۱۵۰۰ کامیون در راه چابهار - افغانستان

۱۵۰۰ کامیون در راه چابهار - افغانستان

متخصص فلز: نماینده رئیس جمهوری در امور هماهنگی اجرای سیاستهای توسعه دریامحور اعلام نمود که با مجوز منطقه آزاد چابهار برای واردات ۱۵۰۰ دستگاه کامیون بمنظور فعال سازی مسیر حمل و نقل چابهار - افغانستان، تا حالا حدود ۱۰۰ دستگاه وارد کشور شده است؛ اقدامی که می تواند توان ترانزیتی این مسیر راهبردی را افزایش دهد.



به گزارش متخصص فلز به نقل از ایسنا مسیر ترانزیتی چابهار _ دوغارون یکی از کریدورهای مهم شرق ایران است که می تواند بندرچابهار را به مرز دوغارون در استان خراسان رضوی (یکی از مرزهای اصلی ایران و افغانستان) متصل کند و نقش یک گذرگاه ترانزیتی راهبردی را در اتصال افغانستان و کشورهای آسیای میانه به آب های آزاد ایفا می کند.
این گذرگاه ترانزیتی برای ایران و کشورهای همسایه حائز اهمیت می باشد برای اینکه علاوه بر این که منجر به تقویت جایگاه راهبردی ایران در رقابت منطقه ای می شود و قدرت چانه زنی ایران را در معادلات منطقه ای می افزاید موجب افزایش درآمدهای ترانزیتی و ارزی برای کشور، کاهش هزینه حمل و نقل برای کشورهای محصور در خشکی، افزایش واردات و صادرات افغانستان و کشورهای آسیا میانه و کاهش زمان ترانزیت کالا خواهد شد.
با این وجود مزایایی که گفته می شود این مسیر ترانزیتی خواهد داشت اما آن طور که بعضی از کارشناسان می گویند این کریدور آنچنان که باید فعال نشده و مسیرهای آن هنوز به ظرفیت کامل نرسیده اند.
بیشتر بخوانید
غفلت ایران از حمل و نقل ترکیبی در راه ترانزیتی چابهار - دوغارون
مدیرعامل منطقه آزاد دوغارون هم چندی قبل در گفتگویی با ایسنا مطرح کرد که چابهار_ دوغارون مسیر ریلی ندارد و خط ریلی بجای این که از شرق کشور و از نزدیکی مرزهای بازرگانی حرکت نماید خصوصاً از دوغارون که یکی از معبرهای اصلی تجارت خارجی با افغانستان و قدیمی ترین گمرک رسمی ایران است رد شود و از آنجا هم به سرخس و اینچه برون برسد از مسیرهای دیگری عبور می کند و به این علت در عمل از ظرفیت قطار در منطقه آزاد دوغارون و درآمدهای ناشی از آن بی بهره هستیم.
وی همین طور مطرح کرد که ترانزیت جاده ای این مسیر هم چالش های بسیاری دارد برای اینکه مسیر چابهار به دوغارون مسیر یک طرفه است، کامیون ها حاضر نیستند بار را یکطرفه ببرند و حتماً باید دو سر بار باشد. از طرفی افغانستانی ها که خودرو های سنگین خودرا با یک دهم قیمت ایرانی می خرند به سادگی می توانند از افغانستان آمده و تا چابهار بروند و بارشان را تحویل بگیرند و برگردند ولی به علت این که قیمت کامیون گران است و هزینه های حمل و نقل هم بالاست، این مسیر ترانزیتی جاده ای برای ما توجیه اقتصادی ندارد و درنتیجه ظرفیتهای چابهار نتوانسته از بالقوه به بالفعل تبدیل گردد.
مودودی همین طور پیشنهاد کرد که باید هزار دستگاه کامیون باری ۲۰ تا ۲۵ تنی با پلاک دوغارون یا چابهار وارد کشور نماییم و تفاهماتی بین ما و منطقه آزاد چابهار صورت بگیرد که بتوانیم از مسیر افغانستان، تمام مرزهای مسیر کریدور شرق را پوشش دهیم و کامیون ها اجازه داشته باشند در تمام مسیر یعنی از سیستان و بلوچستان و خراسان تا اینچه برون به سادگی عبور کنند.
اتمام ساخت مسیر ریلی چابهار_زاهدان به زودی
در این راستا علی عبدالعلی زاده _نماینده رئیس جمهور در امور هماهنگی اجرای سیاستهای توسعه دریا با اعلان اینکه هم اکنون در راه چابهار_ دوغارون خط ریلی وجود ندارد به ایسنا اظهار داشت: ولی مسیر ریلی چابهار_ زاهدان تا انتهای سال یا نیمه نخست سال آینده تکمیل می شود و قابل بهره برداری خواهد بود و تا وقتی که این مسیر ریلی به دوغارون برسد چندسالی زمان خواهد برد.
وی اضافه کرد: اگر راه آهن چابهار_ زاهدان تکمیل شود می توانیم بار را از چابهار به زاهدان، سپس به بافق، یونسی و تربت حیدریه و نزدیک دوغارون برده و از آنجا هم با کامیون بصورت زمینی حمل و نقل صورت گیرد که برای رانندگان اقتصادی خواهد بود.
واردات ۱۵۰۰ دستگاه کامیون با پلاک منطقه آزاد چابهار
نماینده رئیس جمهور در امور هماهنگی اجرای سیاستهای توسعه دریا محور خاطرنشان کرد: هم اکنون که این مسیر تکمیل نشده و نمی توانیم با قطار باری را جابه جا نماییم منطقه آزاد چابهار از اختیارات خود بهره برده است و می خواهد ۱۵۰۰ دستگاه کامیون وارد کند و شماره منطقه آزاد چابهار را روی کامیون ها قرار دهد که این کامیون ها فقط بین چابهار و افغانستان عبور و بارهای افغانستان را جابه جا کنند.
بخشی از مسیر چابهار_بیرجند بازسازی شده
وی در پاسخ به این سؤال که این جابه جایی مقرر است از کدام مسیر صورت گیرد، اظهار داشت: مسیر چابهار تا بیرجند کیفیت خوبی نداشت. خوشبختانه ۹۰۰ کیلومتر از این جاده بازسازی و بصورت جاده دوطرفه و آسفالت شده است. ازاین رو رانندگان می توانند از این مسیر عبور کنند و به مرز افغانستان بروند.
عبدالعلی زاده در ادامه بیان نمود: تنها دراین میان تخلیه و بارگیری از کامیون های افغانستانی به کامیون های ایرانی در مرز خواهیم داشت که اگر دولت افغانستان اجازه دهد که کامیون های ایرانی مستقیما بروند و از داخل آن کشور بارگیری کنند هزینه نقل و انتقالات کمتر خواهد شد.
پلاک گذاری حدود ۱۰۰دستگاه کامیون وارداتی
وی همین طور ضمن اشاره به این که واردات این ۱۵۰۰ دستگاه کامیون شروع شده است، اظهار داشت: منطقه آزاد چابهار مجوزهای لازم را به رانندگان و کسانیکه می خواهند کامیون وارد کنند، می دهد و سپس این کامیون ها باید با شماره منطقه آزاد پلاک گذاری شوند. هم اکنون حدود ۱۰۰ دستگاه خریداری و پلاک گذاری شده و روز به روز هم در حال افزایش است.
بطور خلاصه، این گذرگاه ترانزیتی برای ایران و کشورهای همسایه حائز اهمیت می باشد به جهت اینکه علاوه بر اینکه منجر به تقویت جایگاه راهبردی ایران در رقابت منطقه ای می شود و قدرت چانه زنی ایران را در معادلات منطقه ای می افزاید سبب افزایش درآمدهای ترانزیتی و ارزی برای کشور، کاهش هزینه حمل و نقل برای کشورهای محصور در خشکی، افزایش واردات و صادرات افغانستان و کشورهای آسیا میانه و کاهش زمان ترانزیت کالا خواهد شد. خوشبختانه ۹۰۰ کیلومتر از این جاده بازسازی و به طور جاده دوطرفه و آسفالت شده است. حالا حدود ۱۰۰ دستگاه خریداری و پلاک گذاری شده و روز به روز هم در حال افزایش می باشد.


منبع:

1404/09/07
16:30:47
6
5.0 / 5
تگهای خبر: اقتصاد , بازرگانی , تجارت , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
متخصص فلز Metal Pro
متخصص فلز Metal Pro
metalpro.ir - حقوق مادی و معنوی سایت متخصص فلز محفوظ است

متخصص فلز

فلزکار متخصص فلزات
خرید و فروش فلزات مانند آهن و آلومینیوم و مس و روی و متخصصان فلز