مهم ترین خبرهای اقتصادی ایسنا در روز شنبه

مهم ترین خبرهای اقتصادی ایسنا در روز شنبه

متخصص فلز: فرود هواپیماهای جدید برجامی در تهران در شرایطی كه آمریكایی ها تلاش می كنند نتایج توافق برجام را شكست خورده جلوه دهند، مهم ترین خبر اقتصادی امروز ایران بود.


به گزارش متخصص فلز به نقل از ایسنا، بامداد امروز دو فروند هواپیمای ATR در فرودگاه مهرآباد ایران به زمین نشست تا بدین ترتیب تعداد هواپیماهای تحویل شده از جانب این شركت به ایران ایر بعد از برجام به هشت فروند برسد.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در این باره اظهار داشت: ما در سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۲ فروند هواپیمای ATR جدید تحویل خواهیم گرفت تا بدین سان تمام قرارداد واردات ۲۰ فروند هواپیمای كوچك ایران نهایی شود. در كنار آن ما تعدادی هواپیمای پهن پیكر هم وارد خواهیم كرد تا متوسط عمر ناوگان به حدود ۱۵ سال كاهش پیدا كند.
از سوی دیگر، مدیرعامل شركت هواپیمایی ایران ایر هم اعلام نمود كه با ورود این هواپیماها تعداد ناوگان جدیدی كه از ATR به ما رسیده به هشت فروند می رسد و ما انتظار داریم در سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۲ فروند هواپیمای دیگر هم از این شركت به ما تحویل شود. با ورود این دو هواپیمای جدید میانگین سنی هواپیماهای ایران ایر از ۲۱. ۱ به ۲۰. ۲ سال كاسته می شود.
تصمیم جدید برای خودروهای وارداتی
دولت امروز دستورالعمل ساماندهی و مدیریت واردات خودرو را به تمامی دستگاه های مربوطه همچون وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ نمود كه برپایه آن، تعرفه واردات خودروهای سواری با حجم موتور تا ۱۵۰۰ سی سی معادل ۵۵ درصد، واردات خودروهای سواری با حجم موتور ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی سی ۷۵ درصد و تعرفه واردات خودرو با حجم موتور ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی سی برابر با ۹۵ درصد تعیین شده است. همینطور طبق دستورالعمل ساماندهی واردات خودرو، واردات خودروهای سواری با ارزش بیش از ۴۰ هزار دلار ممنوع اعلام شده است.
رشد واردات ۱۳ درصد، رشد صادرات منفی یك درصد
تا بحث واردات داغ است، باید به گزارش امروز مركز آمار ایران اشاره نمود كه بر مبنای آن، رشد اقتصادی شش ماهه ۵. ۶ درصد محاسبه شده است. در جزئیات این رشد، صادرات كالاها و خدمات حدود منفی یك درصد و رشد واردات كالا هم ۱۳. ۱ درصد بوده است. بر مبنای اطلاعاتی كه مركز آمار ارائه كرده است، رشد اقتصادی در شش ماهه نخست سال جاری برابر با ۵. ۶ درصد بوده است. در این گروه رشد فصل بهار ۶. ۲ درصد و رشد فصل تابستان ۵. ۲ درصد بوده است.
یارانه ربطی به درامد ۷۰۰ هزار تومانی ندارد
امروز دولت یك شایعه را هم تكذیب نمود. درحالی كه به تازگی شایعه شده بود درآمد ماهانه كمتر از ۷۰۰ هزار تومان شرط پرداخت یارانه نقدی است، دولت اعلام نمود كه طبق این پیشنهاد اولاً شناسایی گروه های مستحق دریافت یارانه نقدی تكمیل نشده است و بانك های اطلاعاتی در اختیار دولت موظف به تكمیل اطلاعات و تدقیق آنها در سال ۱۳۹۷ خواهند بود. ثانیاً سایر افراد كه نهایتاً در زمره گروه های مشمول دریافت یارانه نقدی قرار نمی گیرند، حق اعتراض و اثبات نیازمند بودن خویش را خواهند داشت. نكته اساسی این است كه تحت این برنامه تنها یارانه نقدی افرادی كه مستحق دریافت یارانه نقدی شناسایی نشده و در فرآیند راست آزمایی هم مشخص شود كه شرایط دریافت یارانه نقدی را ندارند، حذف خواهد شد.
وام ازدواج ۱۵ میلیونی می شود؟
به فاصله حدود دو سال از پیشنهاد پرحاشیه مجلس برای افزایش ۳۰۰ درصدی وام ازدواج بار دیگر در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده طرح افزایش این وام از ۱۰ به ۱۵ میلیون تومان مطرح و حتی در مرحله اول مورد تصویب قرار گرفته است. با این وجود بعید به نظر می رسد با عنایت به منابع قرض الحسنه موجود در بانك ها و روند تامین مالی كه برای وام ۱۰ میلیونی در پیش گرفتند، موافقتی از جانب شبكه بانكی برای این افزایش وجود داشته باشد.



1396/10/09
00:13:00
4737
5.0 / 5
تگهای خبر: اقتصاد , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
متخصص فلز Metal Pro
متخصص فلز Metal Pro
metalpro.ir - حقوق مادی و معنوی سایت متخصص فلز محفوظ است

متخصص فلز

فلزکار متخصص فلزات