قرار خواهند داد.



به گزارش متخصص فلز به نقل از ایسنا، اوپك، روسیه و سایر تولیدكنندگان غیراوپك در قالب گروهی معروف به اوپك پلاس با هدف تقویت بازار، از آغاز ژانویه امسال توافقی را برای محدودیت عرضه به میزان ۱.۲ میلیون بشكه در روز به اجرا گذاشتند. این توافق مقرر است تا مارس سال ۲۰۲۰ اجرا شود و این تولیدكنندگان در دیدار رسمی كه روزهای پنجم و ششم دسامبر برگزار می شود، به بررسی سیاست تولید خود خواهند پرداخت.

محمد باركیندو در اظهاراتی به خبرنگاران در لندن اظهار داشت: این كنفرانس تصمیمات مناسب، قوی و مثبتی خواهد گرفت كه ما را در راه ثبات پایدار برای سال ۲۰۲۰ قرار می دهد. وی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال كاهش بیشتر تولید اوپك، اظهار داشت: همه گزینه ها روی میز است.

قیمتهای نفت حتی از اختلالات عرضه كه امسال روی داده اند همچون حملات هوایی سپتامبر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی كه بیشتر از نیمی از تولید نفت این كشور را فلج كرد، نتوانستند حمایت شوند.

نفت برنت حدود ۵۸ دلار در هر بشكه معامله می شود كه پایینتر از سطح ۷۵ دلار در آوریل است. نگرانیها نسبت به كندی رشد اقتصادی و تقاضا برای نفت به علت ابهاماتی همچون بریگزیت و مناقشات تجاری آمریكا و چین، محدودیت عرضه را تحت الشعاع خود قرار داده اند.

در حالی كه اوپك و متحدانش در آخرین دیداری كه در ژوییه داشتند، تصمیم گرفتند محدودیت عرضه خویش را به مدت ۹ ماه دیگر تمدید كنند، دیدار بعدی در وین احیانا چشم انداز بلندت را مد نظر قرار خواهد داد.

دبیركل اوپك اظهار داشت: با نزدیك شدن به دسامبر، ما با آمار واقعی برای سال ۲۰۲۰ روبرو خواهیم شد كه ما را قادر می سازد در توافقات جاری تجدیدنظر نماییم و تصمیمی بگیریم كه كل سال را پوشش دهد.

اوپك در گزارش ماهانه اكتبر خود، نرخ مورد پیشبینی برای رشد اقتصادی جهانی در سال ۲۰۲۰ را به سه درصد در مقایسه با پیشبینی قبلی ۳.۱ درصد كم كرد و اعلام نمود به نظر می آید كه كندی رشد اقتصادی در آمریكا در سال ۲۰۲۰ ادامه پیدا خواهد نمود.

با این حال محمد باركیندو در حاشیه كنفرانس نفت و پول لندن خوش بینتر بود و اظهار نمود آمار مربوط به سال ۲۰۲۰ هنوز مقدماتی هستند و امكان دارد بهتر از حد انتظار شوند.

تقاضای كمتر برای نفت در سال ۲۰۲۰

در برآوردی كه امكان دارد زمینه را برای محدودیت بیشتر عرضه اوپك در سال ۲۰۲۰ فراهم آورد، این گروه در گزارش ماهانه خود پیش بینی نمود تقاضا برای نفت اوپك در سال میلادی آینده به علت عرضه بالاتر از جانب رقیبانی نظیر آمریكا، كاهش پیدا خواهد نمود.

بر اساس گزارش ماهانه اوپك، تقاضای جهانی برای نفت اوپك به ۲۹.۶ میلیون بشكه در روز خواهد رسید كه ۱.۲ میلیون بشكه در روز نسبت به سال ۲۰۱۹ كاهش خواهد داشت. اگر اوپك با نرخ اوت به تولید ادامه دهد، به معنای وجود حدود ۲۰۰ هزار بشكه در روز مازاد عرضه خواهد بود.

همچنین اوپك اعلام نمود در سپتامبر تولید این گروه ۱.۳۲ میلیون بشكه در روز كاهش ماه به ماه داشت و به ۲۸.۴۹ میلیون بشكه در روز رسید كه تا حدود زیادی به علت فلج شدن نیمی از تولید نفت عربستان سعودی به علت حمله هوایی به تاسیسات این كشور بود.

عربستان سعودی اصرار دارد كه تولیدش را به سرعت احیا كرده است اما به اوپك اعلام نموده كه تولیدش در سپتامبر به میزان ۶۶۰ هزار بشكه در روز نسبت به اوت كاهش پیدا كرد و به ۹.۱۳ میلیون بشكه در روز رسید.

منابع ثانویه كه اوپك از آنها برای رصد تولید اعضایش استفاده می نماید، اعلام نمودند تولید عربستان سعودی در ماه میلادی گذشته ۱.۲۸ میلیون بشكه در روز كاهش داشته و به ۸.۵۶ میلیون بشكه در روز رسیده است.

اوپك پیشبینی سال ۲۰۲۰ خود از تقاضای جهانی برای نفت را تغییر نداد و همچنان انتظار دارد تقاضا برای نفت در سال میلادی آینده ۱.۰۸ میلیون بشكه در روز رشد كند.

بر اساس گزارش رویترز، طبق پیشبینی اوپك، عرضه از جانب تولیدكنندگان غیراوپك با نرخ ۲.۲ میلیون بشكه در روز رشد خواهد نمود و این گروه و متحدانش را برای اجتناب از مازاد عرضه بالاتر در سال میلادی آینده تحت فشار بیشتری قرار می دهد.




1398/07/19
23:17:46
4809
5.0 / 5
تگهای خبر: اقتصاد , اوپك , بازار , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
متخصص فلز Metal Pro
متخصص فلز Metal Pro
metalpro.ir - حقوق مادی و معنوی سایت متخصص فلز محفوظ است

متخصص فلز

فلزکار متخصص فلزات