در برنامه پایش مطرح شد؛

سناریوهای كنترل مصرف بنزین، نظر مردم درباره نحوه سهمیه بندی

سناریوهای كنترل مصرف بنزین، نظر مردم درباره نحوه سهمیه بندی

متخصص فلز: یك نماینده مجلس با اشاره به قصور دولت در بلااثركردن كارت سوخت و رشد چشمگیر قاچاق طی ماههای گذشته، سناریوهای موجود برای كنترل مصرف و قاچاق را شرح داد.


به گزارش متخصص فلز به نقل از مهر، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مجلس شب گذشته با حضور در برنامه پایش اظهار داشت: مجلس دولت را مكلف كرد تا كارت سوخت را فارغ از قیمت بنزین حفظ كند ولی دولت این كار را نكرد و نتیجه آن این شد كه هم اكنون بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون لیتر بنزین از كشور در حال قاچاق به كشورهای همسایه است، حتی قاچاق بنزین هم اكنون سازمان یافته شده است. وی ادامه داد: هم اكنون سناریوهای مختلفی در مورد كارت سوخت و مصرف بنزین وجود دارد، یكی از سناریوها حفظ وضعیت موجود است كه از مهمترین معایب وضعیت موجود، قاچاق گسترده بنزین و گازوئیل است، البته وضعیت موجود سبب می گردد كه كسانی كه خودروها یا مصرف بیشتری دارند بیشتر از یارانه بنزین بهره مند شوند و اقشاری كه خودرو ندارند یا مصرف كمتری دارند از این یارانه ای كه به بنزین اختصاص داده می شود (یارانه پنهان) بهره مند نگردند. این نماینده مجلس اظهار داشت: چاره دوم هم این است كه بنزین را سهمیه بندی نماییم ولی تفاوت این سهمیه بندی با سهمیه بندی چند سال پیش در این خواهد بود كه سهمیه بنزین نه به خودرو، بلكه به هر شخص ایرانی اختصاص داده شود، مثلا ما اكنون سهمیه یك لیتر در روز برای هر نفر را مد نظر داریم. بررسی های ما نشان داده است از بابت اینگونه سهمیه بندی بنزین سالیانه حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان از جیب كسانی كه مصرف كمتری دارند یا مصرف ندارند، به جیب كسانی كه مصرف بیشتری دارند، می رود. عدم النفع خروج توتال از ایران ۵ هزار میلیارد تومان بود وی در مورد اینكه چرا دولت سهمیه بندی را حذف نمود اظهار داشت: وزیر نفت بیشتر به دنبال واردات بنزین است، دیدگاه ایشان این است كه نمی توان با تولید پالایشگاه یا تبدیل پتروشیمی ها در كشور بنزین تولید كرد و بیشتر دنبال این است كه امثال توتال به كشور وارد شوند كه دیدیم عدم النفع خروج توتالی كه چند بار عهد شكنی كرده بود ۵ هزار میلیارد تومان شد. كارت سوخت مصرف روزانه بنزین را ۱۴ میلیون لیتر كاهش داد میثم پیله فروش كارشناس اقتصادی هم در این برنامه اظهار داشت: قاچاق بنزین در كشور همیشه بوده و دلیل آن هم این است كه قیمت بنزین در كشور ما از قیمت در كشور های همسایه كمتر بوده است. برخی مواقع وقتی احتمال می دهیم كه سیاست افزایش نرخ بنزین تورم زاست سیاست های غیر قیمتی اعمال می نماییم. به صورت مثال در سال ۸۵ روزانه ۷۴ میلیون لیتر بنزین مصرف داشتم. وی اظهار داشت: كارت سوخت كه احیاء شد مصرف بنزین در یك سال ۹ میلیون لیتر كاهش پیدا كرد و این میزان كاهش در سال ۹۰ به ۱۴ میلیون لیتر در روز رسید. این در حالی بود كه میزان خودروهای ما افزایش پیدا كرده بود. همینطور سال ۹۳ ما روزانه صد میلیون لیتر مصرف گازوئیل داشتیم كه در سال ۹۴ با كاهشی ۲۰ میلیون لیتری به ۸۰ میلیون لیتر رسید. این اقتصاددان اضافه كرد: از حذف كارت سوخت دو قشر قاچاقچیان و وارد كنندگان بنزین منتفع شدند، سال ۹۰ دو درصد مصرف بنزین كشور را وارد می كردیم این در شرایطی است كه در سال ۹۵ میزان واردات بنزین ما ۱۶ درصد شد. مكانسیم كارت سوخت فواید زیادی من جمله می شد خودروهایی كه معاینه فنی ندارند و آلودگی تولید می كنند را شناسایی كرد و یا خودروهایی كه مصرف بیشتری دارند را می شد شناسایی كرد. نظر مردم در مورد نحوه سهمیه بندی بنزین در همین ارتباط، بیشتر از ۸۵ درصد از شركت كنندگان در نظرسنجی برنامه پایش شب گذشته اعتقاد داشتند كه در صورت سهمیه بندی بنزین، سهمیه باید به هر ایرانی اختصاص پیدا كند نه به هر خودرو. سوال نظر سنجی این به برنامه به این شرح بود: به نظر شما برای توزیع یارانه بنزین كدام راه مناسب است؟ ۱ – تخصیص یارانه برای هر ایرانی ۲- تخصیص یارانه برای هر خودرو در انتها این نظرسنجی ۸۵.۳۳ درصد از شركت كنندگان با انتخاب گزینه یك اعلام نمودند كه در صورت سهمیه بندی بنزین، یارانه به هر ایرانی اختصاص پیدا كند، همینطور ۱۴.۶۷ درصد از شركت كنندگان اعتقاد داشتند كه سهمیه و یارانه بنزین باید به هر خودرو داده شود.

1397/07/30
13:14:26
4787
5.0 / 5
تگهای خبر: اقتصاد , پتروشیمی , تولید , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
متخصص فلز Metal Pro
متخصص فلز Metal Pro
metalpro.ir - حقوق مادی و معنوی سایت متخصص فلز محفوظ است

متخصص فلز

فلزکار متخصص فلزات