ضرورت سرمایه گذاری در گردشگری محلی

ضرورت سرمایه گذاری در گردشگری محلی

متخصص فلز: هر سال گردشگران بسیاری به نقاط مختلف جهان سفر می کنند که از محل آن میلیونها فرصت شغلی به وجود می آید؛ فرصتی که علاوه بر ارزآوری سبب سرمایه گذاری ها گوناگون در حوزه های اقتصادی می شود. ایران با داشتن جاذبه های گردشگری بسیار یک فرصت طلایی را برای درآمد زایی و رونق اقتصاد محلی در اختیار دارد.



به گزارش متخصص فلز به نقل از ایسنا، امروزه در جهان از اقتصاد گردشگری به عنوان یکی از مظاهر تجلی اقتصاد مردمی و مشارکتی نام برده می شود. اقتصاد گردشگری به آن دسته کارهای اقتصادی اشاره دارد که از صنعت گردشگری نشأت گرفته و شامل درآمدهای ناشی از اقامت، خوراک، حمل و نقل و خرید سوغات و هدایا می شود. گردشگری می تواند به رشد اقتصادی، توسعه زیرساخت ها، افزایش تبادلات فرهنگی و ایجاد اشتغال کمک نماید.

بسیاری از شهرهایی که از جاذبه های گردشگری برخوردار می باشند بسمت ایجاد تعاونی های محلی بومگردی و صنایع دستی رفته و علاوه بر کارآفرینی، به ممر درآمدی برای خانوارها و افراد بومی تبدیل گشته اند.

در این بین شرکتهای خدمات گردشگری و اقامتی در قالب تعاونی بهترین راه مشارکت آحاد جامعه به شمار می روند. استفاده از تعاونی ها سبب کاهش هزینه ها در بازار، افزایش کارایی، بهبود کیفیت محصولات و افزایش پایداری در مقاصد گردشگری می شود.

تشکیل تعاونی ها و اتحادیه های صنایع دستی و گردشگری ضمن اشتغالزایی و معرفی جاذبه های توریستی استانها و آشنایی مردم با فرهنگ و پیشینه و هنرهای کشور راهکار مناسبی برای حفظ و احیای این صنعت اشتغالزا و ارزآور بشمار می رود.

دولت در این راه می تواند با حمایت خود ضمن رفع موانع پیش رو از راه همکاری با بخش های خصوصی و تعاونی بستر توسعه گردشگری در ایران و عرضه و فروش محصولات خانگی و صنایع دستی را فراهم آورد.

عمده تعاونی های گردشگری و صنایع دستی بشکل خانگی و خانوادگی اداره می گردند تا از این راه سود حاصله بین تمام اعضا تقسیم می شود.

به اعتقاد کارشناسان با گسترش و راه اندازی تعاونی های صنایع دستی و گردشگری زمینه ایجاد اشتغال پایدار و جذب سرمایه های کوچک و بزرگ فراهم می شود.

در همین راستا عبدالله بهرامی ـ کارشناس بخش تعاون در گفتگو با ایسنا، از ثبت ۳۰۰ رشته صنایع دستی در کشور آگاهی داد و اظهار داشت: بخش تعاون یکی از ارکان اقتصاد کشور است که می تواند نقش اساسی در توسعه و شکوفایی کشور داشته باشد. هم اکنون صنایع دستی به عنوان جلوه ای اصیل از فرهنگ و هنر و هویت ایرانی در تولید ناخالص داخلی، اشتغال پایدار و توسعه صادرات غیرنفتی اثرگذار بوده است. در عین حال ضروریست توجه بیشتر از پیش به ظرفیتهای موجود در این بخش صورت گیرد.

وی به تنوع آب و هوایی و اقلیمی کشور اشاره کرده و می گوید: بنگاه های تعاونی می توانند به کاهش هزینه های واسطه گری منتج شده و سبب افزایش بهره وری و توسعه بازارهای داخلی و خارجی شوند.

عدم دسترسی به تسهیلات مناسب، عدم پوشش بیمه ای، ضعف در بازاریابی و نبود زیرساخت ضروری جهت فروش همچون مشکلات کنشگران گردشگری و صنایع دستی است.این کارشناس بخش تعاون با این وجود به مشکلاتی که کنشگران تعاون در عرصه گردشگری و صنایع دستی با آن روبه رو هستند اشاره کرده و می گوید: یکی از محدودیت هایی که تعاونی های صنایع دستی و گردشگری دارند نبود منابع مالی و عدم دسترسی به تسهیلات مناسب می باشد. عدم پوشش بیمه ای، ضعف در بازاریابی و فروش و نبود زیرساختهای ضروری جهت توسعه شبکه فروش و عرضه محصولات نیز از موانعی است که کنشگران این بخش با آن مواجهند.

بهرامی اظهار امیدواری کرد با عرضه آموزش های تخصصی و بهبود بسته بندی محصولات، احیای سنت گردشگری و صنایع دستی در کشور محقق شود.

تشکیل تعاونی ها و اتحادیه های صنایع دستی و گردشگری ضمن اشتغالزایی و معرفی جاذبه های توریستی استانها و آشنایی مردم با فرهنگ و پیشینه و هنرهای کشور راهکار مناسبی برای حفظ و احیای این صنعت اشتغالزا و ارزآور بشمار می رود.

دولت در این راه می تواند با حمایت خود ضمن رفع موانع پیش رو از راه همکاری با بخش های خصوصی و تعاونی بستر توسعه گردشگری در ایران و عرضه و فروش محصولات خانگی و صنایع دستی را فراهم آورد.
هم اکنون خیلی از شهرهایی که از جاذبه های گردشگری برخوردار می باشند بسمت ایجاد تعاونی های محلی بومگردی و صنایع دستی رفته و با این کار علاوه بر کارآفرینی، به ممر درآمدی برای خانوارها و افراد بومی تبدیل گشته اند. در این شهرها انواع خوراکی ها، پوشاک و البسه، شیرینی جات و صنایع دستی در قالب سوغات به گردشگران عرضه می شود.
به گزارش متخصص فلز به نقل از ایسنا، کارشناسان اعتقاد دارند که شرکتهای تعاونی گردشگری از خصوصیت های ممتازی برخوردار می باشند که همچون آنها می توان به کاهش هزینه ها و امکان خلق محصولات و عرضه خدمات متنوع برای گردشگران و افراد فعال در این صنعت اشاره نمود. اعضاء تعاونی های گردشگری از راه شبکه سازی و بازاریابی سبب دسترسی بیشتر به بازار فروش شده و کسب و کار خودرا رونق می بخشند.
تشکیل تعاونی های گردشگری و بوم گردی سبب رونق کسب و کارهای محلی در مناطق کم برخوردار می شود و با بهره گیری از پتانسیل بالای تعاونی ها علاوه بر تحول در گردشگری، بستر مناسبی برای ایجاد اشتغال فراگیر با رویکرد تعاونی درحوزه گردشگری و صنایع دستی و مشاغل خانگی به وجود می آید.

خلاصه اینکه به گزارش متخصص فلز به نقل از ایسنا، امروزه در جهان از اقتصاد گردشگری بعنوان یکی از مظاهر تجلی اقتصاد مردمی و مشارکتی نام برده می شود. در همین جهت عبدالله بهرامی ـ کارشناس بخش تعاون در گفتگو با ایسنا، از ثبت ۳۰۰ رشته صنایع دستی در کشور آگاهی داد و عنوان کرد: بخش تعاون یکی از ارکان اقتصاد کشور است که می تواند نقش اساسی در توسعه و شکوفایی کشور داشته باشد. عدم دسترسی به تسهیلات مناسب، عدم پوشش بیمه ای، ضعف در بازاریابی و نبود زیرساخت ضروری جهت فروش همچون مشکلات کنشگران گردشگری و صنایع دستی است. این کارشناس بخش تعاون با این وجود به مشکلاتی که کنشگران تعاون در حوزه گردشگری و صنایع دستی با آن روبه رو هستند اشاره کرده و می گوید: یکی از محدودیت هایی که تعاونی های صنایع دستی و گردشگری دارند نبود منابع مالی و عدم دسترسی به تسهیلات مناسب می باشد.

1404/07/28
10:52:12
5
5.0 / 5
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تخصص , تعاونی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
متخصص فلز Metal Pro
متخصص فلز Metal Pro
metalpro.ir - حقوق مادی و معنوی سایت متخصص فلز محفوظ است

متخصص فلز

فلزکار متخصص فلزات
خرید و فروش فلزات مانند آهن و آلومینیوم و مس و روی و متخصصان فلز