یك كارشناس:

خریدار واقعی حالا حالاها وارد بازار مسكن نمی گردد

خریدار واقعی حالا حالاها وارد بازار مسكن نمی گردد

به گزارش متخصص فلز یک کارشناس بازار مسکن با اعلان اینکه افزایش سقف وام بانکی باتوجه به شرایط فعلی تاثیری در بازار مسکن ایجاد نمی کند اظهار داشت: متقاضیان توان بازپرداخت اقساط وامهای سنگین را ندارند، بانکها هم علاقه ای به افزایش سقف و مدت بازپرداخت نشان نمی دهند؛ در این شرایط عملا متقاضیان واقعی تا مدتها از بازار مسکن دور خواهند بود.


حسن محتشم در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: علت اصلی رکود معاملات و رکود ساخت و ساز، عدم ثبات پول ملی است که وابستگی شدیدی به دلار و درهم دارد. این نابسامانی موجب افزایش قیمت مسکن و پایین آمدن توان خریداران مصرفی شده است. به تبع آن ساخت و ساز نیز افت محسوسی پیدا کرده است.
وی ادامه داد: عدم ثبات ارزش پول ملی سبب شده که سازنده نداند در آینده قیمت تمام شده چقدر درمی آید. اگر دلار روی هر عددی تثبیت شود تکلیف سازنده و تولیدکننده مسکن روشن می شود اما این بلاتکلیفی موجب سردرگمی سازندگان و انبوه سازان برای برنامه ریزی شده است.
عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران با اعلان اینکه تا زمان افزایش توان متقاضیان واقعی، ساخت و ساز در رکود باقی می ماند اظهار داشت: بخش مسکن با پارادوکس روبه رو شده است؛ از یک طرف تقاضا برای مسکن رو به افزایش است و از طرف دیگر با قفل شدگی معاملات مواجهیم.
محتشم اشاره کرد: آنچه موجب افزایش قیمت مسکن شده، تقاضای واقعی نیست؛ برای اینکه افراد فاقد مسکن توانایی کافی برای خرید ندارند. طی سه سال قبل رشد قیمتها از تقاضای سرمایه گذاری نشأت گرفته است. اگر تقاضای واقعی و مصرفی هم به معاملات اضافه شود احیانا در آینده افزایش قیمت بیشتری را شاهد خواهیم بود.
وی با اعلان اینکه از آبان امسال پرداخت وام به خانه اولی ها متوقف شده است اظهار داشت: برای متقاضیان خرید مسکن، تنها راه دریافت وام، خرید اوراق تسهیلات مسکن می باشد که در تهران به هر نفر ۱۰۰ میلیون تومان به اضافه ۴۰ میلیون تومان بابت تعمیرات پرداخت می شود. اگر زوج باشند ۲۴۰ میلیون تومان وام با سود ۱۷.۵ درصد تعلق می گیرد که اقساط آن سنگین می شود. همین طور برای دریافت این مبلغ حدودا باید ۳۵ میلیون تومان اوراق خریداری شود و عملا حدود ۲۰۰ میلیون تومان دست زوجها را می گیرد که عملا باتوجه به قیمت مسکن در تهران می شود ۷.۵ متر خانه با آن خریداری کرد.
این کارشناس بازار مسکن افزایش سقف تسهیلات باتوجه به شرایط فعلی را غیر اجرائی دانست و اظهار داشت: در کشورهای توسعه یافته معمولا ۹۰ درصد مبلغ مسکن از طرف دولت تسهیلات پرداخت می شود اما الان در ایران قابل اجرا نیست. مدت زمان پرداخت تسهیلات باید ۳۰ ساله و نرخ سود آن باید تک رقمی شود. اما می بینیم که بانکها علاقه ای به پرداخت وام مسکن ندارند؛ برای اینکه باتوجه به شرایط تورمی اقتصاد ایران، پرداخت وامهای طولانی مدت برای بانکها به صرفه نیست.
مسکن در تهران متری ۲۶.۹ میلیون تومان
به گزارش متخصص فلز به نقل از ایسنا، آذرماه ۱۳۹۹ متوسط قیمت مسکن شهر تهران برمبنای معاملات ماه مذکور ۲۶ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان در هر متر مربع بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل ۱.۱ درصد کاهش و ۹۸.۹ درصد افزایش دارد. طبق اعلام بانک مرکزی همین طور تعداد معاملات انجام شده در آذرماه سال ۱۳۹۹ حدود ۲.۶ هزار فقره بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۳.۲ درصد کاهش را نشان میدهد. بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آنست که واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۳۹.۱ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند.




منبع:

1399/10/11
18:48:39
1163
0.0 / 5
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تولید , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
متخصص فلز Metal Pro
متخصص فلز Metal Pro
metalpro.ir - حقوق مادی و معنوی سایت متخصص فلز محفوظ است

متخصص فلز

فلزکار متخصص فلزات